روحانی: آب باشد، زمین باشد و فقر هم باشد؟!

رئیس قوه مجریه ادامه داد: آب باشد، زمین باشد و فقر هم باشد! خداوند از این ملت که نتواند از این استعدادهای الهی بهره لازم را ببرد رحمتش را دور می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است گفت: اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی بخصوص ارتباط با همسایگان کشورهای منطقه تاکید دارد لذا دولت در زمینه برون نگر قدم های مهمی برداشته و خواهد برداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در اولین روز از سفر استانی خود به استان هرمزگان در دیدار با فعالان صنعت فولاد و مجتمع بندری شهید رجایی گفت: خداوند نعمت بزرگی به دلیل اسلامش به ما لطف کرده و این ملت بزرگ این دین به حق را با جان و دل پذیرفته اند.

وی با اشاره به نعمت ها و ویژگی های سرزمینمان ایران گفت:ما باید خدا را به دلیل نعمت های جغرافیایی که به ما عطا کرده شاکر باشیم که از جمله این نعمت ها دریای آن است.

روحانی گفت: برخی از کشورها حاضرند بخش بزرگی از منابع کشورشان را بدهند تا یک کیلومتر ساحل داشته باشند اما تنها استان هرمزگان 2 هزار کیلومتر دروازه در اختیار دارد چرا که برای اتصال به جهان به آبهای آزاد نیاز است و ما چه در خلیج فارس و چه در دریای عمان این امکان خدادادی را داریم.

وی با بیان اینکه فولاد یک صنعت بنیادین است ادامه داد: خداوند نعمت بزرگی تحت عنوان معادن ذی‌قیمت به این سرزمین داده که متاسفانه ما بخش بزرگی از این ذخایر را همچون سنگ آهن، نفت و گاز را به صورت خام صادر می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه به مزاح گفت: البته خام خواری از نظر پزشکی توصیه می شود اما خام صادر کردن نه.

روحانی تصریح کرد: بسیاری از معادن ما سطحی است، مانند معادن مس و آهن اما برخی از کشورها برای دستیابی به مس باید 1500 متر به عمق زمین بروند.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه در کشورمان علاوه بر معادن ذی‌قیمت، قانون اساسی خوب و وحدت و اتحاد مطلوب نیز وجود دارد گفت: اینکه برخی ها سر چیزهای جزئی شکاف ایجاد می کنند نمی دانند که ما چه بار سنگینی بر دوش داریم.

مجلس به دولت تکلیف کرده از سال آینده یارانه‌ها صرفا به افراد نیازمند داده شود

روحانی با ابراز تاسف از این موضوع که با وجود غنائم ذی‌قیمت و معادن عظیم در کشورمان باز هم فقر و بیکاری داریم گفت: مجلس، دولت را تکلیف کرده که از سال آینده یارانه‌ها صرفا به افرادی که نیازمند هستند داده شود اما خداوند به این کشور این همه استعداد و معادن داده است و اگر نتوانیم از این استعداد به درستی استفاده کنیم در پیشگاه خداوند مسئول هستیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: آب باشد، زمین باشد و فقر هم باشد! خداوند از این ملت که نتواند از این استعدادهای الهی بهره لازم را ببرد رحمتش را دور می کند.

قول می‌دهم فاز 2 بندر شهید رجایی را تکمیل و فاز 3 را شروع کنیم/ در همین دولت برای فاز 4 و 5 نیز تصمیم می‌گیریم

رئیس جمهور با بیان این پرسش که با وجود این همه استعداد چرا باید بیکاری و تورم در کشور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: امروز از بندر شهید رجایی بازدید کردم و دیدیم که فاز 2 این بندر هنوز نیاز به سرمایه گذاری دارد اما من قول می دهم ما هم فاز 2 را تکمیل کنیم و هم فاز 3 را شروع کنیم.

روحانی با اعلام این وعده که در همین دولت برای فاز 4 و 5 نیز تصمیم می گیریم گفت: آمار و ارقامی که به ما نشان داده می شود این است که می توانیم ظرفیت ها را بالا ببریم.

به خاطر تحریم‌های ظالمانه برای هر کانتینر 700 دلار اضافه پرداخت کردیم

رئیس جمهور تصریح کرد: ما به خاطر تحریم های ظالمانه برای هر کانتینر 700 دلار اضافه پرداخت می کردیم اما امروز می بینیم در همین فاز 2 کشتی های خارجی دارند پهلو می گیرند.

وی تاکید کرد: نمی خواهم بگویم تحریم ها ملت ما را از پای در می آورد اما باید تحریم های ظالمانه را برداریم.

روحانی بیان داشت: کسی دارد به شما ظلم می کند و یک عده می گویند نباید با ظالم مبارزه کرد و ظلم را از بین برد اما امروزه سرمایه گذار خارجی می آید و زمینه را مساعد برای سرمایه گذاری می بیند این به نفع کشور است آیا نباید از این موضوع خوشحال باشیم.

رئیس جمهور  همچنین با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری ابلاغ شده است ادامه داد: اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است.

وی خطاب به کارکنان صنعت فولاد هرمزگان نیز گفت: بار اصلی این اقتصاد مقاومتی بر دوش شماست اما دولت با تمام توان به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: دولت در بخش درون زای اقتصاد مقاومتی با اصلاح قوانین، ایجاد تسهیلات و باز کردن گره ها و بهبود محیط کسب و کار  تلاش خواهد کرد و گام های موثری در جهت شکوفایی استعدادهای کشور و شرکت های دانش بنیان برخواهد داشت.

مصرف انرژی در کشور ما دو برابر حد متوسط است/ باید صنعت را رشد و همزمان مصرف انرژی را کاهش دهیم

رئیس جمهور با بیان اینکه باید صنعت را رشد و همزمان مصرف انرژی را کاهش دهیم گفت: با بهره وری تکنولوژی می توانیم مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم چرا که مصرف انرژی در کشور ما دو برابر حد متوسط است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های برون زا اقتصاد مقاومتی ادامه داد: مگر می شود در دنیای امروز و با این همه امکانات و سواحل جنوب و شمال ما با دنیای بیرون ارتباط نداشته باشیم.

روحانی گفت: ما نه تنها باید کالاهای خودمان را صادر کنیم بلکه باید کالاهای دیگران را نیز از طریق سواحل مان صادر کنیم و این کار با توسعه بنادر، راه آهن و جاده و  همچپنین اتصال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به آبهای جنوب ایران امکانپذیر است.

در اقتصاد مقاومتی بر دیپلماسی با همسایگان تاکید شده است/ در زمینه برون نگر اقتصاد مقاومتی نیز گامهای بسیار مهمی برداشته ایم

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی بر دیپلماسی بخصوص ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه تاکید شده است گفت: در زمینه برون نگر اقتصاد مقاومتی نیز گامهای بسیار مهمی برداشته ایم و خواهیم برداشت.

روحانی گفت: قدم های اول برای ایجاد تسهیلات لازم در بخش صادرات، تجارت و مبادلات بانکی انجام گرفته و انشاءالله قدم نهایی را نیز برخواهیم داشت.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مذاکرات ایران با شش قدرت بزرگ خاطرنشان کرد: در اولین جلسه ما با 1+5 این علامت را  به ایران می دهد که همانطور که ایران اراده لازم را برای حل و فصل موضوع  و رسیدن به گام نهایی دارد این اراده هم در طرف مقابل وجود دارد و امیدواریم این اراده تداوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: امیدواریم فضا را در سطح جهانی باز کنیم و اقتصاد مقاومتی را در بخش برون نگر محقق سازیم.

روحانی تصریح کرد: سرمایه گذاری، برنامه، تسهیلات  و ایجاد مقررات لازم از طرف دولت و تلاش نیز از پژوهشگران می تواند ما را به یک نقطه مطلوب برساند.

وی با با یان اینکه در بحث کاهش مصرف انرژی هم باید به محیط زیست هم توجه کنیم گفت: در ماههای اخیر دیدیم که وضع شهرهای ما چگونه بود که اگر به این مسئله توجه نکنیم توسعه هم پایدار نخواهد بود چرا که هدف توسعه بهبود زندگی مردم است و اگر مردم نتوانند در یک فضای مناسب تنفس کنند آن توسعه هم به دردشان نمی خورد.

روحانی همچنین در ادامه با اشاره به سفرش به استان هرمزگان اضافه کرد: در این سفر تصمیم بر این است همه امکانات این استان با برنامه ریزی دقیق تر  مورد بهره برداری قرار گیرد و امید کشور و دولت به شما تلاشگران است و ما نیز به عنوان خادمان مردم این امید را افزایش می دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه  به حول الهی امنیت لازم در کشور ما وجود دارد البته این امنیت به معنای امن بودن همه چیز و نه امنیت به معنای مفهوم سخت افزاری آن.

وی افزود: این روزها ثبات و آرامش بیشتری احساس می شود و فراز و نشیب های زیادی در بخش اقتصاد و فرهنگی که در گذشته شاهد آن بودیم به یک ثباتی خواهد رسید و این ثبات نیز ادامه خوهد یافت.

وی با اشاره به بازدیدش از بندر جاسک گفت: ما برای جاسک برنامه مفصلی داریم و ظرف 3-4 سال جاسک به بندر مهم از نظر صادرات انرژی تبدیل می شود.

روحانی همچنین با اشاره به برنامه های دولت برای توسعه بنادر جنوب کشور گفت: برای توسعه سواحل جنوب از نظر پتروشیمی طرحی داریم که در مورد این طرح با وزارت نفت برنامه و نشست های مفصلی داشتیم که چارچوب های آن برنامه ریزی شده است.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: این دولت پس از تحقیق و بررسی قول می‌دهد و به قول خود عمل خواهد کرد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =