هزینه منابع قرض الحسنه بانکها در غیر قرض الحسنه ممنوع شد

رییس کل بانک مرکزی:

طهماسب مظاهری در گفتگو با مهر در مورد تراز حسابهای قرض الحسنه بانکها گفت: تا اوایل سال جاری بانکها از منابع قرض الحسنه خود در سایر بخشها از جمله سرمایه گذاری و غیره استفاده می کردند، اما هم اکنون بانکها موظف هستند از این اقدام خودداری کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تا اوایل سال 87 منابع بانکها اعم از قرض الحسنه و سپرده های سرمایه گذاری به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: برهمین اساس، بخشی از سپرده های قرض الحسنه صرف اعتبارات و تسهیلات سرمایه گذاری یا مشارکت یا سایر عقود می شد.

مظاهری با اشاره به اینکه یکی از بندهای مهم بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی استفاده از منابع قرض الحسنه در بخش تسهیلات قرض الحسنه است، افزود: بر این اساس باید بانکها از مصرف سپرده های قرض الحسنه برای اعتبارات سرمایه گذاری یا عقود مشارکتی یا مبادله ای پرهیز کنند.

مظاهری تصریح کرد: به عبارت دیگر، بانکها غیر از بخش سپرده قانونی و نقد پذیری منابع قرض السحنه باید بقیه آن را صرف تسهیلات قرض الحسنه نمایند.

منابع قرض الحسنه بانکهای کشور تا پایان سال 86 حدود 15 هزارو 800 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که میزان تسهیلات قرض الحسنه ارائه شده از سوی بانکها به مردم از میزان مذکور 5 هزار میلیارد تومان است.

با توجه به این امر، بانکها باید امسال به میزانی که منابع قرض الحسنه وارد بانکها شده، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنند.


نظرات (0)
افزودن نظر