قطع امید استارت آپ ها از ادامه فعالیت/ روزهای سرد و تاریک کسب و کارهای دیجیتال

بررسی پیامدهای محدودیت خودخواسته اینترنتی روی کسب و کارهای نوپا

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، قصه بی پایان روزهای سرد و خاموش کسب و کارهای مجازی در دوران نفس گیر محدودیت های اینترنتی هر روز با کناره گیری تعداد کثیری از مشاغل متعدد عنوان می شود. این کابوس یک ماهه خسارت کلانی را به حوزه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین وارد کرده است و گویی این تراژدی تلخ با انبوهی از خسارات هنگفت همچنان ادامه دارد.

از طرفی محدودیت های اخیر اینترنتی برگ برنده ای برای موافقان طرح صیانت فضای مجازی شد که اتفاقات اخیر را فرصتی برای ادامه این روند بدانند. اما این محدودیت های یک باره بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم منجر به خسارت میلیون ها دلار در روز می شود که در نهایت چرخه عظیمی از فرآیند های دیجیتال که به صورت پیوسته یکدیگر را پوشش می دهند متوقف خواهد شد. به همین منظور با یکی از بنیان گذاران کسب و کار دیجیتال مصاحبه ای انجام شده که پیامدهای این محدودیت ها در فین تک ها و شرکت های استارتاپی تشریح می کند.

سقوط آزاد کسب و کارهای نوپا در دوران فیلترینگ

مصطفی امیری ، مدیر عامل زرین پال عنوان کرد: واقعیت آن است که شروع فعالیت های اصلی کسب و کارهای نوپا در ایران که تحت عنوان استارت آپ ها شناخته می شوند، به سال های 93 و 94 بازمی گردد که شروع جدی و رشد نهایی و خیره کننده کسب و کارها در این سال ها بود.

وی افزود: در این سال ها تعدادی از کسب و کارها موفق شدند و تعدادی هم بنا به ضوابطی که در کشور وجود داشت با شکست مواجه شدند. هر کسب و کاری باید حداقل 3 سال عمر مفید در زمینه استارت آپی داشته باشد . این در حالی بود که ما در حال مشاهده نسل های سوم و چهارم این کسب و کارها بودیم که جریانات آبان ماه سال 98 و پاندمی کرونا اتفاق افتاد تا رسیدیم به این نقطه ای که امروز در آن قرار گرفته ایم. در این فضا به کسب‌ و کارهای نوپا ضربه بیشتری وارد شده چرا که بسترهای معرفی آنها کاملا گرفته شده است و دیگر تبلیغاتی ندارند و در نهایت مشتری کمتر و نیز درآمد پایین تری خواهند داشت.

امیری تصریح کرد: شرایط کسب و کاری در کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و اغلب این کسب و کارها به واسطه مشکلات فراوانی مانند مالیات به فعالیت خود ادامه دادند و فرآیند کاری آن ها در فضای دیجیتال رو به رشد بود تا اینکه با محدودیت های اینچنینی مواجه شدند و فرصت استفاده از پتانسیل خود را از دست دادند. بسیاری از این محدودیت ها دلیل واقعی آن مشخص نیست و با افراط و تفریط اعمال می شوند که همین امر موج عظیمی از ورشکستگی کسب و کارها بوجود آورد و اغلب کسب و کارهای نوپا نیز برای فصل بهار فعالیت خودشان را به طور کامل قطع می کنند. در واقع فضای ایجاد شده امروز فضایی برای رشد و امید کسب و کارهای دیجیتال نیست.

وی ادامه داد: حقیقتی که وجود دارد آن است که فضای اقتصاد دیجیتال محدود و بسته بوده و بانکداری دیجیتال هم در یک فضای محدود به واسطه تحریم هایی که رخ داد ، رشد کرد و از آنجایی که ما نمی توانستیم به شبکه های پرداخت بین الملل متصل شویم ، شبکه های پرداخت داخلی مانند شتاب و شاپرک را ایجاد کردیم اما این مساله در عرض یک شب اتفاق نیافتاد و حدود 20 سال زمان برد.طبیعتا شرایطی که در آن زمان حاکم بود با شرایط کنونی متفاوت است.

فرصت سوزی کسب و کارهای دیجیتال برای توسعه در بازارهای خارجی

امیری اظهار داشت: در واقع وقتی فضایی به صورت خودخواسته محدود و بسته می شود شرکت ها نمی توانند به مراحل بعدی رشد برسند و به دنبال آن فضای رشد و نمو بسته خواهد شد و شرکت ها خواسته یا ناخواسته درگیر شرایطی که منجر به نابودی می شوند، می روند.امروز ما شرکت هایی را داریم که با همان شرایط رشد کرده اند اما نتوانسته اند خدمات خودشان را به بیرون از کشور توسعه دهند به واسطه شرایطی و سختی هایی که با اعمال این محدودیت ها برایشان ایجاد شده بازار خود را در خارج از کشور از دست داده اند.

تبعات محدودیت های دستوری روی جیب مردم

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سطح شرکت های انفورماتیک بانک ها و نیز خود بانک ها تعریف چندانی نداشته، نمی توانیم پتانسیل خوبی برای شرکت ها ببنیم. قطعا با فرمایش و دستور رشدی صورت نمی گیرد و توسعه خدمات شرکت ها در اثر نیازهایی که در بازار وجود داشته و نیز توانمندی شرکت ها شکل خواهد گرفت. اگر فضای حاکم برای شرکت های ما حتی شبیه کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان و آذربایجان بود ، قطعا در این نقطه قرار نمی گرفتیم. فعالیت کسب و کارها در پیام رسان ها یک واقعیت امتحان شده ای است که در همه کشورها دیده شده اما در حال حاضر ما در فضایی قرار داریم که مجبور به تکرار مکررات هستیم. پس این واقعیت بایستی به درستی درک شود اما متاسفانه از جیب مردم هزینه شده است.

وی متذکر شد: به صورت مشخص فین تک ها نتواسته اند رشد صادقانه و شفافی در اثر گذشت زمان داشته باشند. اگر مجموعه ای نتواند در هر 2 سال رشد 2 برابری داشته باشد محکوم به شکست خواهد بود و با این فضایی که برای فین تک ها ایجاد شده فرصت رشد را از دست داده اند و در اثر گذشت زمان محکوم به نابودی خواهند شد. این محدودیت ها، فضا را برای رقابت تنگ تر خواهد کرد و تا 2 سال آینده  فاصله رقابتی طولانی و دوبرابر خواهد شد.

نابودی استارت آپ ها با محدودیت های دردسرساز

با فیلترینگ و محدودیت در پلتفرم‌ ها تقریبا هیچ بخشی از صنعت رایانه‌ ای از گزند این خسارت‌ ها در امان نمانده است . از طرفی اصرار و اجبار مسئولین به حضور یکباره مردم در پیام رسان های داخلی ضربه مهلکی را به پیکره کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای نوپا وارد کرده است ؛ کسب و کارهایی که هنوز فرصت شناخت کافی در بین مردم پیدا نکرده بوده ،اکنون بستری برای تبلیغات و شناساندن خود در فضایی که مردم مشتاق آن باشند، نمی بیند و در نهایت در ابتدای راه تصمیم به عقب نشینی می کنند . این در حالی است که عدم توقف این محدودیت های دردسرساز مرگ تدریجی استارت آپ ها را به دنبال خواهد داشت.

/الهه فراهانی

استارت آپبانکداری دیجیتالفیلترینگفین تک هاکسب و کارهای دیجیتالکسب و کارهای مجازی
نظرات (0)
افزودن نظر