تسهیل تأمین مالی خرد برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا

لندتک وام‌گرفتن را آسان می‌کند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از بازیگران نوظهور و جدید سال‌های اخیر در زیست‌بوم فناوری‌های مالی، لندتک‌ها هستند. لندتک (LendTech) یک فناوری و پلتفرم دیجیتال و هوشمند در زمینه وام‎دهی است. لندتک‌ها با راه‌اندازی یک بستر آنلاین، ارتباط بین سرمایه‌گذارانی مانند بانک‌ها یا مؤسسات مالی با متقاضیان دریافت وام را تسهیل می‌کنند.

فناوری‌های نوین مالی

در شیوه سنتی دریافت وام، متقاضی وام به صورت حضوری به مؤسسات مالی و بانک‌ها مراجعه می‌کند و پس از پر کردن فرم‌های متعدد و طی کردن مراحل طولانی اداری برای دریافت وام اقدام می‌کنند. در این شیوه بسیاری از مراحل غیر ضروری وجود دارد که باعث می‌شود دریافت وام به فرایندی زمان‌بر و خسته‌کننده تبدیل شود.

با گسترش اینترنت و فناوری‌های ارتباطی، بسیاری از فرایندهای سنتی به شیوه‌های نوین تغییر یافته‌اند. فناوری‌های مالی یا فین‌تک‌ها از حوزه‌های نوظهوری هستند که به کمک اینترنت و فناوری اطلاعات سعی دارند فرایندهای مالی زمان‌بر و طولانی قدیمی را به فرایندهای کوتاه‌تر تبدیل کنند.

فناوری لندتک، که چند سالی است در حوزه فناوری‌های نوین مالی مطرح شده است، از زیرمجموعه‌های فین‌تک به شمار می‌رود. هدف لندتک‌ها، تبدیل فرایند درخواست وام از سوی متقاضیان وام از حالت سنتی به فرایندی کوتاه، ساده و آنلاین است و اعطای تسهیلات از این طریق با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان در لندتک

متقاضیان دریافت تسهیلات در لندتک‌ها، تنها اشخاص نیستند و استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک و نوپا و حتی اشخاص حقیقی نیز می‌توانند از لندتک برای تأمین سرمایه خرد از مؤسسات مالی و بانک‌ها استفاده کنند. با بلوغ این حوزه، لندتک‌ها به یکی از منابع تأثیرگذار در تأمین مالی کسب‌وکارهای نوپا تبدیل خواهد شد.

طرف سرمایه‌گذار در وام‌دهی به شیوه لندتک می‌تواند بانک‌ها، مؤسسات مالی رسمی یا قرض‌‌دهندگان خصوصی، سرمایه‌گذاران خرد و صاحبان دیگر کسب‌وکارهای نوپا باشد؛ به همین دلیل، لندتک را می‌توان فرایند وام‌دهی فرد به فرد نامید. این فرایند شبیه به صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی و کوچک است که خبری از مراحل پیچیده اداری و بانکی ندارد.

مزایای استفاده از لندتک

در استفاده از فناوری لندتک، معمولا دو طرف وام‌دهنده و وام‌گیرنده به طور مستقیم به یکدیگر متصل می‌شوند و واسطه‌گری بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ از میان برداشته می‌شود. از طرفی مراحل احراز هویت و بررسی شرایط متقاضی وام به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم اینترنتی سرویس‌دهنده انجام می‌شود.

در روش سنتی دریافت وام، بانک به عنوان یک واسط نقدینگی را از سرمایه‌گذار دریافت کرده و در اختیار متقاضی وام قرار می‌دهد، اما در لندتک‌ها عملا این حلقه واسط حذف می‌شود. حذف واسطه‌های بزرگ مالی و اعتباری باعث از بین رفتن کارمزد واسطه‌گری و کاهش قابل توجه هزینه درخواست وام یا نرخ بهره می‌شود. کارمزدی که پلتفرم لندتک از متقاضی درخواست وام می‌گیرد بسیار کمتر از مبلغی است که بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ درخواست می‌کنند.

لندتک، فناوری نوظهور در ایران

در ایران فناوری لندتک یکی از حوزه‌های نوظهور فناوری‌های فین‌تک هستند و تاکنون چندین استارت‌آپ مانند فاندولند، لندو، مهربانه، گوشی‌شاپ و ایران‌رنتر به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. بانک ملی ایران نیز در تیرماه 1401 اعلام کرد به کمک بخش خصوصی در حال راه‌اندازی پلتفرم لندتک است. پیش‌بینی می‌شود در سالی که در ابتدای آن هستیم، بازیگران و فعالان بیشتری به این حوزه وارد شوند.

در حال حاضر ایجاد زیست‌بوم لندینگ بومی، رگولاتوری و تنظیم‌گری و زمینه‌سازی برای تأمین مالی لندتک‌ها از طریق بانک‌ها یا بازار سرمایه مورد نیاز است تا این بخش از فناوری‌های فین‌تک رشد کند و بازیگران بیشتری به این زمینه ورود پیدا کنند. وجود لندتک‌ها به فرهنگ سرمایه‌گذاری کمک می‌کند و باعث هدایت نقدینگی به زمینه‌های مورد نیاز سرمایه خواهد شد؛ از طرفی تأمین مالی خرد برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا نیز تسهیل می‌یابد.

منبع: فارس

تأمین مالیفناوری‌های نوین مالیلندتک
نظرات (0)
افزودن نظر