استعلام اطلاعات بانکی؛ راهی برای توانمندسازی کسب و کارها

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در صورت معتبر نبودن داده‌های بانکی و عدم احراز اطلاعات هویتی افراد، خدمت‌رسانی به آن‌ها کسب و کار را در معرض مخاطرات مختلف و ریسک‌های مالی و عملیاتی قرار دهد.

از این رو استفاده از ابزارها و روش‌هایی که به شناخت بهتر مشتری و کاربر منجر شود، یکی از راهکارهای کاهش مخاطرات و ریسک‌هاست.

وب‌سرویس‌های استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا از جمله همان روش‌ها و ابزارهایی هستند که به شناخت مشتری یا کاربر همچنین به کسب و کارها برای افزایش توانمندی در بازار یا صنعت خاص کمک می‌کنند.

استفاده‌کنندگان از این سرویس‌ها قادر خواهند بود به اطلاعات بانکی دارنده کارت بانکی یا شماره شبا را شامل نوع کارت( هدیه یا بن کارت و ..)، شماره حساب و اطلاعات هویتی همچون نام و نام‌خانوادگی صاحب یا صاحبان حساب دست پیدا کنند.

مهمترین کارکرد این دو سرویس در تسویه و انتقال وجه و در برخی موارد استرداد وجه  است.

اگر به هر دلیلی خرید مشتری یا کاربر از فروشگاه‌های آنلاین کالا و خدمات لغو شود، کسب و کارها پیش از بازگرداندن وجه به حساب خریدار، اطلاعات کارتی که پرداخت وجه را در درگاه انجام داده، بررسی و تایید میکنند. با این کار احتمال بازگشت وجه به کارت‌های با قابلیت پرداخت یک طرفه مانند کارت‌های هدیه به شدت کاهش می‌یابد.

انتقال وجه نیز از دیگر کارکردهای دیگر سرویس‌های استعلام شبا و تبدیل کارت به شباست؛ پیش از انتقال وجه، کسب و کار شماره شبا مقصد (در صورتی که مبلغ مورد نظر بالاتر از سقف کارت به کارت باشد) را مورد بررسی قرار می‌دهد تا صحت اطلاعات دارنده شبا، محرز شده و  پس از آن عملیات انتقال وجه را انجام می‌دهد.

تغییر به سمت معاملات غیرحضوری و مقابله با چالش‌های آن

تغییر ذائقه افراد و ترجیح‌شان به خرید غیرحضوری یا انجام معاملات مالی به صورت آنلاین در چند سال اخیر و به‌خصوص پس از پاندمی کرونا شدت بیشتری گرفته به گونه‌ای که کسب و کارهای فروش آنلاین کالا یا خدمات را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را وادار به اتخاذ روش‌های نوین مالی و پرداخت کرده است.

در واقع فروشگاه‌های آنلاین برای بهبود خدمت‌رسانی و ارتقا جایگاه‌شان در بازار یا صنعت هدف مجبور به اتخاذ شیوه‌های غیرحضوری برای فروش کالاها یا خدمات خود شدند. اگرچه که این تغییر رویه با سرعت و بدون ریسک نبوده و در برخی موارد باعث «کندی» یا «کاهش کیفیت» خدمت‌رسانی نیز شده بود.

از این رو کسب و کارها ناگزیر به استفاده از روش‌ها و شیوه‌‌هایی شدند که علاوه بر کاهش مخاطرات، امور مالی را نیز تسهیل کند و راهکاری برای مصون ماندن از ریسک‌های اعتباری باشد که در نتیجه عدم شناخت مشتری به کسب و کار تحمیل می‌شود.

یکی از راهکارهای مصون ماندن از ضربه عدم شناخت مشتری، به‌کارگیری روش‌های مدرن و پیشرفته برای شناسایی بهتر آن‌هاست. شناسایی بهتر نیز مرهون استفاده از ابزارهایی است که سرویسهای استعلام و احراز هویت از مهمترین آن به‌شمار می‌رود. این سرویس‌ها قادر هستند داده‌های بانکی و اطلاعات هویتی افراد را با بالاترین درجه اطمینان صحت‌سنجی و تایید کنند.

برای پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات «کسب اطمینان از حقیقی بودن هویت کاربران» از مهمترین جنبه‌های تقویت امنیت و بالا بردن ضریب اطمینان برای فعالیت اقتصادی و تجاری است و با آن می‌توانند تا حد قابل توجهی در مقابل ریسک‌های ناخواسته اعتباری ایمن شوند.

علاوه بر جنبه‌های امنیتی، کسب و کارها برای ارتباط بهتر با کاربران و مشتریان بالقوه‌شان همچنین ارتقا تجربه کاربری بهینه در آن‌ها، نیز از سرویس‌های استعلام و احراز هویت استفاده می‌کنند که نمونه آن را می‌توان در عودت وجه و انتقال وجه مشاهده کرد.

استعلام کارت و شبا و تبدیل کارت به شبا، دو نمونه از کاربردی‌ترین سرویس‌های استعلام برای فروشگاه‌های آنلاین کالا و خدمات است.

سرویس‌هایی که به کمک کسب و کارها آمده‌اند

صحت داده‌های بانکی ثبت شده از سوی مشتریان با ابزارها و روش‌های خاصی مورد بررسی قرار می‌گیرد که سرویس استعلام و احراز هویت از مهمترین آن‌هاست.

کسب و کارها با این سرویس می‌توانند طیف گسترده‌ای از اطلاعات و داده‌های بانکی و هویتی را بررسی کرده تا کاربران‌شان را بهتر بشناسند و در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین درجه اطمینان، نسبت به درستی اطلاعات بانکی وارد شده، اطمینان حاصل کنند.

یکی دیگر از دلایلی که کسب و کارها را به استفاده از این سرویس‌ها ترغیب می‌کند، تغییر رویه بازارها و صنایع از محصول محوری به مشتری محوری است؛ بدین معنا که کسب و کارها در هر شرایطی به دنبال ارائه روش‌هایی هستند که با استفاده از آن بتوانند شناخت بهتری بر مشتریان خود داشته باشند تا علاوه بر همسان‌سازی سلیقه مشتریان با خدمات و کالاهایی که به آن‌ها ارائه می‌شود، خود را نیز از مخاطرات مالی و ریسک‌های اعتباری محفوظ بدارند.

«خروجی» سرویس‌ احراز هویت می‌تواند نیاز کسب و کار به «شناخت بهتر» و «صحت‌سنجی اطلاعات» مشتری را پاسخ دهد. اگرچه دو وب‌سرویس استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا کاربرد بیشتری برای کسب و کارهای فروش آنلاین کالا و خدمات دارد.

انتقال وجه ایمن با شماره شبا

از جمله مواردی است که کسب و کارها برای انجام آن از سرویس استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا بهره می‌برند، انتقال وجه است. کسب و کارها با صحت‌سنجی اطلاعات بانکی پیش از هر گونه جابه‌جایی وجه، می‌توانند از مسدود یا راکد بودن شماره حساب مورد نظر مطلع شده و اطلاعات هویتی دارنده کارت بانکی را بررسی کنند تا عملیات پرداخت با اطمینان بیشتری صورت بگیرد.

این اقدام علاوه بر آنکه اطمینان در هنگام انجام تراکنش را افزایش می‌دهد، نرخ تراکنش‌های ناموفق یا برگشت خورده را نیز کاهش می‌دهد.

استرداد وجه و سرویس استعلام

مهمترین کارکرد شماره شبا برای انتقال وجه به خصوص مبالغ بالاتر از سقف کارت به کارت است. البته با تغییر سلیقه افراد به خرید آنلاین، شماره شبا کاربردهای دیگری نیز پیدا کرده؛ عودت وجه به حساب خریداران.

تصور کنید مشتری پس از خرید و واریز وجه در درگاه پرداخت، از خرید منصرف شده و درصدد است پول خود را پس بگیرد. اگر کسب و کار از سرویس استرداد وجه استفاده نکند، ناگزیر است به صورت مستقیم از مشتری شماره کارتی که با آن پرداخت در درگاه صورت گرفته، درخواست کند.

ممکن است تا زمان تکمیل فرآیند استرداد وجه، تاریخ انقضای کارت بانکی به سر آید ، حساب مسدود شود یا خریدار شماره کارت دیگری را به فروشگاه بدهد. در این شرایط  کسب و کار خود را در معرض ریسک‌های مالی و اعتباری زیادی قرار داده که احتمال دارد به توقف فعالیت اقتصادی و تجاری‌اش ختم یا نارضایتی خریدار از او  تشدید شود که در این صورت قطع همکاری در آینده، محتمل‌ترین گزینه خواهد بود.

برای جلوگیری از بروز مشکلات اینچنینی، کسب و کارها از سرویس‌هایی استفاده می‌کنندکه بدون نیاز به درخواست مستقیم اطلاعات بانکی خریدار، آن‌ها را راستی‌آزمایی کرده و پس از آن استرداد وجه را انجام دهد.

دو سرویس تبدیل کارت به شبا و استعلام شبا علاوه بر اینکه نوع کارت بانکی ( کارت هدیه، بن کارت و …) را مشخص می‌کنند، بازگردانی وجه را نیز با اطمینان خاطر بیشتری انجام می‌دهند.

استفاده از این دو سرویس برای آن دسته از «عودت وجهی» کاربرد دارد که مبلغ مورد نظر بیش از سقف کارت به کارت بوده و یا کسب و کار برای جلوگیری از خطاهای احتمالی و ریسک‌های اعتباری، پیش از هر اقدامی می‌خواهد از صحت داده‌های بانکی اطمینان حاصل کند.

کاهش بار عملیاتی بخش مالی

سرویس‌های استعلام مانند استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا از جمله سرویس‌هایی هستند که بار عملیاتی بخش مالی کسب و کارها را کاهش می‌دهند. پیشتر به این موضوع اشاره شد که کسب و کارهای فاقد سرویس استرداد وجه، فرآیند بازگردانی وجه به حساب مشتریان را با صورت دستی طی می‌کنند که این کار علاوه بر زمان‌بر شدن فرآیند مذکور، چالش‌های مالی را نیز افزایش داده و ممکن است ریسک‌های زیادی را به کسب و کار تحمیل کند.

استفاده از سرویس‌ استعلام و احراز هویت نه تنها می‌تواند از بار عملیاتی بخش مالی و احتمال وقوع خطاهای انسانی و سهوی بکاهد بلکه عملیات‌های پرداخت کسب و کارها را  نیز با اطمینان بالایی انجام می‌دهند.

تکمیل پروفایل کاربری

برخی کسب و کارها به‌واسطه کالایی که می‌فروشند یا خدمتی که عرضه می‌کنند، نیازمند شناسایی بهتر و بیشتر و در گام‌های بالاتر تجزیه و تحلیل رفتارهای مالی مشتریان‌شان هستند. داده‌های حاصل از تجزیه و تحلیل رفتار مشتری می‌تواند فرآیند درک رفتار مشتری را ساده‌تر کند. این شناختن در مواردی مانند ایجاد یک «خط اعتباری» خاص برای مشتری کاربرد دارد.

داده‌های کارت بانکی مشتریان می‌تواند برای تکمیل کردن پروفایل کاربری نیز به کار رود. به‌عنوان مثال یک پلتفرم فروش کالا و خدمات در نظر دارد حدود 50 درصد از مبلغ خرید یکی از مشتریان خود را به او بازگرداند.برای این منظور لازم است اطلاعات کارت بانکی او را استعلام کرده تا علاوه بر احراز هویت دارنده، از صحت داده‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خود نیز مطمئن شود.

ارائه وب‌سرویس‌های مورد نیاز کسب و کارها

جیبیت با ارائه 13 نوع وب‌سرویس‌ استعلام و احراز هویت مانند استعلام شماره شبا و تبدیل کارت به شبا، کسب و کارها را در راه خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان‌شان همراهی می‌کند.

استفاده از تامین‌کنندگان متعدد علاوه بر پایداری بالا، این اطمینان را در کسب و کارها ایجاد می‌کند که نتیجه دریافتی از این سرویس‌ها، قابل اعتماد است.

همانطور که گفته شد وب‌سرویس‌های استعلام و احراز هویت می‌توانند در کنار سرویس‌های انتقال وجه و درگاه پرداخت نیز مورد استفاده قرار گیرند.

فرض کنید کسب و کاری در نظر دارد برای یکی از مشتریان خود که بیشترین خرید ماهانه را داشته، تخفیفی در نظر بگیرد تا در سفارش‌های آتی از کل مبلغ خریدش مقداری کم شود. برای این منظور می‌تواند اطلاعات کارت بانکی که بالاترین مبلغ تراکنش را داشته با سرویس استعلام کارت، مورد بررسی قرار دهد. در صورت تایید اطلاعات حساب ( کارت هدیه و بن کارت نباشد) تخفیف را بر آن کارت خاص اعمال کند.

صرافی‎های رمزارز، کارگزاری‌های بازار سرمایه، صندوق‌های سبدگردانی و پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات از جمله استفاده‌کنندگان از سرویس‌های استعلامی و به‌خصوص استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا هستند.

برای دریافت آگاهی از نحوه کارکرد سرویس‌های استعلام در صرافی‌های رمزارز  می‌توانید به مطلب «احراز هویت کاربران در صرافی‌های رمزارز؛ چرا و چگونه؟» مراجعه کنید.

وب‌سرویس‌های استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا از پرکاردبردترین سرویس‌های استعلام است که می‌تواند ریسک‌های اعتباری برای کسب و کارها را کاهش دهد و آن‌ها را در مقابل برخی چالش‌های مالی مصون نگه دارد.

استعلام اطلاعات بانکیجیبیتخرید آنلاینوب سرویس استعلام شبا
نظرات (0)
افزودن نظر