بیمه آتیه سازان حافظ مورد تاییدنیست

در حالی که هنوز تکلیف بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی بعداز دوماه و نیم معلوم نیست و این قرارداد تمدید نشده است، شرکت بیمه آتیه سازان حافظ، که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی مجوز فعالیت ندارد، در مناقصه عمومی بین شرکت‌های بیمه تکمیلی درمان، از سوی صندوق بازنشستگی کشوری برنده اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی بهمن ماه سال گذشته به مدت 4 ماه ـ تا ابتدای اردیبهشت ماه و آغاز قراردادها ـ بین صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه ایران و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد تا فرهنگیان بازنشسته هم از خدمات بیمه طلایی همکاران مشغول به کارشان برخوردار شوند، اما در این بین صندوق بازنشستگی کشور سهم خود را به آموزش و پرورش پرداخت نکرد و همین امر موجب شد تا قرارداد برای سال 91 تمدید نشود.

بنابراین در قطع شدن بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی بیمه ایران و آموزش و پرورش مقصر نیستند چه آنکه حاج بابایی، وزیر آموزش و پرورش بارها در جمع فرهنگیان به تمام بازنشستگان قول داده بود که با حل مشکل از طرف وزارت تعاون ، کار و رفاه (صندوق بازنشستگی کشوری) بیمه طلایی بازنشستگان برقرار شده و حق و حقوق آنها صیانت شود.

علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با همشهری آنلاین عنوان کرده بود که « صندوق بازنشستگی، اعلام کرده ما برای اینکه مبلغ بیمه را به حساب شرکت بیمه ایران واریز کنیم ‌گیر و گرفت قانونی داریم و نمی‌توانیم پولی را که به بیمه آتیه‌سازان حافظ می‌پردازیم را به شرکت بیمه دیگری پرداخت کنیم. برای بررسی و حل مشکل نشستی با حضور مسئولان ارشد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد تا آنها(مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری) بتوانند به‌نوعی این مشکل را حل کنند که مقرر شد صندوق بازنشستگی کشوری راهکاری بیندیشد تا پول بیمه‌ای که به شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ پرداخت می‌شود را به شرکت بیمه ایران واریز کنند، ما همچنان منتظر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری هستیم».

اما این اتفاق نیفتاد و صندوق بازنشستگی کشوری دوم تیرماه اعلام کرد که « مناقصه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان و وظیفه بگیران مشترک صندوق بازنشستگی با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و شرکتهای بیمه‌ای شرکت کننده درمناقصه برگزار و درنهایت بیمه آتیه سازان حافظ ، کارگزار سازمان بیمه خدمات درمانی به عنوان برنده معرفی و فرایند انعقاد قرارداد در حال انجام است».

این درحالی است که بارها رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و گفته است که بیمه آتیه سازان حافظ مجوز قانونی برای فعالیت از سوی بیمه مرکزی ندارد.

محمدکریمی در گفت‌وگو با ایسنا نیز گفت: شرکت آتیه سازان حافظ مورد تایید ما نیست و هیچ تایید بر آنها نداریم و تا زمانی که مجوز بیمه مرکزی برای آنها صادر نشود از نظر ما هیچ تایید ندارند.

 

وی تاکید کرد: بیمه ایران کارت طلایی برای شاغلان و بازنشستگان فرهنگی صادر کرده و یک توافق نامه بین وزیر آموزش و پروش و بیمه ایران تنظیم شده است که ان شاءالله امسال نیز عملیاتی می‌شود. ما به عنوان بیمه مرکزی این مجوز کارت طلایی را به بیمه مرکزی داده‌ایم.

 

البته سخنگوی سازمان بازنشستگی کشوری پنجم خردادماه سال جاری در پاسخ به سوال ایسنا و توضیح برخی دلایل اجرایی نشدن بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی به نکات جالب توجه‌ای اشاره کرده و گفته بود :« دی ماه سال گذشته که بیش از دو سوم مدت قرارداد با بیمه‌گر طی شده بود، وزارت آموزش و پرورش خارج از موضوع بیمه تکمیلی، نسبت به عقد قرارداد جدیدی تحت عنوان بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته اقدام کرد که این صندوق از جزییات اجرای این قرارداد اطلاع نداشت.»

وی با بیان اینکه در طول مدت قرارداد بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی، این افراد کماکان تحت پوشش بیمه تکمیلی سازمان بازنشستگی کشور هم قرار داشتند، خاطر نشان کرد: صندوق به هیچ عنوان نمی‌پذیرد بر خلاف قانون و ضوابط و مقررات جاری کشور در زمینه ارائه خدمات تکمیلی درمان با یک سازمان بیمه‌گر بدون رعایت فرایند قانونی از جمله برگزاری مناقصه اقدام به عقد قرارداد کند و چگونه ممکن است همزمان با اجرای بیمه تکمیلی در سال گذشته و به موازات آن، یک بیمه تکمیلی دیگر (بیمه طلایی) نیز برای افراد بازنشسته اجرا شده باشد؟ ».

جالب اینجاست که این صندوق که ادعای رعایت فرایند قانونی را دارد بار دیگر شرکت بیمه‌ای را در مناقصه خود شرکت و برنده اعلام می‌کند که فاقد مجوز قانونی از سوی بیمه مرکزی است.

رحیم مصدق، معاون طرح و برنامه بیمه مرکزی نیز به ایسنا گفت که « با آتیه سازان حافظ مکاتبه و دعوت کردیم که از بیمه مرکزی مجوز بگیرند و فعالیت خودشان را منطبق با مقررات کنند، ضمن آنکه اگر این شرکت با مشکلات مالی مواجه شود هیچ تضیمنی از طرف بیمه مرکزی وجود ندارد. نکته دوم آن است که سطح خدماتی که قرار بوده که بیمه ایران به بازنشستگان آموزش و پرورش بدهد به صورت درمان کامل بوده است و پوشش همه هزینه‌ها، درحالی که قراردادی که سازمان بازنشتستگی نزد شرکت آتیه سازان بسته است دارای سقف‌های پایین است و زود سقف ها پر می‌شود و همه موارد را آن قرارداد پوشش نمی‌دهد».

هرچند که پس از اعلام برنده شدن شرکت بیمه آتیه سازان حافظ در مناقصه صندوق بازنشستگی کشوری، مدیرعامل این شرکت از آمادگی برای پوشش بیمه طلایی بازنشستگان آموزش و پرورش خبر داده و گفته است که « از همین الان ما آمادگی خود را برای پوشش بازنشستگان در این بخش اعلام می‌کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد» اما معاون بیمه خدمات سلامت آتیه سازان حافظ به ایسنا با توضیحاتی نا مرتبط به ماجرا گفته بود که « مشخص نبودن منابع تامین مالی، مشکل اصلی اجرایی نشدن بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته است. چرا که ما به التفاوت بیمه تکمیلی از 7 هزارتومان تا 25 هزارتومان مطرح است و صندوق بازنشستگی کشور و همچنین بیمه گذار نمی‌تواند این مبلغ را تامین کند».

با تمام این اوصاف، پس از گذشت بیش از 77 روز از قراردادهای جدید بازنشستگان فرهنگی با آموزش و پرورش در سال جاری و توصیه‌ها و توضیحات فوق الذکر، هنوز تکلیف بیمه طلایی این قشر فرهیخته کشورمان مشخص نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  5