استفاده از DLT در بازارهای سرمایه به صرفه جویی چند میلیارد دلاری در هزینه های عملیاتی می انجامد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این مقاله با عنوان تأثیر فناوری دفتر کل توزیع شده در بازارهای جهانی سرمایه، به فرصت‌ ها و ریسک های اوراق بهادار مبتنی بر DLT می ‌پردازد و تخمین ‌هایی را در مورد صرفه ‌جویی در هزینه ‌های بالقوه و فرصت ‌های ایجاد ارزش به وجود آمده در این بخش ارائه می ‌کند.

یافته ‌های این تحقیق نشان می ‌دهد که DLT پتانسیل کاهش قابل توجه هزینه ‌ها را دارد و به صرفه جویی در حدود 15 تا 20 میلیارد دلار آمریکا در هزینه ‌های عملیاتی زیرساخت جهانی به صورت سالانه کمک می ‌کند. این کاهش هزینه ناشی از توانایی این فناوری به جهت ساده‌ سازی و خودکار سازی فرآیندهای مختلف و کاهش نیاز به واسطه ‌ها و مداخله انسانی است.

قراردادهای هوشمند یا برنامه ‌های ذخیره ‌شده در بلاک چین، می ‌توانند به‌ طور خودکار اقدامات از پیش تعریف ‌شده را در صورت برآورده شدن شرایط خاص اجرا کنند و نیاز به تأیید دستی را از بین ببرند و زمان تسویه حساب را کاهش دهند.

افزایش نقدینگی بازار

DLT همچنین می تواند نقدینگی کلی بازار و دسترسی به بازار را برای افراد و سازمان هایی که به طور سنتی با موانعی برای ورود مواجه بوده اند، افزایش دهد. با استفاده از DLT، توکن کردن دارایی ‌ها امکان ‌پذیر می ‌شود و مالکیت کسری را ممکن می سازد و سرمایه ‌گذاران را قادر می ‌سازد تا در بازارهایی که قبلاً نقدینگی نداشتند، مانند املاک، سهام و کالاها، شرکت کنند.

بر اساس این تحقیق، چشم انداز رشد بازار برای اوراق بهادار مبتنی بر DLT قابل توجه است. سهام اوراق بهادار مبتنی بر DLT تا سال 2022 حدود 310 میلیارد دلار آمریکا بود که ترکیبی از سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی های مالی فهرست شده و غیر بورسی است. پیش بینی می شود که این ارزش تا سال 2030 به 16 هزار میلیارد دلار افزایش یابد که نشان دهنده نرخ رشد مرکب سالانه 63 درصدی (CAGR) است.

رشد عمدتاً ناشی از افزایش تقاضا برای اوراق بهادار مبتنی بر DLT و علاقه فزاینده به دارایی های دیجیتال خواهد بود. نظرسنجی از سرمایه گذاران موسسه ای جهانی که در سال 2022 توسط BNY Mellon و Celent انجام شد، نشان داد که 53 درصد از پاسخ دهندگان قبلاً در اوراق بهادار توکن شده سرمایه گذاری کرده اند یا در حال کشف این شکل نوظهور دارایی هستند. 41 درصد گفتند که صاحب ارزهای دیجیتال هستند.

اکثریت قریب به اتفاق (91 درصد) از پاسخ دهندگان به محصولات توکن شده ابراز علاقه کردند، و مطمئن بودند که توکن سازی «مدیریت دارایی را به صورت انقلابی متحول خواهد کرد» (97 درصد). پاسخ دهندگان حذف اصطکاک از انتقال ارزش (84 درصد) و افزایش دسترسی برای سرمایه گذاران ثروتمند و خرده فروشی انبوه (86 درصد) را از مهمترین مزایای توکن سازی ذکر کردند.

پاسخ دهندگان همچنین برنامه هایی را برای افزایش سرمایه گذاری خود در این فضا به اشتراک گذاشتند که نشان می دهد در دو تا پنج سال آینده تخصیص سبد سرمایه گذاری به همه، انواع عمده دارایی های دیجیتال را افزایش خواهند داد.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://fintechnews.ch/blockchain_bitcoin/application-of-dlt-in-capital-markets-could-help-save-billions-of-dollars-in-operational-costs/61940/

DLTبازار سرمایهتوکنمدیریت دارایینقدینگی
نظرات (0)
افزودن نظر