انگوران اردیبهشت واگذار می‌شود

معاون وزیر صنایع و معادن از تدوین بسته نظارتی دولت برای واگذاری معدن انگوران به کنسرسیوم شرکتهای فعال صنعت سرب و روی کشور خبرداد و گفت: کار واگذاری معدن انگوران در یک ماه آتی در دولت به نتیجه می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد مسعود سمیعی نژاد در گفتگو با مهر درباره راه اندازی کنسرسیوم شرکتهای فعال در صنعت سرب و روی برای واگذاری معدن انگوران گفت: با توجه به نشستی که اخیرا معدنکاران با استاندار زنجان داشته اند، تاکید بسیاری بر تشکیل هرچه زودتر این کنسرسیوم صورت گرفته است، بر این اساس کنسرسیوم تشکیل و به وزارت صنایع و معادن معرفی شده است.

معاون وزیر صنایع و معادن افزود: وزارت صنایع کارهای اجرایی برای واگذاری معدن انگوران را صورت داده است و از اوایل ماه آینده این آمادگی در دولت وجود دارد که معدن انگوران را به این کنسرسیوم واگذار کند. 

وی تصریح کرد: وزارت صنایع منتظر آن است که کارهای اداری مربوطه توسط کنسرسیوم انجام شود.

به گفته سمیعی نژاد، پیش بینی می شود بعد از واگذاری انگوران، با توجه به اینکه بخش خصوصی توانمند این معدن را تحویل خواهد گرفت و از سوی دیگر، با توجه به بسته نظارتی دولت برای واگذاری معادن و این کنسرسیوم، وضعیت بهتر شود.

به گزارش مهر، پس از ریزش معدن انگوران در سال گذشته، وزارت صنایع و معادن با هدف واگذاری صحیح معدن انگوران در چارچوب سیاستهای اصل 44، به 70 شرکتی که از سرب و روی معدن انگوران استفاده می‌کردند اعلام کرد براساس ظرفیت موجود، کنسرسیومی ایجاد کنند تا معدن انگوران به این کنسرسیوم واگذار شود.

اما برخی نمایندگان استان زنجان خواستار آن شدند که معدن به مزایده گذاشته شود، به این ترتیب وزارت صنایع با واگذاری معدن انگوران به صورت مزایده موافقت کرد و مزایده آن مردادماه سال 88 برگزار شد. اما پس از آن، ابهاماتی در مورد برگزاری مزایده و قیمت معدن انگوران مطرح شد و این در حالی بود که ارزشگذاری این معدن توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت گرفته بود.

در همین حال، کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای سیاستهای کلی اصل 44 مجلس با بررسی زوایای پیدا و پنهان واگذاری معدن انگوران، اعلام کرد براساس گزارش سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، معدن انگوران نه 187 میلیارد تومان بلکه 1000 میلیارد تومان می ارزد.

سپس دولت با توجه به موافقت نمایندگان استان زنجان با پیشنهاد وزارت صنایع، تصویب کرد که معدن انگوران بر طبق همان شیوه پیشنهادی ابتدایی وزارت صنایع به صورت کنسرسیومی به شرکت‌های فعال در عرصه سرب و روی کشور واگذار شود.

هیئت دولت در آذرماه سال 88 با واگذاری معدن انگوران به صورت کنسرسیومی با شرط اختصاص 20 درصد سود آن به عمران و توسعه استان زنجان موافقت کرد. معدن انگوران که تامین کننده مواد اولیه بیش از 60 کارخانه است، طی سال‌های گذشته در مالکیت بخش خصوصی بود که با اتمام مدت اجاره آن به بخش خصوصی، به علت مشکلات ایجاد شده از جمله نارضایتی کارخانه‌ داران، دولت اداره آن را برعهده گرفت.

برهمین اساس، دولت مقرر کرد معدن انگوران بر طبق همان شیوه پیشنهادی ابتدایی وزارت صنایع به صورت کنسرسیومی به شرکتهای فعال در عرصه سرب و روی کشور واگذار شود. همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و با رعایت تصویب‌ نامه دولت، باید نسبت به واگذاری بهره ‌برداری از معدن انگوران به کنسرسیومی متشکل از شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) به میزان 75درصد و دیگر شرکتهای فعال در صنعت روی به میزان 25درصد اقدام کند.

این کنسرسیوم موظف است کارخانه تولید روی با ظرفیت 100هزار تن را ظرف 3 سال از تاریخ واگذاری، احداث و راه ‌اندازی نماید. درصد پایه حق ‌السهم سازمان (حق ‌‌السهم دولت) بابت فروش مواد معدنی انگوران 60درصد سود تفاوت قیمت فروش مواد معدنی از کل هزینه‌های استخراج و بهره‌برداری معدن است. ضمن اینکه هزینه ‌های استخراج و و بهره ‌برداری معدن انگوران با تایید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران محاسبه خواهد شد.

براساس مصوبه دولت به منظور توسعه و آبادانی استان زنجان، مقرر شد 20 درصد از سهم سود کنسرسیوم ناشی از بهره‌ برداری معدن انگوران با هماهنگی استانداری زنجان صرف انجام مطالعات معادن و کمک به فعالیت‌های توسعه‌ای در سطح استان و اجرای طرح‌های آموزشی، عمرانی و اشتغال‌زا در شهرستان ماهنشان شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =