ایلان ماسک از اوپن ای‌آی شکایت کرد

ماسک: «هدف اوپن ای‌آی خدمت به بشریت است، نه سوددهی مسئولان شرکت»

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ایلان ماسک از مدیر عامل شرکت اوپن ای‌آی – سم آلتمن شکایت کرده و مدعی است وی ماموریت اصلی خود که توسعه هوش مصنوعی برای کمک به بشریت بود را فراموش کرده و صرفا منافع شرکت را در اولویت قرار داده است. در این شکایت که روز پنج شنبه در دادگاه شهر سن فرنسیسکو ثبت شده، ماسک ادعا می‌کند که شراکت اوپن ای‌آی با مایکروسافت باعث شده اوپن ای‌آی در واقع به یک شرکت فرعی و وابسته مایکروسافت تبدیل شود که تنها تمرکزش افزایش سود دهی است.

ایلان ماسک در سال 2015 شرکت اوپن ای‌آی را هم بنیانگذاری کرد ولی در حال حاضر  سهامی در این شرکت ندارد. در متن این شکایت نامه اعلام شده در توافقی که بین ماسک، آلتمن و رئیس اوپن ای‌آی – گِرگ براکمن هنگام بنیانگذاری این شرکت امضا شده، این افراد متعهد شدند که اوپن ای‌آی یک پروژه غیرانتفاعی باقی مانده و تکنولوژی آن به صورت منبع باز(open source) ارائه شود.

یکی از اتهامات علیه اوپن ای‌آی، مخفی نگه داشتن طراحی «مدل چت جی‌پی‌تی-4 » صرفا به دلیل منفعت مالی است و حالا، چت جی‌پی‌تی 4 عملا الگوریتمی محسوب می‌شود که مایکروسافت صاحب آن است. شرکت اوپن ای‌آی تا کنون درباره این شکایت نظری اعلام نکرده است.

هدف این شکایت این است تا اوپن ای‌آی مجبور شود بر اساس مفاد توافق نامه پایه گذاری خود عمل کرده و به جای تمرکز بر سوددهی شخصی آلتمن، براکمن و مایکروسافت( به عنوان بزرگ‌ترین شرکت حوزه تکنولوژی در دنیا)، از تکنولوژی AGI  در راستای سودرسانی به «بشریت» استفاده کند.

ایلان ماسک پیش از پایه گذاری شرکت اوپن ای‌آی، در باره خطرهای احتمالی توسعه هوش مصنوعی هشدار داده بود. وی همیشه معتقد بود که باید در این حوزه با احتیاط  زیاد عمل کرد تا جایگاه انسان‌ها در جامعه، با چنین سیستم‌هایی جایگزین نشود. سال گذشته ماسک و چند محقق دیگر در حوزه هوش مصنوعی، یک نامه سرگشاده امضا کردند که در آن از شرکت‌ها درخواست می‌شد تا موقتا«آزمایشات گسترده در حوزه هوش مصنوعی» را متوقف کنند.  ماسک چندی بعد شرکت هوش مصنوعی خود را تاسیس کرد که xAI نام دارد و اولین بات هوش مصنوعی داخل پلتفرم اکس(توییتر سابق) را نیز راه اندازه کرده است.

در این دعوی قضایی ادعا می‌شود که مدل جی‌پی‌تی-4 شرکت اوپن ای‌آی که در ماه مارس 2023 عرضه شده، در «استدلال کردن» از یک انسان عادی بهتر عمل می‌کند. این سیستم در «آزمون یکپارچه وکالت» که برای وکلا برگزار می‌شود توانسته از 100، نمره 90 بیاورد. همچنین شایعه شده که که اوپن ای‌آی در حال توسعه مدل پیشرفته‌تری به نام «Q Star» است که ادعا می‌شود تمام قابلیت‌های اصلی هوش جامع مصنوعی( artificial general intelligence یا AGI) را دارا است.

بر اساس این شکایت، اعضای جدید دستچین شده برای هیات مدیره، تخصص زیادی در حوزه هوش مصنوعی نداشته و تحت کنترل مایکروسافت هستند. این بدین معنی است که این افراد در زمینه تصمیم گیری استقلالی نداشته و نمی‌توانند بدون تایید مایکروسافت الگوریتمی طراحی کنند. قانون گزاران UK، UN و US در حال بررسی کیفیت شراکت مایکروسافت و اوپن ای‌آی هستند تا مشخص شود این همکاری در تاثیری در بازار رقابت هوش مصنوعی دارد یا خیر.

منبع:theverge

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  ⁄  13  =