بانکداری اسلامی ابتکار ایران بود

رئیس مؤسسه عالی بانکداری اسلامی گفت: در همایش نقد و بررسی سه دهه بانکداری بدون ربا در ایران و جهان، برنامه‌ریزی بانکداری اسلامی برای آینده و آسیب‌شناسی تجربه سه دهه اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مهدی رضوی امروز در نشست خبری با تأکید بر لزوم ترویج بانکداری اسلامی در تمام دنیا اظهار داشت: حجم دارایی‌ بانک‌های اسلامی در حال حاضر بیش از 2 تریلیون دلار است.

وی ادامه داد: مبدأ بانکداری اسلامی کشور ایران بود؛ در فروردین 63 این قانون به طور یکپارچه همه عملیات بانکی بانک‌های تخصصی و تجاری را تحت پوشش قرار داد.

رئیس مؤسسه عالی بانکداری افزود: با این وجود بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در اجرای بانکداری اسلامی از ایران جلوتر هستند و با  انجام پژوهش‌های علمی به پیشرفت‌های قابل توجهی در توسعه بانکداری اسلامی رسیده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه باید اهتمام بیشتری برای توسعه بانکداری اسلامی در کشور داشته باشیم یادآور شد: کشورهای اسلامی نظیر ایران، پاکستان، مالزی، اندونزی، اردن، مصر، قطر، بحرین، کویت، امارات، ترکیه و نیز بسیاری از کشورهای غیراسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا، سوئیس، آلمان، انگلستان و از این قبیل به اجرای بانکداری اسلامی اهتمام ورزیدند.

رئیس مؤسسه عالی بانکداری افزود: در این راستا ایالات متحده آمریکا امروز 44 مرکز آموزش دانشگاهی و غیردانشگاهی دارد که بانکداری اسلامی را آموزش می‌دهند که در این باره می‌توان به آموزش بانکداری اسلامی در دانشگاه هاروارد اشاره کرد.

رضوی افزود: در کشور انگلستان 86 مرکز دانشگاهی و غیردانشگاهی بانکداری اسلامی را آموزش می‌دهند.

وی اظهار داشت: در یکی از مقاله‌های رسانه‌های معتبر دنیا به نقل از یکی از مسئولان کشور انگلستان عنوان شده بود که لندن را کانون اشاعه بانکداری اسلامی در دنیا خواهند کرد.

وی افزود: حتی در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد بیش از 30 کتاب پربار در حیطه بانکداری اسلامی نوشته شده است.

وی افزود: در راستای نقد و بررسی سه دهه بانکداری اسلامی بدون ربا در ایران روزهای دهم و یازدهم شهریور ماه بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با عنوان نقد و بررسی سه دهه بانکداری بدون ربا در ایران و جهان برگزار می‌شود.

رئیس مؤسسه عالی بانکداری گفت: آسیب‌شناسی تجربه سه دهه اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا و برنامه‌ریزی بانکداری اسلامی برای آینده برخی از محورهای این همایش است.

وی با بیان اینکه نظام بانکداری اسلامی نهالی است که در برابر نظام رایج بانکداری غرب قد علم کرده است،گفت: امیدواریم با ارائه مقالات علمی و پژوهشی مشکلات اجرایی و قانونی پیاده‌سازی بانکداری اسلامی و بدون ربا رفع شود.

رئیس مؤسسه عالی بانکداری اظهار داشت: در این راستا بهمن ماه سال گذشته کمیته راهبردی و در اسفند ماه کمیته علمی را تشکیل دادیم که 131 مقاله دریافت شد و 72 مقاله توسط کمیته علمی مؤسسه حائز شرایط داوری قرار گرفت.

رضوی اظهار داشت: 21 مقاله انتخاب شده توسط داوران در قالب یک لوح فشرده در همایش به حضار عرضه می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  2