بازار سرمایه ؛ اصلاح ساختاری بانکها و شفافیت شرکت ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : اقتصاد مقاومتی باید به خوبی اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی طیب ‌نیا هفته پیش در نشست خبری سومین جلسه ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مشکلات اقتصاد مقاومتی بررسی می شود تا به گونه‌ ای به جمع‌ بندی برسیم که مصوبات کاملا عملیاتی باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب به جز یک دوره کوتاه به نرخ تورم تک رقمی رسیده‌ایم و حتی کاهش قیمت نفت نتوانسته است بر روند کاهشی نرخ تورم تاثیر بگذارد و تاکید کرد هنوز تلاش برای تک نرخی شدن دلار وجود دارد.

گزارش امیدوار کننده از اصلاح نظام بانکی

سخنگوی دولت هم در هفته گذشته اعلام کرد : با اصلاح تبصره قانون بودجه ، 45 هزار میلیارد تومان برای تأدیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی از سوی دولت فراهم شده است.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: گزارش امیدوار کننده از اصلاح نظام بانکی که آیین نامه اجرایی آن در هیات دولت تصویب شده ارایه می‌کنیم.
وی ادامه داد: با عنایت به این اصلاحیه به بانک های عامل اجازه داده می‌شود به بخشودگی جرایم کسانی که زیر 100 میلیون تومان وام گرفتند اقدام کند و دولت نیز تا سقف 10 هزار میلیاردتومان نسبت به بخشودگی سود این تسهیلات زیر 100 میلیون تومان وام گیرنده متقبل می‌شود.

هفته گذشته بازار سرمایه میزبان خبرهای زیادی بود که اصلاح ساختاری و شفافیت شرکت ها در اولویت بود و نماد بانک ملت هم بازگشایی شد.

سودآوری شرکت های دانش بنیان بسیار بالاست

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرصت های سودآوری و رشد بسیار بالا را از ویژگی های شرکت های دانش بنیان دانست و اظهار داشت: در دنیا شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که مبتنی بر دانش فنی و تکنولوژی بوده اند، رشدهای بسیار مناسبی را تجربه کرده اند و خوشبختانه در کشور ما هم با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این شرکت ها در حال گسترش هستند.
دکتر شاپور محمدی بیان اینکه شرکت های دانش بنیان، جزو شرکت هایی هستند که سهام آنها در فرابورس معامله خواهد شد، به "سنا" گفت: یکی از ویژگی های اصلی شرکت های دانش بنیان این است که عموما در شروع به لحاظ اندازه کوچکند ولی فرصت های سودآوری و رشد اینها بسیار بالاست.

لزوم اصلاح اساسی ساختار بانک ها

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،پور ابراهیمی، باید اصلاح اساسی ساختار در بخش صنعت بانکداری انجام شود که یکی از محورهای آن کاهش نرخ سوده سپرده ها و تسهیلات بانکی است. مشاور وزیر مسکن، حسین عبده، در برنامه ویژه خبری با اشاره به اینکه جریان نظارتی بانک مرکزی باید مستمر باشد، اظهار داشت: نظام نظارتی بانک مرکزی باید در طول سال، نظارت های خود را اعمال کند و دستورات لازم را به بانک ها بدهد تا آن ها در طول سال قیمت های خود را تعدیل کنند تا به خریداران جدید ضرر نرسد.
محمدرضا صادقی مقدم استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه هم با حضور در برنامه مذکور گفت: سهامداران بانک ملت جزو ریسک گریزترین سهامداران بازار سرمایه هستند یعنی افرادی که می خواستند کمترین زیان را داشته باشند، سهم بانک ها را خریدند.

بازار مشتقه ارزی ابزاری جهت پیشگیری از کاهش رتبه اعتباری

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، با نوسان نرخ ارز ریسک اقتصادی و تجاری کشورها افزایش پیدا می‌کند و در مجموع باعث افت رتبه اعتباری آن کشور می‌شود. بنابراین بازار مشتقه ارزی می‌تواند جلوی کاهش رتبه اعتباری کشورها را بگیرد. از سوی دیگر این بازار شرایطی را فراهم می‌کند که ارزهای محلی قابلیت معامله در بازار‌های جهانی را پیدا کنند.

زیرساخت های فروش نفت خام در بورس آماده است

مدیرعامل بورس انرژی در حالی از آمادگی زیرساخت های فروش نفت خام در این بازار خبر می دهد که کارشناسان با توجه به تجربیات پیشین درباره موفقیت طرح تازه تردید دارند.

حسینی تاکید کرد عرضه نفت خام در بورس به سیاست های وزارت نفت بستگی دارد و گفت: ما بستر لازم را برای عرضه نفت خام به طور کامل آماده کرده ایم. سید علی حسینی یادآوری کرد اکنون عرضه فراورده های نفتی در بورس انرژی در حال انجام است و محموله های 35 هزار تنی نفت کوره، هر 2 هفته یک بار در بورس انرژی عرضه می شود.

9.2 میلیون کد سهامداری صادر شد

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از رشد 4برابری انتشار اوراق صکوک نسبت به پارسال خبر داد و گفت: تا پایان هفته سوم دی ماه شمار کدهای سهامداران بورسی به 9 میلیون و 200 هزار مورد رسید.
محمدرضا محسنی یکی از ماموریت های ویژه بازار سرمایه برای امسال را تسریع تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی اعلام کرد و گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی با تشکیل کارگروه ویژه ای تلاش های فراوانی را برای رفع موانع انتشار صکوک (اوراق بهادار اسلامی) در این بازار انجام داده است.

کاهش هزینه های تجارت با ارتقای جایگاه بورس کالا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگو با "سنا" گفت: تالار صادراتی بورس کالای ایران از سال 88 در جزیره کیش راه اندازی شد و این تالار توانسته در سال های اخیر و با توجه به مشکلاتی که برای تولیدکنندگان بزرگ کالاهای مختلف از جمله کمبود نقدینگی و فروش محصولاتشان به بازارهای جهانی وجود داشت، فرصت های جدیدی را برای رشد صادرات فراهم کند.
به گفته علی اصغر مونسان انجام معامله در تالار صادراتی بورس کالای منطقه آزاد کیش علاوه بر افزایش سرعت در انجام تجارت، به دلیل توسعه زیرساخت های لازم در این جزیره از جمله احداث اسکله و توسعه انبارهای کانتینری و همچنین معافیت های مالیاتی، سبب کاهش هزینه های تجارت نیز می شود.

نگاه ویژه به بازار بدهی و بورس کالا در برنامه ششم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی کشور این است که بخش عمده تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بانک‌ها تامین می‌شود و باتوجه به اینکه در تمام دنیا رویکرد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است، این بازار توانسته در کنار بازار پول تاثیر بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد.

زیرساخت راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالا فراهم است

رئیس هیئت مدیره کارگزاری مهرآفرین با اشاره به گسترش معاملات غیر رسمی در بازار ارز، گفت: متاسفانه معاملاتی که در بازار غیر رسمی به شیوه های مختلف از جمله معاملات فردایی انجام می شود، هیچ تضمین و مقرراتی ندارد و این امر باعث ریسک بالای معامله گران و بعضا کلاهبرداری می شود.
شاهین چراغی بیان اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارز در ساختاری نظام مند، از نیازهای امروز فعالان اقتصادی به شمار می رود، گفت: طی هفته های اخیر که نوسان بهای دلار زیاد شد، خبرهای مختلفی از رواج معاملات فردایی در بازار ارز منتشر می شود که این معاملات غیرقانونی بوده و هیچ تضمین و تعهد اجرایی ندارد؛ این در شرایطی است که در تمام دنیا بازارهای متشکل برای پوشش ریسک نرخ ارز وجود دارد و اکنون در کشور ما نیز این زیرساخت وجود دارد.

شفافیت صورت های مالی در گرو راه اندازی موسسات اعتبار سنجی

مدیرعامل هلدینگ سینا گفت: به عنوان کسی که هم اقتصاد و هم مالی خوانده با صراحت می گویم به راحتی می توان صورت های مالی را مهندسی و طراحی کرد و این موضوع نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا نیز وجود دارد. بنابراین ضرورت دارد که حتماً نهادهای رتبه سنجی در کنار شرکت های حسابرس، بازرس باشند تا بتوانند میزان ریسک شرکت ها را نشان بدهند.
به گفته بهزاد گلکار ، قانون شفافیت شبه‌دولتی‌ها که با استناد به بند6 اصل 44 قانون اساسی در مجلس به تصویب رسیده و اصلاحاتی نیز بر آن اضافه شده، مدتی پیش از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. اخیرا هم سازمان بورس و اوراق بهادار در فراخوانی جدید به دستگاه‌های مشمول، از آنها خواست اطلاعات مالی خود را شفاف سازی و آن را نزد این سازمان افشا کنند.

نوسان مثبت قابل توجه تا پایان سال انتظار می رود

مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان گفت : افزایش قیمت محصولات پایه در جهان باعث شد که قیمت محصولات شرکت ها نیز افزایش پیدا کند و بر این اساس در سه ماهه پایان سال شاهد تعدیل های خوبی خواهیم بود.
مصطفی امیدقایمی ادامه داد: افزایش قیمت محصولات پایه در جهان باعث شد که قیمت محصولات شرکت ها نیز افزایش پیدا کند و بر این اساس در سه ماهه پایان سال شاهد تعدیل های خوبی خواهیم بود.

شاخص بدهی تا پایان امسال در فرابورس راه اندازی می شود

مدیرعامل فرابورس گفت: اکنون، معاملات اوراق بدهی در شاخص فرابورس لحاظ نمی شود و شاخص فرابورس برگرفته از بازار اول و دوم فرابورس است.

امیر هامونی درباره سهم معاملات سهام و اوراق بدهی در فرابورس، اظهار داشت : روزانه تقریبا نیمی از معاملات این بازار به سهام و نیم دیگر به سایر اوراق از جمله اوراق بدهی اختصاص دارد. وی مدیرعامل فرابورس با بیان این که نیمی از معاملات این بازار به سهام اختصاص دارد، گفت: تا آخر امسال شاخص بدهی که ویژه اوراق و بازار بدهی است راه اندازی می شود.

تقسیم سود مازاد بر سودهای علی‌الحساب اوراق مشارکت در بازار سرمایه

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس گفت : شرکت پالایش نفت آبادان برای اوراق مشارکت منتشره طرح احداث مجتمع کت کراکر و واحدهای تابعه خود، مازاد بر 20 درصد سود علی‌الحساب سالانه پرداخت شده، 16 درصد سود مابه‌التفاوت سود قطعی و معادل 4 درصد سالانه سودهای علی‌الحساب تقسیم خواهد کرد.
مهسا رادفر در ادامه به "سنا" گفت: شرکت پالایش نفت آبادان در تاریخ 1 آذر 1388 نسبت به انتشار اوراق مشارکت به مبلغ 2 میلیون و 500 هزار ریال جهت تأمین منابع مالی طرح احداث مجتمع کت کراکر و واحدهای تابعه آن به منظور کاهش محصولات کم ارزش و تبدیل به محصولات با ارزش بالاتر اقدام کرد.

کاهش قیمت سهم ها فرصتی طلایی برای ورود به بازار

به گفته مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، بازار سرمایه نباید به چاقوی خودش تبدیل شود بلکه باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند تا هر روز شاهد جذب نقدینگی بیشتر در این بازار باشیم چون هیچ صندوقی با هیچ دستور العمل و اجباری نمی تواند به اندازه ورود خود خواسته و اختیاری سهامداران و صندوق ها به رونق در بازار سرمایه کمک کند.
مهدی طحانی گزارش های 9 ماهه شرکت ها به نسبت مدت مشابه سال قبل مثبت تر بودند و برخی تعدیل های خوبی را داشتند و به نظر می رسد پیش بینی سال آینده شرکت ها به نسبت امسال روند صعودی تری داشته باشد.

سه دستاورد مهم تزریق منابع صندوق ها به بازار سهام

فرهاد رمضان کارشماس بازار سرمایه درباره الزام تزریق 5 درصدی سرمایه صندوق ها به بازار سهام و با تاکید بر اینکه این تصمیم بازار را با تحولات مثبتی همراه خواهد کرد به "سنا" گفت: سیاست سازمان بورس سه هدف مهم را در راستای توسعه بازار سرمایه و حتی رشد اقتصادی محقق خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه آثار عملی این تصمیم چه زمان خود را در بازار نشان میدهد، افزود: به طور قطع نباید منتظر بود تا چنین تصمیمی یک شبه اجرا شود و در همان زمان کوتاه نیز بازار سرمایه را متحول کند. به گفته رمضان آثار عملی این تصمیم از اواخر اسفند ماه و اوایل سال آینده خود را در بازار سرمایه نمایان می کند.

صدور کد معاملات آنلاین با مراجعه به شعبه‌های بانکی

در اقدامی نوین شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد با همکاری بانک پاسارگاد این امکان را فراهم کرد تا علاقه ‌مندان و سرمایه ‎گذاران فقط با مراجعه به یکی از شعب بانک پاسارگاد در سراسر کشور بتوانند از خدمات «سپرده ویژه معاملات آنلاین سهام» برخوردار شوند.
مصطفی اکبریان، مدیر معاملات آنلاین کارگزاری بانک پاسارگاد با بیان این خبر به "سنا" گفت: شعبه‌های شرکت های کارگزاری در سراسر کشور و حتی کلان شهرها و شهرهای بزرگ محدود است و حتی بسیاری از شهرها فاقد شعبه و نمایندگی کارگزاری‎ها هستند، بنابراین دسترسی متقاضیان به این شعبه ها دشوار است که این اقدام فرصت مناسبی را برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه در اقصی نقاط کشور فراهم می کند.

 

خبرگزاری صداسیما

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  5  =