نشانه‌های کنار گذاشتن دلار در اقتصاد دنیا به چشم می‌خورد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، استراتژیست‌های جی‌پی‌مورگان، بزرگ‌ترین بانک آمریکا در روز دوشنبه اعلام کردند نشانه‌هایی از کنار گذاشتن دلار در اقتصاد دنیا به چشم می‌خورد، البته ارز آمریکا در آینده نزدیک همچنان ارز برتر دنیا خواهد بود.

مشکلات به‌وجودآمده از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تحریم‌هایی که روسیه را از سیستم بانک‌داری دنیا کنار گذاشته باعث شده کشورهای عضو بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی سلطه دلار را به چالش بکشند.

میرا چاندان و آکتاویا پاپسکو، از استراتژیست‌های جی‌پی‌مورگان عقیده دارند با وجود این‌که استفاده از دلار همچنان در سطح بالایی قرار دارد، ارز آمریکا هنوز هم ارز برتر دنیاست. اما بررسی دقیق‌تر تصویر دوگانه‌تری را نشان می‌دهد.

درست است که سهم دلار در تجارت ارزهای خارجی هنوز هم بالا و برابر با 88 درصد است و استفاده از آن در تجارت دنیا تغییر چندانی در دو دهه گذشته نداشته‌، اما در سایر حوزه‌ها رو به افول بوده‌است.

 برای مثال سهم دلار در ذخایر ارز خارجی نزد بانک‌های مرکزی سراسر دنیا به پایین‌ترین رقم 58 درصد رسیده است.

 با وجود این‌که این رقم هنوز هم بالاتر از سایر ارزهای دنیاست اما در مقایسه با طلا که سهم آن حالا 15 درصد از ذخایر دنیا را نسبت‌به 11 درصد 5 سال گذشته تشکیل می‌دهد، رو به کاهش بوده‌است.

 تحلیلگران جی پی مورگان عقیده دارند نشانه‌هایی از دور شدن از دلار در حال ظهور است.

 تلاش کشورهای عضو بریکس و سایر صادرکنندگان بزرگ کالای دنیا برای تضعیف سلطه دلار در تجارت جهانی از آغاز جنگ اوکراین شدت گرفته است. آمریکا با آغاز این جنگ بخش بزرگی از سرمایه‌های خارجی روسیه را مسدود کرد.

 عربستان و چین از آن زمان مذاکراتی برای فروش نفت با یوان چین آغاز کرده‌اند. برزیل و چین هم اعلام کردند بخشی از تجارت بین خود را با یوان انجام خواهند داد. چین و روسیه همین حالا بخش بزرگی از تجارت خود را با یوان انجام می‌دهند.

 یوان چین در حال حاضر 7 درصد از حجم تجارت ارز خارجی دنیا را در اختیار دارد و سهم یورو 8 درصد طی یک دهه گذشته پایین آمده و به 31 درصد رسیده است.

 سهم آمریکا از صادرات جهانی به پایین‌ترین رقم 9 درصد رسیده، درحالی‌که برای چین تا رکورد 13 درصد افزایش یافته است.

اعضای بریکسبانک آمریکاجی‌پی‌مورگاندلار
نظرات (0)
افزودن نظر