سال آینده ریال دیجیتال وارد فاز عملیاتی خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ریال دیجیتال یا رمزریالی که از سال ۹۷ در دستور کار بانک مرکزی قرار داشت پروژه‌ای که اجرای آن به گفته کارشناسان می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد.

ریال دیجیتالی که آبان ماه امسال محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی گفته بود: ریال دیجیتال یک پروژه حاکمیتی و ملی و به عبارتی یک ابزار پرداخت جدید که بانک مرکزی در حال توسعه آن است این پروژه متوقف نشده فقط داشتیم هماهنگی‌های مضاعفی را در خصوص مجوز‌های قانونی آن انجام می‌دادیم خداروشکر قانون جدید بانک مرکزی به صورت قانونی اجازه انتشار ریال دیجیتال را هم به بانک مرکزی داده است موازی با این موارد کار‌های فنی نیز پیش رفته و اکنون وضعیت فنی به جایگاه مطلوبی رسیده و بزودی به امید خدا خبر‌های خوبی خواهیم داشت در همین رویداد بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت هم یکی از محور‌ها همین بحث دیجیتال است.

این مقام مسئول بیان کرد: بانک‌ها در حال تکمیل اقدامات فنی هستند هم اکنون (آبان ماه) هفت بانک غیر از بانک‌های سه گانه که متصل به زیر ساخت ریال دیجیتال بودند در شرف پایان اقدامات هستند به امید خدا به ترتیبی که عملیاتی فنی آنها تکمیل گردد وارد عملیات اجرایی می‌شوند و ما اجازه پیدا خواهیم کرد که این ابزار را در اختیار مردم قرار دهیم.

یکتا در پاسخ به این پرسش که این ۷ مورد کدام بانک‌ها هستند؟ افزود: ملاحظاتی وجود دارد، اما سه بانکی که عملیاتی شدند ملی، ملت و تجارت هستند.

ایجاد ظرفیت‌های بین‌المللی با ریال دیجیتال

پروژه ریال دیجیتال که به تازگی هم معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص آن آخرین جزئیات اجرای آن نکاتی را مطرح کرد مهران محرمیان اظهار کرد: فاز پیش ­آزمایش ریال دیجیتال به اتمام رسیده، امسال وارد فاز آزمایشی شده و در سال آینده نیز در جزیره کیش و پایلوت­‌های دیگر وارد فاز عملیاتی خواهد شد. با اجرای این پروژه ظرفیت خیلی خوبی را برای ارتباطات بین­ المللی ایجاد نمود و در موضوع تحریم نیز کمک کننده خواهد بود.

او در همین رابطه بیان کرد: همزمان با اجرای این پروژه اتصالات بین ­المللی بانک مرکزی تکمیل خواهد شد. زیرساخت ­های پرداخت کارتی ایران به زیرساخت­‌های پرداخت کارتی روسیه متصل می ­شود­. هم­چنین شبکه شتاب ایران به شبکه میر روسیه متصل می ­شود. به­ علاوه ارتباطات سامانه سپام و SPFS، ارتباطات مالی بین بانک­‌ها را به اندازه قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

ریال دیجیتال که فرزانی کارشناس امور بانکی در خصوص مزیت‌های آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قابلیت برنامه‌ریزی، کاهش هزینه چاپ پول، کاهش تقاضا برای اسکناس، دسترسی مطلوب از مزیت‌های ریال دیجیتال است. البته بهره مندی از این مزیت‌ها به سیاست‌گذاری بانک مرکزی برای استفاده از آن باز می‌گردد و باید دید نحوه استفاده از آن چگونه تبیین می‌شود.

ماهیت ریال دیجیتال دقیقا مشابه اسکناس است

اما ریال دیجیتال آیا با اسکناس تفاوتی دارد؟ در همین رابطه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مهران محرمیان می‌گوید: ماهیت ریال دیجیتال دقیقا مشابه اسکناس است و هیچ تفاوتی بین ریال دیجیتال از نظر ماهوی با اسکناس وجود ندارد. هر آنچه از منظر اقتصادی بر اسکناس مترتب است بر ریال دیجیتال هم مترتب است؛ با این تفاوت که در ریال دیجیتال نیاز به جابجایی فیزیکی پول وجود ندارد.

بانک مرکزیرمزریالیریال دیجیتالسامانه سپام
نظرات (0)
افزودن نظر