دریافت تسهیلات خُرد با وثیقه سیمکارت، یارانه و سهام عدالت

صالح آبادی از تسهیل در دریافت وام های خرد خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آماده سازی بستر رتبه اعتباری برای بانک ها گفت: در حال فراهم سازی زیرساختی هستیم تا شخص بتواند با سیمکارت، یارانه و حتی سهام عدالت وام دریافت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، با حضور در یک برنامه تلویزیونی به سوالات در حوزه های پولی و بانکی پاسخ داد.

صالح آبادی گفت: علیرغم اینکه در سال گذشته یکی از بالاترین نرخ های تورم در کشور را داشتیم، خوشبختانه در ماه های اخیر نرخ رشد تورم و تورم نقطه به نقطه ما روبه کاهش است.بطوریکه در آذرماه نسبت به مردادماه سال جاری تورم نقطه به نقطه 17.5درصد کاهش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: در سه ماه اخیر نرخ رشد تورم 3.1درصد، در آبان ماه 2.4درصد و در آذرماه به 1.8درصد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: در بازار حوالجات ارزی(سامانه نیما) عرضه و تقاضا در وضعیت متعادلی بوده حتی در روزهای اخیر عرضه بیشتر از تقاضا هم بوده است.

در بحث تامین ارز، در 9 ماهه اخیر حدود 40میلیارد دلار عرضه ارز داشتیم و پیش بینی 45 تا 50میلیارد دلار عرضه تا اخر سال را داریم.

پیش بینی رشد اقتصادی 8درصدی برای سال آینده

صالح آبادی عنوان کرد: در 6 ماهه نخست امسال نرخ رشد اقتصادی کشور 3.3درصد بوده است. در سامانه نیما 23میلیارد دلار عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 67درصد رشد داشته است.

در بازار متشکل ارزی 1.5میلیارد دلار عرضه داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 274درصد رشد داشته است.

براساس پیش بینی لایحه بودجه برای سال آینده انتظار رشد اقتصادی 8درصدی را داریم.

صالح آبادی1

بانک‌ها موظف به سرمایه گذاری ۳ درصد از منابع خود در اوراق مالی اسلامی هستند

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: از ریشه‌های اصلی تورم، کسری بودجه و ناترازی سیستم بانکی است. کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی باعث تورم می شود.

استقراض بانک ها از بانک مرکزی باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم می شود.

بانک ها برای وضعیت بهتر باید کفایت سرمایه خود را ارتقاء دهند. فروش اموال مازاد بانک ها به حساب سرمایه آنها واریز می شود.

افزایش سرمایه نقدی و ارتقاء کفایت سرمایه بانک ها جزو برنامه سال آینده بانک مرکزی است به نحوی که توان وام دهی بانک ها بیشتر شود.

بانک ها مکلف شدند 3درصد از منابع خود را در اوراق مالی اسلامی سرمایه گذاری کنند تا اگر بانکی با کسری نقدینگی مواجه شد بتواند با فروش این اوراق تراز نقدینگی خود را تنظیم کند.

تسهیل در دریافت وام های خرد از برنامه های بانک مرکزی است

دکتر صالح آبادی با اشاره به اهمیت موضوع اعتبارسنجی گفت: تسهیل در دریافت وام های خرد از برنامه های بانک مرکزی است.

اگر شخصی رتبه اعتباری خوبی دارد باید بتواند با وثایق آسان وام دریافت کند.

وی عنوان کرد: در حال آماده سازی بستری هستیم که رتبه اعتباری را در اختیار بانک ها قرار دهیم. در حال فراهم سازی زیرساختی هستیم تا شخص بتواند با سیمکارت، یارانه و حتی سهام عدالت وام دریافت کند.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص وام های ازدواج عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 68هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده و برنامه داریم تا پایان سال حدود 12هزار میلیارد تومان دیگر وام ازدواج پرداخت شود.

۷۰ درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شده‌اند

صالح آبادی در ادامه با اشاره به موضوع کارتخوان های بانکی عنوان کرد: تا پایان سال کارتخوانی نخواهیم داشت که ساماندهی نشده باشد. ۷۰ درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شده‌اند.

کسانی که کارتخوان در اختیار دارند حتما باید پرونده مالیاتی داشته باشند. دستگاه کارتخوان کسانی که از قانون تمکین نکنند حتما قطع خواهد شد.
بانک مرکزی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی با سازمان امور مالیاتی کاملا هماهنگ است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  3  =  12