پیش بینی بورس شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ / توقف روند فروش‌های هیجانی در بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، در پایان معاملات آخرین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک 0.05 درصد، معادل 992 واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و 185 هزار و 977 واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد 0.09 درصدی (معادل 698 واحد) در پله 762 هزار واحدی باقی ماند.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز چهارشنبه، چهار هزار و 417 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات آخرین روز هفته را نیز 7.1 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس، خبر از خروج 54 میلیارد و 800 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

بخش زیادی از تصمیمات هیجانی فروشندگان در بازار آخرین روز هفته گذشته، کاهش یافت. این موضوع با بررسی نسبت نمادهای مثبت و منفی قابل لمس بود. همچنین تنها 15 درصد از نمادهای منفی بورس تهران، بیش از دو درصد افت قیمت را متحمل شدند که این نکته بیانگر متعادل شدن بازار و کاسته شدن از جو فروشی است که در روزهای پیشین وجود داشت.

از سوی دیگر بررسی روند ورود و خروج پول به سهام، حق تقدم‌ها و صندوق‌های سهامی نشان می‌دهد، در دو مقطع ابتدای بازار تا ساعت 10:30 و همچنین ساعت 11 تا 12، اهالی بازار سرمایه شاهد ورود پول به بازار بودند. از سوی مقابل خروج پول سنگین تنها در فاز پایانی بازار خروج پول صورت گرفت. این خروج پول را نیز می‌توان به سنت معمول چهارشنبه‌های بازار سرمایه مرتبط دانست؛ چراکه معمولا در روز پایانی هفته معاملاتی، بخش ریسک‌گریز اهالی بازار، تصمیم به خروج پول از سهام می‌گیرند.

با همین استدلال از بررسی روند ورود و خروج پول به صندوق‌های درآمد ثابت نیز می‌توان نتیجه گرفت که معامله‌گران بازار، از بازگشایی مارکت تا ساعت 12 روز چهارشنبه، در حال خارج کردن پول از این صندوق‌ها بوده‌اند. در بازه پایانی اما به سرعت پول به صندوق‌های درآمدثابت تزریق شده است.

عملکرد معکوس دو شاخص ورود و خروج پول به صندوق‌های درآمد ثابت و سهام در 30 دقیقه پایانی معاملات نشان از آن دارد پول حقیقی‌ها بیرون بازار پارک شده و به طور کلی از بازار خارج نشده است. از این بررسی می‌توان دریافت، بازار در هفته آتی تمایل زیادی به از سرگیری مسیر صعودی خود دارد.

در این میان، رشد اسکناس آمریکایی در معاملات میدان فردوسی، تمایلات صعودی بازار سهام را حفظ خواهد کرد. در کنار این موضوع اخبار مثبت از فرآیند تجدید ارزیابی بانک‌ها در کنار گزارش‌های مثبت برخی از شرکت‌ها از سه ماهه سوم سال می‌تواند به عنوان موتور محرک دیگر تک سهم‌ها، مطرح شود.

در راستای پیش بینی بورس شنبه، به نظر می‌رسد جو غالب بازار، تعادل نمادها همراه با سنگینی کفه ترازو به سمت خریداران باشد.

بازار سهامبورس اوراق بهادارپیش بینی بورس
نظرات (0)
افزودن نظر