رکوردزنی تراکنش های شاپرک در شهریور

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکو ایران، بانک مرکزی تازه‌ترین آمار مربوط به تراکنش‌های شاپرک را (به تفکیک سه بخش اینترنت، موبایل و پایانه فروش) منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش طی نیمه نخست سال جاری بیش از 24 میلیون فقره تراکنش شاپرک به ارزش 5 هزار و 683 همت انجام شده است.

بررسی ها نشان می دهد میزان تراکنش انجام شده در شهریور ماه امسال معادل 994 همت بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته 38 درصد بیشتر شده است.

رشد 38 درصدی ارزش تراکنش های شاپرک

رشد هر شاخص نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته را رشد نقطه به نقطه می گویند. بررسی روند رشد نقطه‌به‌نقطه ارزش تراکنش‌ها نشان می‌دهد این رشد در شهریور ماه باوجود کاهش جزئی در این ماه اما همچنان در سطح بالا و نزدیک به 40 درصد قرار دارد. رشدی که در ماه های اخیر همواره در این مرز بوده است.

بر اساس این گزارش تعداد تراکنش‌های شاپرک در شهریور ماه امسال برابر با 4 میلیون و 193 هزار فقره بوده که بیشترین سطح را در ماه های سال جاری ثبت کرده است. با این وجود رشد این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 8 درصد بوده که این میزان رشد طی حداقل یک سال و نیم گذشته در پایین سطح خود قرار گرفته است.

طی دوره مورد اشاره، رشد بالای 38 درصدی ارزش تراکنش‌های شاپرک در مقابل رشد کمتر تعداد تراکنش‌ها که معادل 8 درصد بوده، موجب شده تا ارزش سرانه تراکنش‌های بانکی در شهریور ماه رشد پیدا کند.

افزایش ارزش سرانه تراکنش‌ها

از تقسیم ارزش تراکنش‌ها بر کل تعداد تراکنش در هر ماه شاخصی از ارزش سرانه هر تراکنش به دست می‌آید. طبق داده‌های بانک مرکزی، به طور متوسط ارزش هر تراکنش در شهریور ماه سال گذشته 186 هزار تومان بوده که با رشد 27.6 درصدی مقدار آن در شهریور ماه امسال به 237 هزار تومان رسیده است.

ارزش سرانه تراکنش‌ها در شهریور ماه امسال در بالاترین سطح از ابتدای سال جاری قرار دارد. میانگین ارزش سرانه هر تراکنش در شهریور امسال معادل 237 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل معادل 2.7 درصد افزایش داشته است.

رشد نقطه‌به‌نقطه میانگین ارزش سرانه هر تراکنش نیز نشان می‌دهد این متغیر در شهریور ماه امسال نسبت به چهار ماه قبل در سطح بالاتری قرار داشته و  از خرداد امسال  تاکنون در مسیری صعودی قرار داشته است.

تراکنش اینترنتیتراکنش بانکیتراکنش شاپرکتراکنشهای اینترنتی
نظرات (0)
افزودن نظر