خوانساری: دولت دوازدهم تکلیف ارز را مشخص کند

در سی و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد؛

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خواستار تک‌نرخی کردن نرخ ارز برای تقویت ثبات بازار شد و گفت: ارز از تلاطم‌های بازار تاثیر می‌پذیرد و لازم است دولت تکلیف ارز را مشخص کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «مسعود خوانساری» صبح امروز در سی و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: تک‌نرخی شدن نرخ ارز سبب ثبات بازار خواهد شد.
وی ادامه داد: در چهار سال گذشته ثبات نسبی در اقتصاد کشور به وجود آمد و هیجانات قیمتی روزانه، کمتر دیده شد؛ ضمن اینکه تورم بالای 40 درصد نیز به کمتر از 10 درصد رسید و مردم امیدی به آینده پیدا کردند.
وی اظهارداشت: در این سال‌ها تحت نظر فعالیت‌های دیپلماسی نیز اقدامات خوبی انجام شد که در نتیجه آن، ایران از انزوای زمان تحریم با تغییر 180 درجه‌ای به شرایط بسیار مطلوب‌تری رسید.
نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: بحث برون‌نگری و درون‌زایی اقتصاد که به‌عنوان مهمترین هدف در اقتصاد مقاومتی مطرح شده، راه نجاتی است که باعث تاب‌آوری اقتصاد در مقابل تکانه‌های اثرگذار خارجی می‌شود و نمونه‌ای از اثرگذاری آن نیز در مواجهه با موضع‌گیری اخیر ترامپ مشاهده شد.
وی اضافه کرد: سخنرانی ترامپ که البته به‌ جز سه کشور، حتی در خود آمریکا هم تایید نشد و اکثر مجامع بین‌المللی و کشورهای اروپایی، با این مواضع مخالفت کردند، به خود آمریکا ضربه وارد کرد و در ایران نیز منجر به انسجام داخلی بیشتر میان مردم و مسئولان شد.
خوانساری با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: در فضای برجام فرصتی ایجاد شد که شرایط توسعه اقتصادی ایجاد که این سال نیز به نام اقتصاد مقاومتی مطرح شد تا از پتانسیل‌های موجود در کشور بهتر استفاده شود و در عین ‌حال درون‌زایی و برون‌گرایی داشته باشیم.
وی افزود: حدود دو تا سه ماه دیگر مواضع اخیر ترامپ در کنگره آمریکا مطرح شود بر این اساس باید چاره‌ای اندیشید تا خود را ایزوله کرده و اقتصاد خود را محکم‌تر کنیم تا آسیب کمتری ببینیم.

 

** کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری
رئیس اتاق تهران با اشاره به مشکلات بهبود محیط کسب‌وکار گفت: شرایط فعلی به‌گونه‌ای است که تولیدکننده و کارآفرین دچار مشکل هستند و از نظر شاخص محیط کسب‌وکار رتبه مساعدی در مجامع بین‌المللی نداریم از این ‌رو باید به محیط کسب‌وکار بیشتر بپردازیم و حذف مجوزهای غیرضروری را تسریع کنیم.
خوانساری با اشاره به تأثیر مشکلات نظام بانکی کشور در توسعه اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور گفت: سودی که بانک‌ها به تسهیلات می‌دهند دلیلی شده که مردم دیگر کار ایجاد نکنند و پول خود را با خیال آسوده در بانک‌ها بگذارند و سود آن را بگیرند.
وی تصریح کرد: تا این وضعیت ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاری در کشور و ورود سرمایه به بخش تولید و صنعت توجیه‌پذیر نیست پس باید این مسئله را حل کرد.

 

**دولت بدهی خود به پیمانکاران را نپرداخت
رئیس اتاق تهران همچنین با بیان اینکه طلب پیمانکاران به وضعیتی بحرانی رسیده است، گفت: در این وضعیت کسب‌وکارها در حال فلج شدن است؛ در 6 ماه گذشته پرداخت طلب پیمانکاران بخش خصوصی بسیار پایین بود درحالی ‌که وضعیت بودجه جاری دولت مناسب بوده است.
خوانساری با اشاره برگزاری نمایشگاه جیتکس 2017 در دبی، تصریح کرد: معتقدیم که آینده کشور روی موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات حرکت خواهد کرد؛ بر این اساس شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه IT در این نمایشگاه حضور فعال دارند ضمن اینکه در بخشی از این نمایشگاه که به استارت‌آپ‌ها برگزار می‌شود، بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی حاضر شده‌اند.
وی با اشاره به حضور فتاح، رئیس کمیته امداد در اتاق بازرگانی گفت: امروز موافقت‌نامه‌ای برای اجرای یک طرح مشترک بین اتاق تهران و کمیته امداد به امضا می‌رسانیم و به دنبال توسعه فعالیت‌های مسئولیت‌های اجتماعی اتاق هستیم.

 

** اعطای وام اشتغال به مددجوان کمیته امداد
پرویز فتاح رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) نیز در این نشست از اعطای وام اشتغال زایی به خانواده های تحت پوشش با هدف توانمندسازی آنها خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه های این نهاد، ساخت مسکن برای تمامی افراد تحت پوشش تا چهار سال آینده است.
وی خاطر نشان کرد: 150 هزار خانوار بدون خانه تحت پوشش این نهادق رار دارند که پارسال 4 هزار واحد به این افراد واگذار شد.
فتاح با تاکید بر اینکه مقوله فقر در کشور ما قابل حل است، اظهار داشت: به آقای روحانی رئیس جمهوری گفتم به جای اینکه 40 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی کنید، آن را قطع کنید و هرکس خواهان آن بود به کمیته امداد معرفی کنید تا رسیدگی کنیم.
وی در ادامه بر لزوم همکاری میان دولت و فعالان اقتصادی برای کاهش قاچاق کالا به کشور برای اشتغالزایی تاکید کرد و گفت: اگر ١٠ میلیارد دلار قاچاق کاهش یابد، به همان اندازه اشتغالزایی می شود.
فتاح با یادآوری اینکه در بودجه سال گذشته 10 هزار میلیارد ریال برای پرداخت وام قرض الحسنه به مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شد تا در سقف 150 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شود، گفت: پارسال 100 هزار تسهیلات از این محل داده شد که نتیجه آن خروج 10 هزار نفری افراد تحت پوشش کمیته امداد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄    =  10