تاکید دامپزشکی بر مبارزه ارگانیک با بیماری‌های زنبور عسل

مدیر گروه بهداشت و بیماری‌های زنبور عسل سازمان دامپزشکی کشور گفت: استفاده از روش‌های ارگانیک و بیولوژیک در کنترل بیماری‌های زنبور عسل نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در قزوین، محمد فرسی در همایش بیماری‌های زنبور عسل و درمان آن، اظهار کرد: رعایت بهداشت تاثیر زیادی در سلامت زنبور عسل دارد و زنبوران سالم تولید بالاتری خواهند داشت.

وی افزود: بهترین مسئله در بهداشت زنبور عسل تغذیه مناسب، استفاده از شهد، تهویه و اکسیژن مناسب است که اگر این مسائل رعایت نشود و زنبوران ناسالم باشند به هر کجا که کوچ کنند نیز تاثیری ندارد؛ بنابراین رعایت مسائل بهداشتی در کندوهای زنبور عسل ضروری است.

فرسی بر لزوم دادن آموزش‌های لازم به زنبورداران در خصوص نگهداری زنبوران با روش‌های جدید و نوین و همچنین رعایت بهداشت کندوها تاکید کرد.

مدیر گروه بهداشت و بیماری‌های زنبور عسل سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به بیماری‌های موجود در زنبورستان‌ها خاطرنشان کرد: دو بیماری نوزما و واروئا مهم‌ترین بیماری موجود در زنبورستان‌ها است که آن‌ها را تهدید می‌کند.

فرسی ادامه داد: بیماری نوزما قاتل اصلی زنبورها و مهم‌ترین بیماری در زنبورستان‌ها است که این بیماری ثانویه است و در شرایط خاصی بروز می‌کند که زنبورها دچار استرس می‌شوند.

وی تاکید کرد: حمل و نقل زیاد و جابجایی، بازدید زیاد به کندوها، استفاده از مواد شیمیایی، رطوبت زیاد و تغذیه نامناسب می‌تواند به زنبورها استرس وارد کنند که این استرس منجر به بیماری نوزما می‌شود.

مدیر گروه بهداشت و بیماری‌های زنبور عسل سازمان دامپزشکی کشور عوامل مستعد کننده نوزما را شرایط آب و هوایی، اثر سموم حشره کش، شرایط پرورش و روش‌های زنبورداری، سن زنبورداران و نژاد آن‌ها برشمرد.

فرسی، واروئا را بیماری دیگری دانست که زنبورستان‌ها را تهدید می‌کند که این بیماری انگلی است که داروهای ارگانیک مناسب برای از بین بردن آن وجود دارد که در فصل مناسب می‌توان از آن استفاده کرد و آن را کنترل کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  −    =  12