بازار پررونق تبلت‌های بی‌کیفیت

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از تسنیم، شروع سال جدید توام با گسترش سایه رکود در بازار  فناوری اطلاعات، تجهیزات رایانه‏ای و موبایل شد و برخلاف اینکه فعالان بازار از سال گذشته پیش‏بینی بهبود این فضا را با پیشرفت مذاکرات سیاسی متصور می‏شدند، اما این‌گونه نشد و درست بر خلاف انتظارات، سالن مجتمع‏های رایانه‏ای خلوت‏تر شد.
اکنون فضای این حوزه به قدری خراب است که تمامی فروشندگان سیستم‏های رایانه‏ای، لپ‏تاپ، تبلت و حتی موبایل را که وضعیت پررونق‏تری دارد به گلایه واداشته است.
فروش پایین و عرضه زیر قیمت خرید ازجمله موضوعاتی است که فروشندگان بازارهای مرکزی رایانه و لپ‏تاپ تهران به آن اذعان دارند.
سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه نیز این موضوع را تایید کرد و حتی این اوضاع را برای آینده کمی سخت‏تر دانست.
وی با بیان اینکه همواره با نزدیک شدن به بازار شب عید شاهد نوعی رکود بر بازار فروش اغلب اصناف هستیم، اظهار کرد: بازار رایانه، موبایل و تبلت جزو اولویت‏های بالای این رکود است زیرا گرایش مردم برای خرید در ایام ماه مبارک رمضان کاهش می‏یابد. او تشدید رکود حاکم بر این بخش را از اواسط فروردین ماه که قرار بود مذاکرات به نتیجه برسد عنوان کرد و گفت: این تاثیر در بازار محصولات وارداتی بیشتر قابل لمس است.
رئیس اتحادیه رایانه تهران با بیان اینکه در تمام واحدهای صنفی و مجتمع‏های کامپیوتری با کاهش قیمت مواجه هستیم، تصریح کرد: یک کالای فروشی که با دلار یا درهم وارد شده، در بازار زیر قیمت عرضه می‏شود تا سرمایه واردکنندگان از بین نرود. اکنون قیمت واردات و سقف بازار بسیار متناقض شده است. میرمهدی همچنین گفت: علاوه‌بر تاثیر مذاکرات سیاسی بر بازار، نرخ دلار نیز در مقطعی افزایش و سپس کاهش یافت و همین باعث شد تا کالاهایی که با نرخ بالاتر وارد شده بودند، با ضرر به فروش روند.
با اینکه میزان عرضه بر حسب تقاضا مشخص می‏شود اما اکنون فروشندگان به‌دلیل نبود مشتری قیمت‏ها را بسیار کاهش داده‏اند. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به اینکه بعضی برندهای تبلت در بازار فروش خوبی دارد و در انبار نمی‏ماند، از موضوع عجیبی پرده برداشت و گفت: اختلاف قیمت در حوزه تبلت‏ها تا 800 هزار تومان هم می‏رسد.
وی درباره این موضوع اعلام کرد: اغلب تبلت‏های با برند ناآشنا و شاید نامعتبر این روزها بیش از ارزش واقعی‏شان در بازار فروخته می‏شوند؛ تبلت‏هایی که براساس شاخص‏ها دارای کیفیت پایینی هستند این روزها با اختلاف قیمت 800 هزار تومان عرضه می‏شوند؛ به این نحو که مثلا به گمرک قیمت واقعی واردات را که 20 دلار است می‏گویند اما 800 هزار تومان در بازار می‏فروشند.
او افزود: بارها دیده شده کالایی که ارزش واقعی آن 190 هزار تومان است اما به قیمت بیش از یک میلیون تومان عرضه می‏شود.
میرمهدی در پاسخ به این سوال که ناظر بر این حوزه مگر شما نیستید، گفت: چرا متاسفانه ما مسوول این بخش هستیم اما اکثر تخلفات در پاساژی صورت می‏گیرد که هیچ ساماندهی بر آن نیست و نظارتش از صنف ما خارج است. وی ادامه داد: اکثر کسانی‌که این نوع تجارت را در پیش گرفته‏اند، کالاهای خود را از مبادی قانونی و گمرک وارد نکرده و به شکل قاچاق در بازار می‏فروشند که همین موضوع باعث می‌شود سودشان چند برابر شود.
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه در ارتباط با تبلت‏های برند بازار و احتمال شکل‏گیری چنین رویه‏ای برای آنها گفت: برندهای موجود در بازار غالبا نمایندگی و دفاتر خدمات پس از فروش دارند و نظارت بر آنها قاطعانه است؛ بنابراین برندهای معروف به سراغ چنین کارهایی نمی‏روند. او در ارتباط با اینکه چرا مردم حاضر می‏شوند پول هنگفتی را بابت محصولی که نمی‏شناسند، پرداخت کنند نیز عنوان کرد: فروشندگان از اعتماد مردم و خریداران سوءاستفاده می‏کنند و محصول کم ارزش را با آب و تاب، محصولی با کیفیت معرفی می‏کنند.
او افزود: به‌عنوان مثال تا مشتری چشمش محصول اپل یا سامسونگ را می‏گیرد، رای او را می‏زنند که چرا می‏خواهد مثلا دو میلیون تومان برای تبلت بپردازد و بهتر است که با یک میلیون تومان محصول دیگری را که از هر لحاظ مشابهت دارد تهیه کند؛ مشتری هم در چنین شرایطی دو به شک می‏شود و ممکن است به سراغ محصول کم‌ارزش برود.

نظرات (0)
افزودن نظر