فصل بالندگی آی‌فینک/ مرکز نوآوری مالی شرکت خدمات انفورماتیک در مسیر توسعه

زینب کاموسی، فرحناز زینالی

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در صنعت مالی و بانکی، نوآوری توسط فین‌تک‌‏ها اتفاق می‏‌افتد و این فناوری‏‌ها، صنعت بانکداری سنتی را به چالش می‏‌کشند. در ایران مانند سایر کشورهای جهان، تازه‌واردهای حوزه فین‌تک، به‌‌ سرعت و با چالاکی زیاد به وجود آمده و سهمی از بازار صنعت مالی و بانکی را به خود اختصاص داده‌‏اند.

از طرفی بانک‌ها و مؤسسات مالی و شرکت‏‌های بزرگ فعال در این صنعت، درگیر چارچوب لخت قوانین و مقررات بوده و نمی‌توانند برند و جریان درآمدی موجود خود را با ریسک مستقیم ارائه برخی خدمات و محصولات برهم‌زننده به خطر بیندازند؛ بنابراین به‌مرور سهم بازار خود را از دست می‌دهند.

یکی از بهترین مسیرهای رشد و توسعه و در عین حال کاهش ریسک ورود مستقیم، شراکت و سرمایه‌گذاری در فینتک‌ها است. به همین منظور، شرکت خدمات انفورماتیک، به عنوان بازوی فناورانه بانک مرکزی، مرکز نوآوری آی‏‌فینک را در سال 98 و به منظور تمرکز فعالیت‌‏های این شرکت در حوزه نوآوری باز و حمایت از فین‌تک‌‏ها ایجاد کرد.

این مرکز تاکنون دو دوره برنامه شکل‏دهی و شتابدهی را اجرا کرده است. براندازی در نوآوری فرآیندی است که در آن سازمان‌های کوچک به‌عنوان مشارکت‏‌کنندگان در بازار می‌توانند با ارائه فناوری‌های جدید، سازمان‌های معتبری که قبلاً وجود داشته‌ را به چالش بکشند.

نوآوری برانداز مزایایی مانند فرآیند ساده‏تر، سرگرم‏کننده تر و جذاب‏تر را برای افراد جدید نسبت به صنایع موجود ارائه می‌دهد. به زبان ساده، براندازی (Disruptive Innovation) در نوآوری یک پاسخ رقابتی است. تفاوت در جنبه‌های پیش برنده این دو صنعت است. صنعت بانکداری سنتی توسط خود مؤسسات بانکی و صنعت فین‌تک بر اساس نیازهای مشتریان این صنعت هدایت می‌شود. فین‌تک برای پاسخ به نیازهای مشتری و تنظیم روندهای رفتار مشتری توسعه یافته و به همین دلیل یکی از پدیده‌های نوآوری است که صنعت خدمات مالی جهانی را دستخوش براندازی می‌کند.

نگاهی به وضعیت فین‌تک در ایران

فین‌تک در ایران به دنبال نیازهای مصرف‌کنندگان، سیاست‌های دولت و زیرساخت‌های فناوری موجود توسعه‌یافته است. این صنعت شامل نوآوری‌‏های مالی دیجیتال مانند رمز ارزها، بلاکچین، وام‌دهی، پرداخت، بانک، قانون‌گذاری، بیمه، مدیریت ثروت و … می‌شود.

علاوه بر دامنه خدمات، تعداد استارتاپ‌های فین‌تک دارای مجوز همچنان در حال افزایش است. بر اساس داده‌های شهریور ماه ۱۴۰۰ مرکز پایش تجارت الکترونیک ایران (ECM)، تعداد استارتاپ‌های فین‌تک دارای سرمایه‏‌گذار در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۸ عضو و تعداد استارتاپ‌های حاضر در شتاب‌دهنده‌ها به بیش از ۶۱ عضو افزایش یافته است که این آمار می تواند نمونه‌ای از توسعه استارتاپ‌های فین‌تک در ایران باشد.

در ادامه جدول وضعیت استارتاپی در ایران مشاهده می‌شود.

تعداد فزاینده کاربران موبایل و اینترنت، فین‌تک را رو به جلو تقویت کرده و تعداد افراد با سبک زندگی بر اساس موبایل را افزایش می‌دهد. بر اساس آمارهای وزارت ارتباطات، حدود ۸۴ میلیون کاربر اینترنت پهن باند سیار و ۱۰ میلیون کاربر اینترنت پهن باند ثابت در کشور وجود دارد.

تعداد مشترکین اینترنت در استان‌های ایران (منبع: گزارش ECM در سال 1400)

در بحبوحه افزایش سال به سال استارتاپ‌های فین‌تک، بر اساس آمار اعلامی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی شاخص مالکیت حساب‌های بانکی در ایران به ۹۲ درصد برای جمعیت بالای ۱۵ سال رسیده است که از این نظر ایران جز کشورهای برتر دنیاست.

بخش قابل‌توجهی از سرویس‌ها به‌واسطه حدود ۱۲۰ میلیون کارت بانکی تراکنش‌دار انجام می‌شود و ماهانه حدود چهار میلیارد تراکنش محصول این سرویس‌دهی است.

سرانه پایانه‌های فروش در ایران به ازای هر ۸۰ نفر یک پایانه است و در کشور، نسبت اسکناس به میزان نقدینگی ۲.۳۳ درصد است که نشان از رونق و گستردگی پوشش خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیک دارد.

فین‌تک در پل زدن دسترسی‌های مالی گسترده‌تر، به ویژه برای کسانی که هرگز از خدمات بانکی استفاده نکرده‌اند، حیاتی است. در یک نگاه کلی صنعت فین‌تک ایران را می‌توان به شرح ذیل طبقه بندی کرد:

۱. سیستم پرداخت دیجیتال

استارتاپ‌های این دسته عموماً کیف‌پول‌های دیجیتالی ارائه می‌کنند که کسب وکارهای تجارت الکترونیک را با بانک‌های مختلف به منظور تسهیل تراکنش‌ها متصل می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به اپلیکیشن‏‌های بانک‏ها، سامانه‏‌های رمزساز بانک‏‌ها، پرداخت‏‌های تلفن همراه، پرداخت‏‌های مبتنی بر وب، خدمات ارز دیجیتال و حوزه پرداخت‌های بین المللی اشاره کرد.

۲. سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک

در این دسته، فین‌تک برای انجام سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی مالی و نظارت بر شرایط مالی استفاده می‌شود. به عنوان مثال دسته بورس و مشاوره، حسابداری و مدیریت مالی شخصی، تجارت الکترونیک، خدمات بیمه و سامانه‏‌های اعتبارسنجی در این دسته قرار دارند.

۳. پشتیبانی بازار یا تأمین بازار

این نوع فین‌تک‌ها انواع مختلفی از اطلاعات را در بخش مالی جمع‌آوری می‌کند تا به کاربرانش ارائه شود، مانند نکات مالی، اطلاعات سرمایه‌گذاری مالی، کارت‌های اعتباری و … انتظار می‌رود این فین‌تک‌ها مرجعی در تصمیم‌‏گیری‌های مالی برای کاربران خود باشند.

۴. وام، تأمین مالی و تأمین سرمایه فین‌تک

این حوزه جدیدترین بخش در فین‌تک ایران به شمار می‌رود. این حوزه از فین‌تک کسانی را که به بودجه نیاز دارند، با کسانی که می‌توانند بودجه تهیه کنند گرد هم می‌آورد.

5. بانک و قانون‌گذاری

این حوزه شامل استارتاپ‌هایی چون استارتاپ‌های تضمین پرداخت است که به عنوان درگاه واسط پرداخت‌ها را نیز تضمین می‌کنند. برای این‌گونه فعالیت‌ها در جهت تأمین اعتبار، حضور بانک‌ها و بخش‌های حاکمیتی الزامی است.

بر اساس گزارش ۲۰۲۱ انجمن جهانی فین‌تک اسلامی (Global Islamic Fintech Report2021) اندازه بازار فین‌تک ایران ۹.۲ میلیارد دلار است که ایران را بعد از عربستان (۱۷.۲ میلیارد دلار) در رتبه دوم کشورهای مسلمان قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که بخش فین‌تک ایران با رشد متوسط سالیانه ۱۵.۶درصد از رقم ۹.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برسد.

فین‌تک‌ها و استراتژی صنعت مالی و بانکی در عرصه‏ نوآوری

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، با توجه به پیشرفت‌های فین‌تک، بانک‌‏ها برای اينکه سهم بازار خود را حفظ کنند، گسترش دهند و حتی بقا پیدا کنند و همچنان به‏‌عنوان يک بازيگر محوری در اکوسیستم مالی به فعالیت ادامه دهند، بايد خود را با سرعت نوآوری منطبق سازند، چرا که فین‌تک‌ها این پتانسیل را دارند که با سرعت بالاتری رشد کنند، درآمد بیشتری ايجاد کنند و حتی احتمال موفقیت دائمی افزون‌تری داشته باشند.

در صنعت بانکداری، نوآوری به‏‌ويژه نوآوری فناوری اطلاعات می‏‌تواند يک تمايزدهنده اصلی در برابر رقبا و عاملی مهم برای پايداری مالی تلقی شود؛ مزيت رقابتی که به صورت کامل در اختیار فین‌تک‌هاست. بر این اساس و طبق مدل‏‌های پیشنهادی برخی از صاحب نظران، صنعت بانکی با تمايل به سرمايه‏‌گذاری در فناوری‌های جديد و همچنین با در اختیار داشتن پايگاه اعتماد مردمی و احاطه به مقررات و از سوی ديگر، فین‌تک‌ها با ظرفیت نوآوری، توانمندی در توسعه فناوری و توانايی تطبیق با رويه‏‌های بانکی، داشته‌‏های خود را به عرصه همکاری می‏‌آورند [2].

 

با توجه به این دیدگاه، شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی فناورانه بانک مرکزی، برای جذب، همکاری و حمایت از فین‌تک‏‌های ایرانی از سال 91 در حوزه نوآوری باز فعالیت خود را آغاز کرده و با برگزاری رویدادهای Inbank 1 و 2 (برگرفته از Innovation bank) در سال‏‌های 92 و 94 و سه رویداد نواندیشان فناوری مالی در سال‏‌های 96 تا 98 به‏ دریافت طرح‏‌های بدیع شرکت‌‏های استارتاپی و تیم‏‌های ایده‏‌پرداز حوزه بانکی و مالی پرداخت.

پس از آن این شرکت، برای تمرکز فعالیت‌‏ها و اقدامات در زمینه نوآوری باز و پس از مطالعات و بررسی‏‌های بین‏‌المللی و داخلی، اقدام به ایجاد مرکز نوآوری آی‏‌فینک کرد. در کنار شکل‏‌دهی و شتابدهی که برای تیم‌‏های مرحله پیش‌‏بذری و بذری در مرکز نوآوری آی‌‏فینک انجام می‌‏شود، این شرکت طبق چشم‌انداز نوآوری خود از نوآوری‌ها و ابداعات شرکت‌های دیگر و کسب و کارهای نوپا از طریق پشتیبانی، تأمین مالی، مشارکت، خرید خدمت یا محصول یا طرق دیگر حمایت می‌کند.

مرکز نوآوری آی‏‌فینک پس از برگزاری موفق اولین برنامه شکل‌دهی و شتاب‏دهی خود که شامل پذیرش، رشد و توسعه تیم‌‏های استارتاپی با محوریت فین‌تک بود، دومین برنامه شکل‌‏دهی و شتاب‏دهی خود را از آبان ماه 1400 آغاز کرده است و در حال حاضر در انتهای این دوره قرار دارد.

مروری بر برنامه‌‏های مرکزنوآوری آی‌‏فینک

در طول این دو برنامه، 17 تیم دوره شکل‌‏دهی را در این مرکز سپری کرده‏ و از خدمات آن بهره برده‌‏اند که از بین آنها، 9 تیم موفق به ورود به مرحله شتاب‌دهی شده‌‏اند. در برنامه دوم شکل‏‌دهی و شتابدهی این مرکز، استارتاپ‏‌های حوزه فناوری مالی و فناوری‏‌های نوین مرتبط، پذیرش شده و به آنها خدمات و امکاناتی از جمله آموزش و مشاوره، فضای کار مناسب، دسترسی به شبکه بانکی، تزریق سرمایه با توجه به نیاز استارتاپ و شاخص‌‏های عملکردی پیشرفت تا سقف 230 میلیون تومان ارائه شده است.

مأموریت راهبری مرکز نوآوری آی‏‌فینک به شرکت فرادیس گستر کیش محول شده است. این شرکت که یکی از شرکت‏‌های زیرمجموعه شرکت خدمات انفورماتیک است، مأموریت دارد موارد زیر را به عنوان اهداف راه‌اندازی این مرکز محقق سازد:

استفاده از پتانسیل تجربه و دانش شرکت خدمات انفورماتیک در حمایت از فضای فین‌تک کشور

فراهم کردن برنامه شتابدهی تخصصی کسب و کار متناسب با نیازهای کشور و بازار

جذب، پرورش و سرمایه‏‌گذاری در استارتاپ‌‏های مرتبط

ارائه راهکار جهت رفع چالش‌های مالی و بانکی کشور با روش‌های نوآورانه

حمایت هدفمند از کارآفرینان

بر این اساس مرکز نوآوری آی‌فینک، با گردهم آوردن عناصر مختلف اکوسیستم استارتاپی همچون مربیان و مشاوران متخصص، حامی صاحبان ایده و استارتاپ‌هایی است که یک نیاز واقعی را در حوزه فین‌تک بازار ایران و سپس بازارهای جهانی برطرف کنند.

این مرکز با توجه به سابقه فعالیت شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه‌‏های زیر به جذب و پرورش استارتاپ‏‌ها پرداخته است:

روال کلی همراهی با استارتاپ

در طی دوران شکل‏‌گیری و رشد تیم تا قبل از جذب سرمایه، آی‌‏فینک در کنار استارتاپ‌ها قرار می‏‌گیرد تا با در اختیار گذاشتن سرمایه‌‏های دانشی، اقتصادی و اجتماعی، عبور از هر مرحله را برای آنها تسهیل کند. به طور مثال به منظور تأمین سرمایه اقتصادی، با اختصاص فضای کار مجهز و تزریق سرمایه در دو مرحله شکل‌‏دهی و شتابدهی به تیم استارتاپی، امکان رشد تیم را میسر می‌کند.

علاوه بر این به‌‏منظور تأمین سرمایه‏‌های دانشی، این مرکز با برگزاری کارگاه‌‏های آموزشی کسب و کار و فین‌تک، می‏‌کوشد تا به تیم‏‌های مستقر کمک کرده مسیر پیش روی خود را با شناخت بهتری طی کنند؛ همچنین فضای اشتراکی که در اختیار تیم قرار می‏‌گیرد، به دلیل مجاورت با سایر تیم‏‌ها و کارآفرینان، امکان هم‌‏افزایی با اکوسیستم را ایجاد کرده و دورهمی‏‌های تخصصی و ایجاد امکان حضور در رویدادهای متنوع، سرمایه اجتماعی مناسبی را در اختیار اعضای تیم‏ قرار می‌‏دهد.

تأمین سرمایه‏‌های اجتماعی

بر اساس تجارب کسب شده یکی از دلایل شکست استارتاپ‏‌های مالی و بانکی، وجود قوانین و مقررات متنوع در این حوزه و عدم شناخت کافی استارتاپ‏‌ها نسبت به قوانین، ساختار و فرآیندهای موجود و مسیرهای قانونی پیاده‏‌سازی ایده‏‌های جدید است.

با توجه به این ریسک، مرکز نوآوری آی‏‌فینک از ابتدای مسیر خود سعی در شناسایی افراد خبره از متخصصان همکار در شرکت خدمات انفورماتیک و همچنین سایر فعالان حوزه مالی و بانکی کرده تا با استفاده از دانش و تخصص این افراد احتمال شکست استارتاپ‏‌ها را کاهش داده و مسیر پیش رو را برای آنها شفاف‌‏تر سازد. این افراد در قالب منتورهای تخصصی در کنار آی‏‌فینک و تیم‌‏های استارتاپی بوده و هم‌پای آنها در این مسیر گام برمی‏‌دارند. شبکه‏‌سازی در اکوسیستم نوآوری و فین‌تک یکی از موارد دیگری است که آی‏‌فینک در دستور کار قرار داده تا بتواند ارتباط تیم‌‏های خود با بازیگران اکوسیستم را تسهیل کرده و با هم‌افزایی با سایر بازیگران اکوسیستم، دانش و کیفیت عملکرد خود را ارتقا داده وگامی در راستای رشد اکوسیستم نوآوری‏‌های مالی کشور بردارد.

شبکه‏‌سازی این مرکز در قالب موارد زیر نیز انجام شده است:

ارتباط با مجموعه‏‌های سرمایه‏‌گذار خطرپذیر

ارتباط با بانک‏‌ها و مراکز نوآوری زیر مجموعه آنها

ارتباط با تأمین‏‌کنندگان سرویس‏ (بانکداری باز، زیرساخت ابری و …)

ارتباط با اکوسیستم نوآوری، شتاب‌دهنده‌‏ها و …

ارتباط با رسانه‏‌ها و فعالان حوزه فین‌تک

معرفی استارتاپ‌های دوره دوم شتاب‌دهی آی‏‌فینک

استارتاپ مگاپی

حوزه: پرداخت

مگاپی با هدف تسهیل‌گری فرآیند پرداخت برای سازمان‌‏ها و شرکت‌‏ها وارد این حوزه شده است. تمامی فرآیند پرداخت از مرحله صدور فاکتور دیجیتال، تولید لینک پرداخت، انجام فرآیند پرداخت و مدیریت تراکنش‌ها را برای سازمان‏‌ها و شرکت‏‌ها، جزو سرویس‌‏های این استارتاپ است.

استارتاپ فینتل

حوزه: مدیریت ثروت

پلتفرم مدیریت سرمایه و سکوی سرمایه‏‌گذاری «فینتل» یک راهکار هوشمند است که علاوه بر فراهم‌سازی امکان استفاده آنلاین از مشاوران سرمایه‏‌گذاری بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی و دریافت پیشنهادهای سرمایه‏‌گذاری متناسب بر اساس میزان ریسک‌‏پذیری مشتری، این امکان را فراهم می‌کند تا مشتریان بتوانند بهترین فرصت‌‏های سرمایه‏‌گذاری را شناسایی و از طریق یک پلتفرم در بازارهای مختلف سرمایه‏‌گذاری کرده و سرمایه خود را مدیریت کنند.

استارتاپ پی‏دیا

حوزه: کش‏بک

پی دیا پلتفرمی برای کسب درآمد از هر خرید بدون محدودیت مبلغ یا زمان خرید است که امکان خریدهای به صرفه را فراهم می‌کند.

استارتاپ بارا

حوزه: متاورس

بارا یک استارتاپ در حوزه متاورس است که به صورت تخصصی به بازی‏‌های متاورسی و پرداخت‏‌های مالی غیر متمرکز در متاورس می‌پردازد. همچنین صاحبان سرمایه می‌‏توانند به صورت غیر متمرکز در پلتفرم‏‌های مختلف متاورسی به صورت کرادفاندینگ سرمایه‏‌گذاری کنند.

جمع‏‌بندی و نتیجه‏‌گیری

آی‏‌فینک طی دو دوره فعالیت خود با شناسایی چالش‌‏های تیم‎های استارتاپی از شکل‏‌گیری تا توسعه، همواره سعی داشته با ایجاد بستری مناسب، موانع مختلف مسیر کارآفرینی مالی را برای تیم‌‏های استارتاپی کاهش دهد.

در این راستا، این مرکز از ایجاد زمینه‌های همکاری با سایر بازیگران اکوسیستم استقبال کرده تا با هم‌‏افزایی تجربیات، دانش و پتانسیل نهادهای مختلف، در شکوفایی بیشتر فضای کارآفرینی کشور سهیم باشد.

آی‏فینکشرکت خدمات انفورماتیکفناوری نوینفینتکمركز شتابدهینوآوری مالی
نظرات (0)
افزودن نظر