پیش بینی بورس دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ / واکنش بازار سهام به گشایش‌های سیاسی

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز بازار سهام در جریان معاملات دومین روز هفته نیز با فشار شدید عرضه‌ها روبه‌رو شد و در پایان با افت ۲.۳۵ درصدی شاخص کل بورس، کانال ۲.۳ میلیونی را از دست داد. افت شدید شاخص‌های تالار شیشه‌ای هنگامی نگران‌کننده می‌شود که نگاهی به آمار مالکیت حقیقی‌های بازار داشته باشیم. در پایان معاملات یکشنبه بالغ بر دو هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی‌ها از بورس خارج شد.

در حالی که طی هفته گذشته به تدریج تراز ورود و خروج پول حقیقی مثبت شده بود اما در طول سه روز معاملاتی اخیر، این مسیر معکوس شده و تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی شدت گرفته است. کنار هم گذاشتن داده‌های منفی مربوط به معاملات یکشنبه از این دید قابل تفسیر است که عدم چشم‌انداز داشتن برای آینده، بازار را به حالت کما برده است.

پیش‌دستی بازار سرمایه به گشایش‌های سیاسی

کارشناسان معتقدند اگر گشایش‌های سیاسی تبدیل به واقعیت شوند، ریسک‌های سیستماتیک کاهش پیدا خواهد کرد . همچنین التهابات بازار‌های دارایی به سمت چشم‌اندازهای مثبت بلندمدت پیش خواهد رفت.

اگرچه کاهش ریسک‌های سیستماتیک باعث ریتم بهتر کارایی و پویایی بازارها در بلندمدت خواهد شد اما در کوتاه‌مدت شاهد آن هستیم که بازار حداقل در صنایع دلارمحور، توان همراهی با قیمت‌های افت کرده دلار را ندارد و شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران، با افت سود‌آوری در صورت‌های مالی خود روبه‌رو خواهند شد.

نکته اساسی در این رابطه اما توجه به بازار ارز است. حتی تا لحظه تنظیم این گزارش شاهد آن هستیم که معاملات میدان فردوسی، واکنشی که بازار سرمایه به گشایش‌های سیاسی احتمالی درپیش نشان داده است را تکرار نکرده است. اسکناس آمریکایی در محدوده ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومانی در حال معامله است.

ورود سلطان عمان به کشور دارای ابعادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. اینکه او حامل چه پیامی است و یا واکنش طرف ایرانی به پیام او چه خواهد بود، فاکتور‌هایی است که باید مشخص شوند تا آینده پیش‌روی بازار نیز روشن شود.

نگاه اهالی بازار سرمایه اما کمی پیش‌دستانه است. فشار فروش شدید ابتدای معاملات یکشنبه، احتمالا به این دلیل است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار سهام احتمال می‌دهند قیمت دلار در آینده نزدیک کاهشی شود.

پیش بینی بورس دوشنبه

از خنثی بودن بازار ارز در عین واکنش شدید بازار سهام به موضوعات مطرح در سطح کشور، می‌توان این نتیجه را گرفت که احساسات و هیجان بیشتری بر بازار سهام و اهالی بازار سرمایه حاکم است. بخشی از ترس سهامداران در چنین موقعیت‌هایی را می‌توان به بی‌اعتمادی ساختاری افراد به بورس منتسب دانست. هنگامی که اعتماد به بازار کم باشد، با اتفاق کوچکی موجی از عرضه‌ها شکل می‌گیرد.

با این حال بررسی دقایق پایانی معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد که برخی از صف‌های فروش جمع شدند. در این میان اما برای پیش بینی بورس دوشنبه و ادامه هفته، کارشناسان معتقدند عرضه‌ها به محدوده‌های فعلی ختم نمی‌شود و باید منتظر تست مجدد محدوده دو میلیون تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی باشیم.

بازار ارزبازار سرمایهبازار سهامپیش بینی بورس
نظرات (0)
افزودن نظر