نفت را کنار بگذاریم قبل از اینکه نفت ما را کنار بگذارد

ایبنا – یکصد و پنجاه سالگی کشف نفت را در حالی پشت سر می گذاریم که با اذعان اکثر کارشناسان بین المللی باید وابستگی جهانی به این ماده ارزشمند تا حد امکان کاهش یابد، به قول رئیس سازمان بین‌المللی انرژی که گفت، ما مجبور به کنار گذاشتن نفت هستیم قبل از این که نفت ما را کنار بگذارد .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در حدود یکصد و پنجاه سال پیش بود که در شهر آرام تیتوسویل پنسیلوانیا سرهنگ ادوین سرانجام با اصرار فراوان برای ادامه حفاری‌ها به منظور پیدا کردن جایگزین روغن نهنگ برای استفاده در چراغ‌ها به نتیجه رسید و در حدود 69 فوت در زیر زمین توانست اولین قطرات نفت را مشاهده کند.
این پدیده جهان را در این مدت متحول کرد بطوریکه در کمتر از صد سال 25 بشکه نفت در روز به بیش از 85 میلیون بشکه در روز رسید و نفت را به عنوان استراتژیک‌ترین کالا که 40 درصد انرژی دنیا را تأمین می‌کند مطرح کرد.

* شمشیر دولبه نفت خام

این ماده در این مدت دو وجه مثبت و منفی داشت به عنوان اهرم قدرتمندان در جنگ‌ها مطرح می‌شود مثلا در جنگ جهانی اول متفقین در اثر اتکا به نفت به پیروزی رسیدند. پس از جنگ بین‌المللی انگلیس و ترکیه در اوایل 1920، سیاست‌های توسعه طلبانه ژاپن در 1930، تهاجم آدولف هیتلر به روسیه، مداخلات مکرر آمریکا در خاورمیانه و بازی بزرگ جدیدی که آمریکا در حال حاضر در آسیای مرکزی پیاده کرده است همه از وابستگی به نفت حاصل می‌شد.
در روی دیگر نفت تولیدات شیمیایی، دارویی، پلاستیک، آسفالت و روان‌ کننده‌ها (روغن‌ها) که با وجود فایده‌های فراوان باز هم به معضلی در عصر جدید ما منجر شده است و تولیدات زیادی را رقم زده است. (برخلاف اعتقاد بسیاری، آمریکا امروزه نفت بسیار کمی برای تولید الکتریسته صرف می‌کند و تنها 2 درصد از برق آمریکا از نفت حاصل می‌شود)
امروزه این کالا به سرعت در وسایل مختلف نفوذ کرده است به طوری که شاید بتوان به طور قطع این ماده را کلید رشد اقتصادی دانست و طبق آمارها دو سوم از نفت دنیا در حمل و نقل استفاده می‌شود و بسیاری از خودروها، کامیون‌ها و هواپیماها بدون نفت نمی‌تواند راه بیافتد.

* جشن تولد غم‌بار 150 سالگی نفت

تولد 150 سالگی نفت یکی از غم‌بارترین تولدهای آن است چون در کمتر از یک سال رویایی نفت 147 دلاری و بنزین 4 دلاری با افت بیش از صد دلاری مواجه شد و جهان به نوبه‌ی خود به بحران جهانی وارد شد، قیمت‌ها به شدت سقوط کرد و ماشین‌‌ها دوباره به از بنزین ارزان روی آوردند.
به قول جیمز سینگر وزیر انرژی آمریکا ما تنها دو حالت داریم شادی و وحشت و در حال حاضر به ناچار با توجه به این بحران جهانی وضعیت نفت مایع متلاطم است و این بحران هم‌‌چنین سرمایه‌گذاری را برای تولیدات جدید با رکود قابل توجهی روبرو کرده است به طوری که اوپک به تنهایی 35 پروژه بزرگ خود در سال گذشته را به تعویق انداخت.
برخی معتقدند شکست تولید کنندگان برای فراهم کردن زمینه برای بعد از دوران رکود می‌تواند قیمت نفت را حتی بالاتر از میزان تابستان 2008 برساند که این به نوبه خود جهان را به بحران جدیدی از بحران اقتصادی با کاهش دو برابری بکشاند.
به تازگی پس از بررسی وضعیت 800 حوزه نفتی مطرح، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که جهان به سمت شوک بزرگ نفتی دیگری می‌رود و این حوزه‌ها به بیشترین تولید خودشان خواهند رسید و نرخ‌ها به سرعت کاهش خواهند یافت.
این آژانس هم‌چنین اعلام کرد که به منظور برآوردن تقاضای آیند‌ه‌ی نفت چهار عربستان سعودی جدید به بازارهای جهانی تا سال 2030 افزوده خواهد شد. اما علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان اعلام کرد که در پی افت فاجعه بار تولیدات نفت و افزایش شک‌ها و تردیدها ما تنها می‌توانیم به یکی از اینها متکی باشیم.

* لزوم یافتن جایگزینی مناسب برای طلای سیاه

نکته قابل توجه نکات مطرح‌شده توسط کارشناسان اقتصادی است که پایان دوران اتکا به نفت را نشان می‌دهد رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ما مجبور به کنار گذاشتن نفت هستیم قبل از این که آن ما را کنار گذارد .
سیاست مداران نیز اعلام کردند که لازم است ما از نفت ترک اعتیاد کنیم و این در حالی است که ما دقیقا خلاف این اعتقادات عمل می‌کنیم، سالیانه بیش از 50 میلیون خودرو بنزین سوز به جاده‌ها روانه می‌سازیم که هر کدام آنها طول عمر متوسط 15 سال دارند و عملا وابستگی ما به این نوع از ماشین‌ها به پیوندی ناگسستنی تبدیل می‌شود.
برای جلوگیری از نوسانات قیمت نفت و نیازهای متعدد ما در رابطه با نفت ما باید ابتدا از سیاست‌هایی که نیازهای ما را از طریق تولید خانگی برطرف کند یا از طریق کاهش مصرف در آن با افزایش بهره‌وری آن در حالی که مفید باشد و هم‌چنین نفود نفت را در وسایل از جمله ماشین کاهش دهیم.
اولین و مقرون به صرفه‌ترین روش تولید سوخت خودرو است که با استفاده از بنزین به همراه الکل (که در حدود 100 دلار برای هر ماشین اضافی درمی‌آید) ماشین‌مان را به ماشین انعطاف‌پذیری تبدیل کنیم و چون نسبت به خوردگی ماشین خود را مقاوم کنیم.
جایگزین دیگر برق است که از ویژگی‌های آن به ارزانی، تمیزی، بدون آلودگی و استخراج از منابع مختلف تأکید کرد تاکنون برخی از خودروسازان نیز به تولید انواع محدود از ماشین‌های الکتریکی اقدام کرده‌اند خودروهای هیبریدی نیز از تعهدات دیگر این نوع خودروسازان برای تولید است.
این جایگزین‌ها با آن که محدودیت‌هایی دارد ولی در بسیاری موارد کار برد دارد برای مثال هر ماشین در آمریکا برای 300 تا 400 مایل با یک باک بنزین می‌رود و این در حالی است که شارژ الکترونیکی ماشین تنها اجازه 20 تا 40 مایل سفر را می‌دهد ولی باز هم می‌تواند نیاز بسیاری را در این کشور رفع کند.
در حدود 50 درصد از آمریکایی‌ها در روز سفری کمتر از 25 مایل دارند که یک مرتبه شارژ الکترونیکی می‌توان نیاز آنان را مرتفع کند و نکته دیگر ‌آن است که برای مثال در فلوریدا، نیویورک و پنسیلوانیا هر ماشین با یک گالن بنزین می‌تواند 100 تا 150 مایل سفر کند که به ترتیب 80 درصد الکل و 20 درصد بنزین هر ماشین می‌تواند با این ظرفیت تا 500 مایل راه برود.
این جاست که به جمله‌ی نخست‌وزیر عراق که ‌گفت، تکنولوژی دشمن نفت است می‌رسیم بدون شک با وجود فن‌آوری‌های پیشرفته می‌توان به جایگزین‌های مختلفی برای نفت رسید که از لحاظ زیست محیطی نیز می‌تواند قطعا برای ما مفید باشد و با فعالیت‌هایی در این راستا، به فکر نسل‌های آینده باشیم.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  55  =  62