عملکرد بانک توسعه صادرات برای صدور خدمات فنی و مهندسی

براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، ایران در رده هفتم صادرکنندگان و رده هشتم وارد کنندگان عمده خدمات فنی و مهندسی (ساختمان) قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، آقای دکتر حسین عیوضلو عضو هیأت مدیره این بانک با بیان این مطلب اظهارداشت: براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی،  ایران در رده هفتم صادرکنندگان و رده هشتم وارد کنندگان عمده خدمات فنی و مهندسی (ساختمان) قرار دارد این در حالی است که در حوزه واردات، ارزش خدمات بیشتر بوده و از نرخ رشد سالیانه بیشتری نیز نسبت به حوزه صادرات برخوردار است.


عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: همچنین براساس آمار منتشره از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی پس از سال 1381 با روندی صعودی روبرو بوده و از حدود 300 میلیون دلار در این سال به حدود  2/3 میلیارد دلار در سال اخیر رسیده است.  این در حالی است که آمار جهانی حاکی از کاهش آمار خدمات فنی و مهندسی  در جهان است.


وی افزود: حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 2009 نسبت به سال 2008 در آمریکای شمالی 13درصد، در اروپا 10درصد، در کشورهای مشترک المنافع 26درصد و در آسیا 11درصد کاهش داشته است.

عملکرد بانک توسعه صادرات برای صدور خدمات فنی و مهندسی
وی به عملکرد بانک درسالهای اخیر اشاره کرد و افزود : با عنایت به سوابق تأمین مالی این بانک، در طی سالهای اخیر پروژه ها به سمت ساخت و ایجاد ساختمان و تأسیسات پیچیده تر و با فناوری بالاتر متمایل شده اند. به عنوان مثال می توان به پروژه های ساخت سیلو، احداث ساختمان مجلس، ساخت و تجهیزات اکتشاف نفت و .. اشاره نمود. همچنین بانک توسعه صادرات با تخصیص بخشی از منابع خود سعی در تأمین نیازمندی های این بخش داشته است .  

 
وی به انتخاب شدن بانک توسعه صادرات ایران به عنوان حامی برتر صادرات کشور اشاره کرد و گفت: این بانک حمایت همه جانبه ای را در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، چه در زمینه تسهیلات و چه در زمینه خدمات، جهت تسهیل فرآیند صدور به مشتریان این حوزه ارائه داده است.

دکترعیوضلو درادامه بااشاره به ارائه تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران درزمینه خدمات فنی و مهندسی افزود: دراین زمینه بانک توسعه صادرات ایران به طور اختصاصی تسهیلاتی در نظر گرفته است که طی آن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی می توانند تا سقف 90 درصد اعتبارات اسنادی‌و یا 85 درصد قرارداد صدور خدماتشان را در قالب اعتبار خریدار، در دوره‌های زمانی تا سقف 8 سال و با نرخ سود لایبور به علاوه حاشیه مشخص، در هر دو قالب ارزی و ریالی تسهیلات دریافت نمایند.
عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات درتشریح فعالیت‌های این بانک افزود : اعطای تسهیلات به صادرکنندگان در بخش ساختمان عمدتاً در قالب قراردادهای اعتبار خریدار انجام گبرد. در این حالت، خریداران یا کارفرمایان خارجی جهت خرید کالا و خدمات ایرانی در چارچوب قراردادهای موجود، تامین مالی می کنند این نوع اعتبار، به دو قسم موردی وخط اعتباری اعطا می شود.

وضعیت صدور خدمات فنی و مهندسی در جهان
دکترعیوضلو درادامه اظهارکرد: درحال حاضر در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی، آسیای میانه با حدود 36% بیشترین سهم و خاورمیانه با 28% و آمریکا با 16% در مراتب بعدی قرار می گیرند .


وی درخصوص زمینه های فعالیتی افزود : بخش راه با 33%، بخش نیرو با 27% و بخش ساختمان با 23% بیشترین زمینه های فعالیتی بخش خدمات فنی و مهندسی را تشکیل می‌دهند.

موثر بودن نگاه بلندمدت دولت به صدور خدمات فنی و مهندسی
عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات ابرازداشت: توسعه این بخش، به نگاه بلندمدت دولت به صدور خدمات فنی و مهندسی بستگی دارد و باید به این امر توجه داشت که این مسئله بدون وجود حمایت های دولت امکانپذیر نیست زیرا در این صورت است که نیروی انسانی شاغل در این بخش، به توان مدیریتی لازم دست پیدا خواهند کرد.

چالش های صدور خدمات فنی و مهندسی
دکترعیوضلو درخصوص بررسی چالش های صادرات اظهارداشت : صدور خدمات فنی و مهندسی همواره با محدودیت‌هایی مواجه بوده است که با وجود حمایت بخش های مختلف اجرائی کشور، صادرکنندگان این بخش همچنان با آن روبروهستند. به عنوان مثال به لحاظ برخورداری از تکنولوژی پیچیده، استفاده از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته دراین بخش مورد نیاز است.


وی خاطرنشان کرد: در عین حال آمار طرح های دارای توجیه اقتصادی بالاست و اجابت همه این طرح‌ها برای بانک توسعه صادرات ایران عملی نیست و چنانچه افزایش سرمایه این بانک و سایر بانک ها تحقق نیابد و نوسانات نرخ ارز پوشش داده نشود و یا تنش های روابط بین الملل تشدید شود عرصه بر صادرات و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی تنگ خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27