طلا ، اسیر نوسان‌های محدود

رکوردزنی بازارهای سهام ادامه دارد

فلز زرد ساعت 5 بعداز ظهر روز جمعه در پی انتشار داده‌های بد از خرده‌فروشی آمریکا با جهش روبه‌رو شد، با این همه مقاومت طلا در برابر افت، پیش از انتشار این خبر نیز برجسته شده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اونس طلا در دومین هفته ماه آگوست در بازه‌ای 25 دلاری محبوس بود و در تلاش‌های لحظه‌ای‌اش برای فرار از این زندان، ناکام ماند. اونس که هفته گذشته را با قیمت 1335 دلار آغاز کرده بود، در 5 روز کاری گذشته میان مرزهای 1330 و 1355 دلار گرفتار شد، روندی که با توجه به اثرگذاری همزمان عوامل کاهشی و افزایشی چندان عجیب نبود. البته مهم‌ترین عامل بازار فلزهای گرانبها در هفته گذشته که در مقاطعی به‌عنوان عامل کاهشی و در مقاطعی به‌عنوان عامل افزایشی کار کرد، نوسان شاخص دلار بود. شاخص دلار جمعه دو هفته پیش با انتشار داده‌های خوب از بازار کار آمریکا با جهش روبه‌رو شد، اما از روز سه‌شنبه با انتشار داده‌های بد گزارش بهره‌وری ایالات‌متحده تحت‌فشار قرار گرفت.

گرچه افت شدید این شاخص، باعث تعدیل روند در روزهای پنج‌شنبه و جمعه شد. در کنار شاخص دلار، بازارهای سهام نیز اثر مهمی بر بازار طلا دارند، اما جالب اینجا است که با وجود رکوردزنی‌های بورس‌ها، اونس طلا سقوط به ابتدای کانال 1300 دلار را تجربه نکرده است. در حال حاضر، هر سه شاخص عمده وال‌استریت در حال رکوردزنی هستند و این برای نخستین‌بار از سال 1999 است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1335 و 1350 دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز قیمت‌های 1346 و 1338 دلار را تجربه کرد تا روز جمعه هم با قیمت 1340 دلار آغاز شود. قیمتی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته ثبت شد، 1352 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی اتفاقی قیمت نهایی روز آخر هفته رقم خورده باشد.

 

افت از اوج

افت 4 دلاری چهارشنبه عمدتا ناشی از رشد شاخص دلار بود. اونس در این روز اندکی از مرز 1355 دلار بالاتر رفت‌ اما در نهایت از میانه کانال 1300 دلار به زیر کشیده شد. شاخص دلار در سومین روز کاری هفته ابتدا با افت خود به رشد طلا کمک کرد اما بعد با رشد خود از کف روزانه به ضرر فلز زرد عمل کرد. همزمان افت بهای نفت خام نیز فشار بر طلا را افزایش داد. مهم‌ترین مساله بازار انرژی همچنان، نگرانی از وفور عرضه است. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه تکان شدیدی را تجربه نکردند، گرچه افت بورس‌های آمریکایی در شروع کار بازارهای آمریکای شمالی باعث جهش قیمت طلا در عصر این روز شد. با این همه رشد بازارهای سهام در هفته‌های اخیر چنان بوده که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را تا حدی کاهش داده است. برخی از شاخص‌های بورسی نزدیک رکوردهای چندساله هستند یا از آن رکوردها گذر کرده‌اند. چهارشنبه نشانه‌ای دیگر از نگرانی‌ها درباره عدم قطعیت اقتصادی و تورم معکوس در اقتصاد جهان از راه رسید. بازدهی اوراق قرضه 10 ساله دولت آلمان در این روز بیش از پیش در محدوده منفی پیش رفت و به منفی 69/ 0 درصد رسید.

 

افت دوباره

پایگاه اینترنتی کیتکو افت 8 دلاری روز پنج‌شنبه را نتیجه «روزهای سگی» تابستان دانست. اونس در چهارمین روز کاری هفته تحت‌تاثیر جهش تعدیلی شاخص دلار دوباره با افت روبه‌رو شد. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و بازارها با رسیدن به میانه‌های آگوست آرام گرفته‌اند، زمانی که برای بسیاری از غربی‌ها زمان تعطیلات است. فعالیت تجاری در بسیاری از بازارها احتمالا تا پس از تعطیلی روز کارگر در آمریکا در اوایل سپتامبر آرام خواهند ماند.»بازارهای سهام جهان در این روز وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. بازارهای سهام آمریکا رشد و رکوردهای تازه‌ای را ثبت کردند. با این همه اونس طلا حتی با وجود افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران بورس نیز سقوط را تجربه نکرده و این علاقه‌مندان به این کالای سرمایه‌ای را امیدوار نگه داشته است.پنج‌شنبه همزمان با جهش تعدیلی شاخص دلار، بهای نفت خام هم رشد کرد اما نتوانست کمکی به طلا بکند. دیگر خبر روز این بود که شورای جهانی طلا اعلام کرد که تقاضای جهانی طلا در سه ماه دوم سال 2016 معادل 15 درصد رشد داشته است.

 

روز آخر

اونس روز جمعه را با بهای 1340 دلار آغاز کرد اما بعد دوباره تحت‌فشار ادامه تعدیل روند شاخص دلار قرار گرفت. ارزش دلار ایالات‌متحده در آخرین روز هفته گذشته نیز با رشد روبه‌رو شد تا بر طلا فشار وارد کند. روز گذشته بازارهای سهام نیز با ادامه رشد خود بخشی از سرمایه‌های بازار طلا را به خود جذب کردند. رشد روز جمعه بازارهای سهام عمدتا ناشی از ادامه رشد بهای نفت خام بود که نگرانی‌ها از تورم معکوس را کاهش می‌دهد. بازارهای سهام هفته گذشته چهارمین هفته رشد در 5 هفته گذشته را تجربه کردند تا مقاومت اونس در برابر افت به محدوده‌های اولیه کانال 1300 دلار بیشتر به چشم بیاید. در حال حاضر، هر سه شاخص عمده وال‌استریت در حال رکوردزنی هستند و این برای نخستین‌بار از سال 1999 است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. اس‌اندپی 500، داوجونز و نزدک این سه شاخص اصلی هستند که مانند دیگر شاخص‌ها به توقف روند افت نفت امید بسته‌اند. روز جمعه بهای نفت خام 5درصد جهش کرد، چراکه وزیر خارجه عربستان به تازگی گفته احتمال اقدام برای تثبیت قیمت‌ها در بازار انرژی وجود دارد.

 

امید به انبساط

شاخص دلار و شاخص‌های سهام مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند طلا در هفته گذشته و هفته‌های قبل از آن بوده‌اند اما هر دو تحت‌تاثیر چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا هستند. سیاست پولی آمریکا به‌طور مستقیم نیز بر روند فلز زرد اثر می‌گذارد تا همچنان کانون توجه معامله‌گران فلزهای گرانبها باشد اما مساله این است که حتی اگر فدرال رزرو ایالات‌متحده، نرخ‌های بهره را افزایش دهد، بانک‌های مرکزی عمده همچنان به دنبال انبساط پولی هستند.

یک تحلیلگر برجسته اقتصادی می‌گوید مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در ماه‌های آینده موجب افزایش قیمت جهانی طلا و سایر فلزات گرانبها شود، پایین بودن نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌بی‌سی»، برایان کیلی از موسسه سرمایه‌گذاری کیلی‌کاپیتال معتقد است: «نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سطح بسیار پایینی حفظ خواهد شد و این مساله در نهایت مهم‌ترین کاتالیزور برای ادامه روند صعودی قیمت طلا خواهد بود. سرمایه‌گذاران زیادی هم اکنون در حال آوردن سرمایه‌های خود به بازار طلا هستند چراکه نرخ بهره واقعی در سطح جهان همچنان منفی است.» سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به نوسانات نرخ بهره واقعی بسیار حساس هستند و با توجه به کاهش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته، طلا بهترین سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود. دنیس داویت از موسسه سرمایه‌گذاری‌هاروست نیز می‌گوید: «پایین بودن نرخ بهره بانکی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا خواهد بود.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  32