ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی، اختیار عمل را از دانشگاه‌ها سلب می‌کند

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اشکالات طرح ادغام آزمون های تحصیلات تکمیلی گفت: اگر قرار باشد سازمان سنجش در دوره تحصیلات تکمیلی همانند دوره کارشناسی متولی پذیرش داوطلبان مقاطع تحصیلات تکمیلی کلیه دانشگاه‌ها باشد، دانشگاه‌ها ابزاری برای نیل به اهداف خود در اختیار نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب در خصوص طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاه‌ها تمایل دارند با توجه به حد نصاب کسب شده در آزمون متمرکز سازمان سنجش به وسیله دانشجویان و استانداردهای خود دانشگاه‌ها داوطلبان تحصیلات تکمیلی را پذیرش کنند.

وی با اشاره به اینکه روش فعلی پذیرش داوطلبان تحصیلات تکمیلی که شامل آزمون سازمان سنجش و اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش داوطلبان است روش مناسبی به نظر می‌رسد بیان کرد: دانشگاه‌ها تمایل دارند داوطلبان با رزومه متناسب هر دانشگاه را انتخاب کنند.اما ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی اختیار عمل را از دانشگاه‌ها سلب می‌کند.

رییس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه روسای 13 دانشگاه برتر کشور نیز به غیر متمرکز بودن آزمون تحصیلات تکمیلی اعتقاد دارند، ادامه داد: اگر بخواهید به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و در جهت تولید دانش حرکت کنیم باید همانند دانشگاه‌های بزرگ دنیا، به دانشگاه‌های کشور استقلال و آزادی عمل داده شود.

پورمحمدی استقلال در پذیرش دانشجو، اختیار عمل در جذب اعضای هیات علمی و طراحی رشته‌های جدید را از جمله اختیارات دانشگاه‌های معتبر دنیا بر شمرد و اظهار کرد: دانشگاه‌های بزرگ کشور توانایی اداره خود را دارند و آموزش عالی نباید به حوزه مسائل سیاسی وارد شود زیرا مسائل علمی ساز و کارها و کارکردهای خودشان را دارند و اسلوب خاصی برای اداره دانشگاه‌ها در جهت توسعه علمی آنها وجود دارد.

وی افزود: بعید است در دنیا کشوری وجود داشته باشد که در آن کشور مجلس آیین‌نامه پذیرش داوطلبان تحصیلات تکمیلی را مورد بررسی قرار دهد زیرا پذیرش داوطلبان جزء اختیارات وزارت علوم و دانشگاه‌هاست.

رییس دانشگاه تبریز اعلام کرد: اگر بخواهیم دانشگاه‌هایی بالنده و پویا داشته باشیم باید به آنها اختیار و مسئولیت بدهیم و از دانشگاه‌ها نتیجه بخواهیم.زیرا اگر دانشگاه‌ها ماشینی باشند نباید انتظار بالندگی از دانشگاه‌ها داشته باشید.

پورمحمدی همچنین اشاره کرد: دانشگاه‌ها با توجه به توان علمی داوطلبان آنها را انتخاب می‌کنند و لزومی ندارد نهاد دیگری در آیین‌نامه‌ها و جزییات پذیرش داوطلبان ورود کند.

وی در پایان نقطه ضعف دیگر طرح ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی را شرکت داوطلبان فقط در یک آزمون و از دست دادن شانس شرکت در آزمون‌های دیگر دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  1  =