لیست بانک‌هایی که می‌توان از آن‌ها ارز خرید + شرایط

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از زومیت بهمن سال گذشته، بانک مرکزی اعلام کرد علاوه‌بر صرافی‌های مجاز، پنج بانک ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات نیز می‌توانند ارز سهمیه‌ای ارائه کنند و متقاضیان با شرایط خاصی می‌توانند از شعب منتخب بانک‌های تعیین‌شده ارز مورد‌نیازشان را تهیه کنند.

طبق اعلام بانک مرکزی، این ارز که با عنوان ارز تأمین نیاز ضروری خوانده می‌شود، از ۸ بهمن ۱۴۰۱ به‌واسطه بانک‌های نام‌برده ارائه شده است و متقاضیان هنوز‌هم در‌صورت داشتن شرایط اعلامی بانک مرکزی، می‌توانند آن را دریافت کنند.

علاوه‌بر شرایط لازم برای دریافت ارز سهمیه‌ای، بانک مرکزی قوانینی نیز تعیین کرده است که هم بانک‌ها و هم متقاضیان به رعایت آن‌ها ملزم هستند. علاوه‌بر‌این، بانک مرکزی میزان ارزی که افراد می‌توانند از بانک‌ها دریافت کنند، مشخص کرده است.

با این شرایط متقاضیان می‌توانند در‌صورتی‌که نتوانند از صرافی‌ها ارز تهیه کنند، نیازشان را از‌طریق بانک‌ها می‌توانند تأمین کنند. این تصمیم بدین‌دلیل اتخاذ شده که بانک مرکزی اعلام کرده است پس از بررسی‌های بازرسان این بانک، محرز شده است که بعضی از شرکت‌های صرافی بدون دلیل موجه و بدون تأیید این بانک، عملیات ارزی خود را متوقف و از خرید‌و‌فروش ارز خودداری می‌کنند.

در این مطلب میزان ارز، قوانین، شرایط و فهرستی از بانک‌ها و شعبه‌های تعیین‌شده برای دریافت ارز را در‌اختیار شما قرار داده‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب همراه زومیت باشد.

این مطلب در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

ارز سهمیه‌ای چیست؟

ارز سهمیه‌ای یا دلار سهمیه‌ای میزان ارزی است که هرسال به مقدار مشخصی به هر کد‌ملی اختصاص داده می‌شود و افراد با ارائه کد‌ملی خود یک مرتبه در سال می‌توانند ارز سهمیه‌ای خود را دریافت کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود اعلام کرده است که شعب منتخب پنج بانک ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات در سراسر کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی واجدشرایط تعیین‌شده بانک مرکزی ارز ارائه می‌دهند.

برخی از بانک‌ها براساس اطلاعیه‌های صادرشده در وب‌سایت رسمی خود و پاسخ کارشناسان شعب منتخب آن‌ها، اعلام کرده‌اند میزان این ارز برای سال ۱۴۰۲ برای هر متقاضی ۵ هزار دلار در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است بانک‌های اعلام‌شده و شعب منتخب آن‌ها که عمدتاً شعبه‌های ارزی و ممتاز آن‌ها محسوب می‌شوند، خرید‌و‌فروش ارز را به نرخ بازار متشکل ارزی انجام می‌دهند.

قوانین تعیین‌شده برای دریافت ارز از بانک‌ها چیست؟

همان‌طور‌که پیش‌تر گفته شد، دریافت ارز سهمیه‌ای قوانین و شرایطی دارد که بانک‌های ارائه‌دهنده ارز و متقاضیان دریافت آن باید به این قوانین پایبند و شرایط لازم برای دریافت ارز را هم داشته باشند. پیش از اقدام برای دریافت ارز سهمیه‌ای، این قوانین را بخوانید:

  • فروش به متقاضیان حداکثر به مبلغ ۵ هزار یورو یا معادل آن به دلار به نرخ اعلامی در پایگاه مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به نشانی www.ice.ir با عنوان «آخرین نرخ» مجاز است.
  • فروش ارز به‌صورت اسکناس صرفاً به اشخاص حقیقی ایرانی بزرگت‌از ۱۸ سال و اشخاص حقوقی مقیم (به‌استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) امکان‌پذیر است.
  • فروش ارز تا اطلاع ثانوی با ارائه کارت ملی اشخاص حقیقی‌/کارت بازرگانی اشخاص حقوقی و کارت ملی نماینده اشخاص حقوقی متقاضی امکان‌پذیر است. همچنین، شناسایی مشتری باید حسب ضوابط ابلاغی این بانک صورت پذیرد و علاوه‌بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفاً از‌طریق پرداخت معادل ریالی با کارت بانکی یا از‌طریق حساب بانکی به نام متقاضی و استعلام شماره تلفن‌همراه به نام متقاضی از سامانه شاهکار میسر است.
  • بانک مکلف است قبل از فروش ارز، مشخصات متقاضی (کدملی) را در سامانه نظارت ارز (سنا) با عنوان «تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶)» ثبت کند و پس از اخذ تأییدیه از این سامانه، ارز را به متقاضی بفروشد.
  • تأمین ارز از محل منابع داخلی آن بانک و بازار متشکل معاملات ارزی و اسکناس خریده‌شده مجاز است.

تبصره ۱: خرید ارز به‌صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی پس از احراز هویت مشتری حسب مقررات ابلاغی تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به دلار با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶)» و با نرخ توافقی طرفین مجاز است. مبالغ ارزی بیشتر از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ارائه اظهارنامه در مبادی رسمی به شعب‌/باجه‌های ارزی بانک ملی ایران فروخته می‌شود.

تبصره ۲: درصورت نیاز، این بانک نیز ارز مرتبط را تأمین خواهد کرد. در این ارتباط باید هماهنگی لازم با اداره پایش بازار ارز این بانک انجام شود.

شرایط دریافت ارز از بانک‌ها چیست؟

علاوه‌بر قوانینی که بانک‌ها و متقاضیان به رعایت آن‌ها ملزم هستند، بانک مرکزی شرایطی را نیز به بانک‌ها ابلاغ‌ کرده است که افراد فقط با برخورداری از آن‌ها می‌توانند ارز سهمیه‌ای دریافت کنند. این شرایط عبارت‌اند از:

  • اشخاص حقیقی متقاضی باید بیش از ۱۸ سال داشته باشند.
  • خرید و دریافت ارز فقط با ارائه کارت ملی مجاز است.
  • ارائه نسخه اصلی و کپی شناسنامه و کارت ملی الزامی است.
  • سیم‌کارت تلفن‌همراه اشخاص حقیقی متقاضی ارز باید به نام خودشان باشد.
  • افراد نباید پیش از این و در سال جاری از سهمیه ارز ۲۰۰۰ یورویی خود استفاده کرده باشند.
  • اشخاص حقیقی متقاضی دریافت ارز دولتی باید در بانک مدنظر حساب داشته باشند.
  • مراجعه حضوری دارنده کد‌ملی به بانک برای دریافت سهمیه ارزی الزامی است.

فراموش نکنید که در بعضی از بانک‌های منتخب به‌جز داشتن یا افتتاح حساب برای دریافت ارز تأمین نیاز ضروری شرط دیگر این است که متقاضی باید فرم مخصوص درخواست خود را که بانک به مشتری ارائه می‌دهد، تکمیل کند.

لیست و آدرس شعب ارائه‌دهنده ارز سهمیه‌ای

به‌دستور بانک مرکزی فقط شعب ارزی و منتخب پنج بانک ملی، تجارت، صادرات، سپه و ملت می‌توانند به متقاضیان واجدشرایط ارز سهمیه‌ای ارائه دهند. در‌ادامه و در جدول‌های مختلف به‌تفکیک هر بانک، لیست شعبه‌هایی را آورده‌ایم که ارز سهمیه‌ای را تا سقف ۵ هزار یورو ارائه می‌دهند.

  • بانک ملی
  • بانک تجارت
  • بانک سپه
  • بانک ملت
ارزارز سهمیه‌ایبانک مرکزیسامانه نظارت ارزسنا
نظرات (0)
افزودن نظر