ایران از مراکز غنی زردآلو در جهان است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
 حمید رهنمون با اشاره به میزان تولید محصول تَر زردآلو در کشور تشریح کرد: تولید سالانه مجصول تَر زردآلو در ایران بالغ بر 280 هزار تن بوده که از این نظر در جایگاه دوم قرار داشته و میزان صادرات خشکبار آن حدود 880 تن در سال است که از این نظر نیز در جایگاه نوزدهم جهانی قرار دارد.

رهنمون ادامه داد: وقتی یک رقم میوه معرفی می‌شود، باید به طور قوی و آشکار همان صفاتی را که برایش تعریف شده در طی سال‌های متمادی بروز کند.

وی با اشاره به شاخص پیشرفت باغبانی افزود: معرفی ارقام جدید، شاخص پیشرفت باغبانی در کشور قلمداد می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات باغی مرکز کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: بر اساس تصمیمات موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج، بهزراعی و بهنژادی زردآلو از گروه هسته‌دارها برای محققان مرکز تحقیقات آذربایجان شرقی تعریف شده است.

وی ایران را از مراکز غنی زردآلو در جهان دانست و ادامه داد: ایران از مراکز غنی ژرم پلاسم زردآلو در جهان به شمار می‌رود و ژنوتیپ‌ها و کلون‌های ناشناخته بیشماری از این گیاه را در خزانه ژنتیکی خود جای داده است.

رییس بخش تحقیقات باغی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: رونق اقتصاد باغداری و صنایع جانبی، بهبود جایگاه کنونی ایران در عرصه صادرات خشکبار زردآلو و ارتقای امنیت غذایی در حوزه این فرآورده از طریق کنترل آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی موضوعاتی هستند که دستاوردهای تحقیقاتی با همسویی آنها سهم چشمگیری در بهبود شاخص‌های کنونی خواهد داشت.

رهنمون از عوارض منفی معرفی عجولانه یک رقم میوه گفت و تاکید کرد: معرفی عجولانه یک رقم میوه امکان‌پذیر نیست و بزرگترین نتیجه منفی آن تغییر خصوصیات ارقام معرفی شده در طول زمان است که به هیچ وجه مطلوب نخواهد بود.
منبع ایسنا

ایرانزردآلو
نظرات (0)
افزودن نظر