هشدار بانک ملی ایران نسبت به روش های جدید کلاهبرداری از مشتریان بانکی

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، یکی از این ترفندهای قدیمی اما با شیوه و سناریوهای متفاوت کلاهبرداران برای سوء استفاده از حساب های بانکی، روش های کلاهبرداری تلفنی است که با طرح موضوعاتی همچون برنده شدن در قرعه‌کشی و جشنواره‌ها یا جعل عناوین سازمانی و دولتی، توجه کاربران جلب و سپس اطلاعات کارت بانکی آنها مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

اخیرا نیز کلاهبرداران پس از برقراری تماس با کاربر، از پیش آمدن اشتباه یا موقعیتی می‌گویند که به موجب آن ممکن است حساب کاربر مسدود یا خالی ‌شود؛ قرار گرفتن در موقعیت‌های دردسرساز این چنینی باعث می‌شود که کاربران سریع‌تر و بدون درنظر گرفتن موارد احتیاطی، اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار دهند.

در روش دیگر که این روزها توسط کلاهبرداران برای جلب اعتماد کاربران بسیار به کار گرفته می‌شود، کلاهبردار پس از برقراری تماس اولیه از کاربر می خواهد که برای کسب اطمینان از صحت ادعاهایش، مجددا با او تماس بگیرد. در همین زمان کلاهبردار شماره‌ خود را بر مبنای جزئیات سناریویی که به کاربر ارائه کرده به یکی از سازمان‌ها یا نهادهای رسمی یا مرکز تماس آنها دایورت می‌کند و بدین ترتیب اعتماد کاربر پس از برقراری تماس و شنیدن نام آن سازمان یا نهاد رسمی از زبان اپراتور، جلب می شود.

برخی مواقع هم کلاهبردار با ارائه‌ی پاره‌ای از اطلاعات شخصی همچون نام، نام‌خانوادگی، کد ملی، محل کار و… که به‌طور معمول در اختیار همگان نیست، سعی می‌کند اعتماد کاربر را جلب کند. به همین خاطر، ضروری است که کاربران نسبت به انواع کلاهبرداری‌های تلفنی آگاه باشند و در صورت ارائه پاره‌ای اطلاعات شخصی‌ از سوی فردی دیگر، دستپاچه نشده و خیلی ساده و سریع به وی اعتماد نکنند.

اعلام کلاهبرداری های تلفنی و اینترنتی به پلیس فتا

بانک ملی ایران از مشتریان گرانقدر تقاضا دارد ضمن مراجعه به سایت پلیس فتا و آشنایی با انواع روش‌های مورد استفاده کلاهبرداران، در صورت مواجهه با موارد کلاهبرداری، مراتب را سریعا به پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) به شماره 096380 در سراسر کشور گزارش کنند.

بانک ملی ایرانپلیس فتاکارت بانکیکلاهبرداری اینترنتی
نظرات (0)
افزودن نظر