ارز مسافری به افراد دارای ویزای بیش از ۳ ماه تعلق نمی‌گیرد

بخشنامه جدید بانک مرکزی:

ر تازه‌ترین شرایط ایجاد شده برای استفاده از ارز مسافری، به کسانی که ویزای آنها بیش از 3 ماه باشد ارز مسافری تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد در توضیح این شرایط گفته شده که افرادی که از کشورهای مختلف جهان ویزایی بیش از 3 ماه دریافت می‌کنند، از نظر بانک مرکزی به عنوان مقیم شناخته شده و بر این اساس طبق مقررات ارزی این بانک به ایرانیان مقیم در کشورهای خارجی ارز مسافری تعلق نمی‌گیرد.

در مراجعات مردمی برای دریافت ارز مسافری به برخی بانک‌ها این مورد به عنوان مانعی در اختصاص یافتن ارز مسافری به برخی مسافران خروجی مطرح شده که ظاهرا بخشنامه صریحی در این مورد از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است. به طور مثال کشور انگلیس ویزای کمتر از 3 ماه نداشته و از این رو افرادی که به این کشور مسافرت می‌کنند بر اساس این شرایط نمی‌توانند از ارز مسافری استفاده کنند.

باید دید شرایط اعطای ویزا از سوی سایر کشورهای خارجی به مسافران ایرانی به ویژه در بخش توریسم چه وضعیتی پیدا می‌کند. متوقف شدن اعطای ارز مسافری به کسانی که دارای ویزای بیش از 3 ماه هستند، موجب خواهد شد که هزینه مسافرت به این کشورها عملا برای ایرانیان افزایش قابل توجه داشته و به مرور کاهش یابد.

یک مقام آگاه در این زمینه گفت: ممنوعیت تخصیص ارز مسافری به افراد دارای ویزای بیش از 3 ماه طی تماس‌های تلفنی و بخشنامه به صرافی بانک‌های ملی، ملت و سامان به عنوان بانک‌های ارائه دهنده ارز مسافری ابلاغ شده است.

وی در توضیح این شرایط به خبرنگار ما گفت که اولویت‌های ارزی کشور ایجاب می‌کند که در تخصیص ارز دولتی (مسافری) کسانی که نیازهای واقعی‌تری دارند از این ارز برخوردار شوند. اینکه چه کشورهایی حداقل زمان ویزای آنها 3 ماهه است قطعا در ابلاغ این بخشنامه و دستورالعمل‌های بانک مرکزی به صورت گزینشی ملاک نبوده است. اما محدودیت منابع در تامین اسکناس همانند سایر کشورهای جهان عمدتا سیاست‌هایی را رقم می‌زند که کسانی که نیاز بیشتری دارند بتوانند در اولویت از امکانات کشور بهره ببرند.

در عین حال تغییرات پی‌درپی در دستورالعمل‌های ارزی صادره از سوی بانک مرکزی در قالب بخشنامه‌های سلسله‌وار، انتقاداتی را نیز به همراه داشته است. بانک مرکزی از مهر ماه 89 با اوج گیری تلاطمات ارزی در کشور تا به حال 3 معاون ارزی به خود دیده است….. برهانی، سید کمال سید علی و مینو کیانی راد. با توجه به شرایط و تهدیدات منطقه‌ای و آنچه در این مدت بر بازار ارز کشور به صورت تقاضای سوداگرانه داخلی گذشته بانک مرکزی بارها اقدام به تغییر در بخشنامه‌های خود کرده است.

در گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده سابقه‌ای از روند دستورات متفاوت بانک مرکزی در استفاده مردم از ارز مسافری در یک سال گذشته ارائه شده است که بنا براین گزارش موجب سردرگمی مسافران افزایش هزینه‌های پیش بینی نشده برای مردم شده است. در این گزارش از مدیریت ارزی بانک مرکزی به بی‌ثباتی تعبیر شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  ⁄    =  11