چگونه ویتنام به یکی از اولین کشورهای جهان در تحول دیجیتال بانکی تبدیل شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رئیس سابق کمیسیون ملی نظارت مالی، جمعه گذشته در انجمن خدمات مالی (بانکداری خرد در HCM City) گفت که عادت استفاده از محصولات دیجیتال بیش از هر زمان دیگری در ویتنام رایج شده است.

به گفته نگون، بیش از 30 درصد از جمعیت از اپ های بانکی استفاده می کنند، که بعد از چین (41 درصد) در رتبه دوم جهان قرار دارد.

بخش های بانکی و مالی ویتنام همچنان نقش کلیدی در ایجاد یک «سیستم کاملا دیجیتالی و انسان محور» ایفا خواهند کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تحول دیجیتال در کشور فرآیند مهمی برای چگونگی تحلیل، تعامل و جلب رضایت مشتریان بانک ها و مؤسسات مالی خواهد بود.

دولت هدف افزایش شمول مالی را برای پوشش بیش از 80 درصد از جمعیت بزرگسال تا سال 2025 تعیین کرده است.

رئیس دانشکده سیستم اطلاعات مدیریت در آکادمی بانکداری بانک ایالتی ویتنام (SBV)، گفت ویتنام افزایش پرداخت دیجیتالی را در همه جا از بازارهای آنلاین گرفته تا فروشگاه های رفاهی کوچک و حتی فروشندگان سبزیجات و میوه ثبت کرده است.

مدیر مرکز اطلاعات و فناوری دیجیتال وزارت صنعت و تجارت، خاطرنشان کرد که فناوری ‌هایی مانند بلاک چین، هوش مصنوعی، محاسبات ابری، یادگیری ماشین و جمع ‌آوری داده، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ‌های مشتری در حال پیاده سازی هستند.

بر اساس گزارش SBV، بخش بانکی تا پایان سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد ویون (639/22 میلیون دلار آمریکا) در تحول دیجیتال سرمایه گذاری کرده است.

پرداخت ‌های دیجیتال در چهار سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است که یکی از سریعترین نرخ ‌های تحول دیجیتال در جهان است.

بر اساس این گزارش، بیش از 95 درصد از بانک های ویتنامی دارای استراتژی تحول دیجیتال هستند.

حدود 90 درصد از تراکنش های بانکی از طریق کانال های دیجیتال انجام می شود که 74/6 درصد از بزرگسالان دارای حساب بانکی هستند.

تا ماه مارس حدود 3/71 میلیون حساب پول موبایلی (یا پرداخت موبایلی) افتتاح شده است که بیش از 70 درصد در مناطق روستایی، دورافتاده و محروم در سراسر کشور است.

پرداخت های غیر نقدی نیز رشد قابل توجهی داشته است، به گونه ای که تا پایان سال گذشته 82 موسسه اعتباری خدمات پرداخت مبتنی بر اینترنت و 51 موسسه اعتباری خدمات پرداخت موبایلی ارائه کرده اند. 48 سازمان پرداخت واسط دارای مجوز هستند.

تحول دیجیتال به بانک ‌ها کمک کرده است که نسبت هزینه به درآمد را به 30 درصد یعنی همتراز با استانداردهای منطقه ‌ای و بین ‌المللی کاهش دهند.

توصیه ها

اما کارشناسان می گویند چارچوب قانونی برای خدمات مالی دیجیتال ناکافی است. آن ها می گویند که بهبود چارچوب های نهادی و ارتقاء زیرساخت ها حیاتی است.

آن ها هشدار می دهند که کمبود منابع انسانی با مهارت های به روز یکی دیگر از چالش های بزرگ برای تحول دیجیتال است.

در کنار این فروم، نمایشگاهی برگزار شد که پیشرفت های مورد نیاز برای تحول دیجیتال صنعت مالی را معرفی می کرد.

این رویداد توسط انجمن تجارت اوراق بهادار ویتنام، انجمن ارتباطات دیجیتال ویتنام و گروه بین المللی داده میزبانی شد.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://asianews.network/vietnam-among-worlds-earliest-in-banking-digital-transformation-forum/

بانکداری دیجیتالپرداخت موبایلیتحول دیجیتالویتنام
نظرات (0)
افزودن نظر