جدیدترین کارت گرافیک حرفه‌ای اینتل عرضه شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تکناک، هر دو GPU در حال حاضر سریع‌ترین راه حل‌های ایستگاه کاری ایجاد شده توسط اینتل هستند و دارای حافظه بیشتر و هسته‌های گرافیکی بیشتری نسبت به GPU‌های پیشین Arc Pro A40 و A50 هستند.

Arc Pro A60 با 16 هسته Xe، 256 واحد اجرایی (EU)، 16 واحد RT و 256 موتور ماتریس، با 12 Gb حافظه GDDR6 که روی یک باس 192-bit عمل می‌کند، ارائه شده است. آخرین مورد نکته جالبی است، زیرا تنها A730M موبایل پیش‌تر 12 گیگابایت حافظه را ارائه داده بود. اکنون یک جایگزین دسکتاپ وجود دارد.

A60M موبایل با ویژگی‌های مشابهی عرضه شده است، اما دارای یک زیر سیستم حافظه کاهش یافته از 12 گیگابایت به 8 گیگابایت روی یک باس 128-bit عمل می‌کند. مصرف برق A60 با حداکثر توان ۱۳۰ وات TBP و موبایل Pro A60M با حداکثر توان ۹۵ وات بالاترین نوسان را دارند.

هر دو GPU همچنین در جایگاه PCIe آن‌ها بهبود یافته‌اند، از 8 کانال PCIe در GPU‌های قبلی Pro به 16 کانال. (بله، این شامل نسخه موبایل است و این از جمله چندین GPU موبایل است که از تنظیمات 16 کانالی پشتیبانی می‌کند). به این دلیل که راه حل های قبلی Arc Pro از تراشه کوچکتر ACM-G11 موجود در Arc A380 به جای تراشه قوی تر ACM-G10 استفاده شده در Arc A770 و Arc A750 استفاده کرده اند.

در عین حال، نسخه جدید Pro A60 به نظر می‌رسد از ACM-G12 بهره می‌برد، یک چیپ واسط که شاید در ابتدا در نظر گرفته نشده بود (در نظر گرفتن اینکه بین G10 و G11 فاصله‌ای نبود).

قابل ادعاست که بهترین ویژگی Arc Pro A60، استفاده از یک راه حل خنک‌کننده کوچک تک اسلات است. این مورد باعث می‌شود که سازگاری سیستم برای Pro A60 بسیار آسان شود و اجازه می‌دهد تا تقریباً در هر شاسی ای که نیاز به فرم فاکتور نیمه ارتفاع ندارد قرار بگیرد. اینتل ابعاد دقیق را ارائه نکرد، اما براساس برخی محاسبات و تصویر منتشر شده، این نسخه باید در حدود 242 × 111 × 20 میلی‌متر باشد.

این یک کارت نسبتاً کوچک است که دارای یک طراحی خنک‌کننده الهام گرفته شده از سبک بلور، با تنها یک فن در پشت کارت است که هوا را از جلوی کارت و از طریق برخی از پورت‌های ورودی / خروجی مجهز به تهویه هوا در IO bracket خارج می‌کند.

کارت دارای یک پوشش مات سیاه بافتی است، با حروف جذابی که نام مدل را نوشته‌اند. A60 همچنین دارای مجموعه کاملی از خروجی های نمایشگر با چهار کانکتور DisplayPort 2.1 HBM10 (40 گیگابیت بر ثانیه) است.

با وجود بهبودهایی که اینتل در کانال‌های PCIe و VRAM ایجاد کرده است، این GPU ها بسیار سریع نخواهند بود. Arc A770 شرکت اینتل هنوز هم دو برابر قدرت پردازش را ارائه می‌دهد با 32 هسته Xe در اختیار آن و در حقیقت Arc A770 در برخی موارد با RTX 3060، گاهی اوقات با RTX 3060 Ti رقابت می‌کند. این باعث می‌شود که Pro A60 در بهترین حالت به یک راه‌حل گرافیکی بالاتر از سطح پایه تا پایین‌تر از میان‌رده تبدیل شود.

با این حال، برای کاربران بازار کار در سطح پایین‌تر، مجموعه A60 باید یک پیشنهاد قابل رقابت باشد، با پهنای باند PCIe و ظرفیت VRAM بسیار زیاد (حداقل در کارت دسکتاپ). بیشتر کارت‌های این دسته، عموماً تنها چهار تا هشت کانال PCIe با 4 تا 8 گیگابایت حافظه با تقریباً نصف عرض باس VRAM کارت A60 را ارائه می‌دهند و برای ایستگاه‌های کاری هستند که به‌طور خاص برای برنامه‌های ایستگاه کاری پیشرو مانند Autodesk طراحی شده‌اند و A60 را به کارت جذاب‌‌تر تبدیل می‌کنند.

اینتل به دلیل اینکه این کارت یک کارت ایستگاه کاری است، قیمت آن را اعلام نکرده است، اما GPU های A60 در هفته های آینده برای توزیع کنندگان مجاز اینتل قابل دسترسی خواهند بود، در حالی که نسخه موبایلی در چندین ماه آینده در سیستم‌های موبایل قابل دسترسی خواهد بود. حداقل یک شایعه را (از طریق HotHardware که به HardwareLuxx ارجاع داده است) شنیده‌ایم که می‌گوید قیمت آن حدود ۱۷۵ دلار است. اگر سایر ویژگی‌ها هم به اندازه کافی برآورده شوند، این قیمت ارزشمند خواهد بود، با توجه به اینکه نسل قبلی RTX A2000 12GB شرکت Nvidia هزینه 637 دلار دارد.

اینتلفنکارت گرافیک حرفه‌ای اینتل
نظرات (0)
افزودن نظر