مردم ترکیه به همه پرسی تغییرات قانون اساسی رای مثبت خواهند داد

اردوغان:

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وی روز چهارشنبه در اجتماع کدخداهای تعدادی از شهرهای مهم ترکیه در آنکارا افزود: مردم ترکیه راهی را که در اولین حمایت خود و در همه پرسی سال 2007 آغاز کرده اند، این بار نیز با تایید اصلاحات قانون اساسی ادامه خواهند داد.
وی بیان کرد: مردم ترکیه در سال 2007 ثابت کردند که در دوراهی نظام حکومتی پارلمانی و ریاستی، سیستم ریاستی را می پسندند.
در انتخابات در سال 2007 همچنین مردم ترکیه برای اولین بار رئیس جمهوری خود را به صورت مستقیم انتخاب کردند.
وی اضافه کرد: همه پرسی اصلاحات قانون اساسی در ماه آوریل مکمل گامی است که ما حدود 10 سال پیش برداشتیم.
انتخابات سال 2007 ترکیه به عنوان همه پرسی مردمی تلقی شد چرا که بنا به ادعای حزب حاکم، ملت ترکیه به ثبات و استقرار، امنیت، رفاه و اقتصاد نگاه ویژه کرده و حزب موفق را در این زمینه ها برگزیدند.
اردوغان همچنین مدعی شد: معتقدم که مانند دوره گذشته که 69 درصد مردم ترکیه رای موافق به همه پرسی دادند، این بار نیز این همه پرسی با نتیجه ای مشابه برگزار شود.
اردوغان همچنین اصلاحیه اخیر قانون اساسی را نیز مانند اصلاحیه قانون اساسی سال 2007 ناقص دانست و گفت: تهیه و تدوین قانون اساسی جدید با همکاری و همفکری 80 میلیون شهروند ترکیه اقدام اصلی خواهد بود.
آخرین تغییر قانون اساسی ترکیه در سال 2007 بود که نظام ریاست جمهوری اولیه در آن پایه ریزی شد.
وی نظام ریاستی در حکومت داری را نظامی مبتنی بر ملت، پرچم، وطن و کشور واحد عنوان کرد و ادامه داد: مخالفان جمهوریت با ملت ترکیه و خود من که در کنار ملت هستم، رو به رو خواهند بود.
وی مدعی شد: ترکیه به سمت نظام حکومت داری مبتنی بر تفکیک قوا و دارای مرز مشخص بین قوای مجریه، مقننه و قضائیه پیش می رود.
وی همچنین اظهار کرد: بسیاری از رهبران گذشته ترکیه از جمله مرحوم تورگوت اوزال، سلیمان دمیرل و نجم الدین اربکان نیز به این نتیجه رسیده بودند که سیستم ریاستی برای ترکیه مناسب‌تر است.

 

 

اردوغانترکیهمردم
نظرات (0)
افزودن نظر