تکنوتجارت به دنبال سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای بالغ و مقیاس‌پذیر

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از عصربانک،شرکت توسعه کسب‌و‌کارهای نوگرای تجارت (تکنوتجارت) در پی تصمیم بانک تجارت مبنی بر ورود به اکوسیستم نوآوری، در سال 1398 با مأموریتی تازه و هیئت‌مدیرۀ جدید، به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ تفتای بانک تجارت تغییر نام داد و در جهت ایجاد خطوط کسب‌و‌کاری جدید، راه‌اندازی مرکز نوآوری بانک تجارت و درنهایت رفع نیازهای فناورانۀ حوزۀ کسب‌وکار اقدام نمود.

این شرکت با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری‌محور و مورد نیاز بانک تجارت به تحول تجربۀ مشتریان بانک کمک می‌کند. نقشۀ راه تکنوتجارت در حمایت از استارتاپ‌ها از مسیر سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی و ایجاد کارخانه نوآوری تژینو است.

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با تکنوتجارت، با سجادی نیری، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کردیم.

محمد حسین سجادی نیری، فارغ‌التحصیل کارشناسی نرم افزار از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه علم و صنعت و تحصیل‌کرده دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران است. وی قبل از تکنوتجارت شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیری به نام داوین را در حوزه صنایع خلاق راه‌اندازی کرده که هم اکنون یکی از پنج شرکت  VC فعال کشور است.

سجادی نیری سابقه تصدی معاونت فاوای مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و دبیری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز را نیز در کارنامه خود دارد.

سجادی نیری در ابتدا اظهار داشت: شرکت تکنوتجارت، یکی از شرکت‌های پیشروی صنعت فناوری مالی در ایران، از ابتدای فعالیت خود به‌عنوان بازیگر کلیدی بانک تجارت در زیست‌بوم نوآوری در مسیر  حمایت از کسب‌وکارهای نوپا گام برداشته است. محقق کردن این هدف و ماموریت به اقتضای موقعیت و ضرورت، به مدد سازوکارهای متفاوتی مانند استارتاپ استودیو، مرکز نوآوری، فضای کار اشتراکی و… انجام شده است. امروز ما تکنوتجارت را در جایگاه توسعه و پشتیبانی از کلیت اکوسیستم نوآوری کشور می‌بینیم که حفظ و ارتقای این جایگاه مستلزم گسترش ارتباطات و هم‌افزایی بیش از پیش با سایر اجزاء اکوسیستم است. به باور ما، نوآوری در بانک تجارت و کلی‌تر از آن، نوآوری در صنعت بانکداری با رشد جزیره‌ای و بدون کمک گرفتن از اکوسیستم نوآوری، ماندگار و اثرگذار نخواهد بود.

گام‌های شرکت تکنوتجارت

مدیرعامل شرکت تکنوتجارت، با بیان چالش‌هایی که این شرکت از ابتدای تأسیس با آنها مواجه بوده است، افزود: از ابتدای فعالیت اینجانب، تکنوتجارت با چند مسئله جدی مواجه بوده که نیاز به توجه ویژه داشت. یکی از این مسائل، یک پورتفوی متنوع بود که در آن، از شرکت‌های کوچک در مراحل ابتدایی تا شرکت‌های بزرگ با میلیاردها تومان منابع مثل دیجی‌پی، وجود داشته است؛ در این مورد، چالش عدم تجانس و پراکندگی در فعالیت‌ها  با نگاه استراتژیک و کل‌نگر و داشتن برنامه مشخص و راهبردی قابل حل بود.

وی تصریح کرد: تطبیق زنجیره ارزش بانک با اصول سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مواجهه با چالش‌های تنظیم‌گری، مسائلی هستند که مجموعه‌های خطرپذیر شرکتی ذیل بانکها باید در مواجهه با آن‌ها با دقت و احتیاط عمل کنند. در مورد برخی شرکت‌ها، به نظر می‌رسد که هنوز هم با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند و برای حل آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و راهبرد و حتی تغییر نگاه مدیران است.

سجادی نیری افزود: با توجه به نیاز به بهره‌برداری بهینه و تعادل در نیروی انسانی، شرکت تکنوتجارت اقدام به تدوین راهبردها و برنامه‌هایی متناسب با شرایط جدید نمود و برای موضوع منابع انسانی و برند کارفرمایی اقدامات جدی انجام داده است. با همکاری مجموعه تفتا و بانک، تلاش‌هایی انجام شده است تا زنجیره ارزش بانک بازتعریف شود و هماهنگی بیشتری بین فعالیت‌های شرکت و اصول سرمایه‌گذاری بانک صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های بانک مرکزی و تعیین ماموریت‌ها برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر سازمانی یا cvc ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری جدا از ایجاد منافع مالی برای سازمان مادر، باید در جهت غنا بخشیدن به زنجیره ارزش سازمان مادر حرکت کنند. با این رویکرد نوآورانه، تکنوتجارت به عنوان فعال حوزه تحول دیجیتال، به دنبال همکاری با کسب‌وکارهایی است که می‌توانند به زنجیره ارزش بانک متصل شده و ارزش‌آفرین باشند.

سرمایه‌گذاری‌ بر روی زنجیره ارزش بانک

مدیرعامل تکنوتجارت در ادامه گفت: در این راستا، برنامه‌ریزی شده است که سرمایه‌گذاری‌های تکنوتجارت روی کسب و کارهای مرتبط با زنجیره ارزش بانک انجام شود، و طبعا سرمایه‌گذاری‌های دیگر، توسط سازمان‌های دیگر انجام شود. همچنین، قانون جهش تولید دانش بنیان، به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و ایجاد شرکت مشترک، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش‌بنیان را انجام دهند؛ در همین راستا یکی از برنامه‌های شرکت تکنوتجارت برای سال ۱۴۰۳، تأسیس یک شرکت مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی است، که توسط آن در پروژه‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شود. این پروژه‌ها باید تأیید شورای فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان را دریافت کنند و ممکن است حوزه‌ها و صنایع مختلف را شامل شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تکنوتجارت در حوزه فین‌تک و صنایع بانکی فعالیت می‌کند، این حوزه‌ها ممکن است شامل فین‌تک لجستیک و فضای فناورانه مرتبط با آن، مکانیزم‌ها و راه‌حل‌های SCF و FMCG ، توکنایز، رگ‌تک، حوزه‌های ساماندهی نظام توثیق، کاربردهای هوش مصنوعی در نظام بانکی و مواردی از این دست باشند.

مدیرعامل تکنوتجارت گفت: ما در تکنو تجارت سه بخش اصلی را در نظر گرفته‌ایم. اولین بخش، مدیریت سرمایه‌گذاری است که شامل مراحل مختلفی از شناسایی کسب‌وکارها تا تدوین قراردادها و سرمایه‌گذاری می‌شود. دومین بخش، مانیتورینگ و پایش سرمایه‌گذاری‌هاست که در قالب مدیریت پورتفو مورد توجه قرار می‌گیرد. بخش سوم، مدیریت توسعه کسب‌وکار است که به ما این امکان را می‌دهد تا به وسیله گسترش کسب‌وکارهای موجود و یا ایجاد فرصت‌های جدید با استفاده از زنجیره ارزش بانک، به توسعه کسب‌وکارها بپردازیم.

وی ادامه داد: ما در تکنوتجارت به دنبال ورود به بازارهایی هستیم که کسب‌وکارها در آن‌ها دارای ثباتی قابل توجه باشند و توانایی مقابله با چالش‌های مختلف را داشته باشند، بنابراین به‌عنوان مثال کسب‌وکاری که در مرحله ایده و اولیه باشد مناسب همکاری و مراجعه با تکنوتجارت نیست.

برنامه‌های آتی تکنوتجارت

وی درباره برنامه این شرکت در سال جدید اظهار داشت: ما در سال جدید به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای فین‌تکی با ظرفیت‌های مناسب برای مقیاس‌پذیری هستیم. این کسب‌وکارها باید قبلاً مراحل ابتدایی و میانی را پشت سر گذاشته و آماده مرحله مقیاس گرفتن باشند.

مدیرعامل تکنوتجارت گفت: شرکت تکنو تجارت راهبردهایی را در راستای توسعه و بهبود فعالیت‌های خود معین کرده است. از جمله این اقدامات، انجام سرمایه‌گذاری‌ها در راندهای بالاتر از مراحل اولیه (early stage) و توسعه فعالیت‌های پردامنه و اثرگذار در حوزه‌های بانکی و غیربانکی است؛ ایجاد کارخانه نوآوری با نام «تژینو» از برنامه‌های دیگر تکنوتجارت است. این اسم ترکیبی از تجارت و اینوویشن است؛ همچنین توکنایز کردن اموال مازاد بانکی نیز از اقدامات ما در سال 1403 خواهد بود.

 

اکوسیستمتکنوتجارتسجادی نیری
نظرات (0)
افزودن نظر