سیستم عامل بلاک چینی چیست؟

این روزها توجه تعداد بیشتری از افراد به فناوری بلاک چین جلب می‌شود. بلاک چین یک سامانه برای نگهداری از سوابق مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دقیق‌تر بگوییم، بلاک چین یک سامانه ثبت باز است، یعنی عمومی در اختیار و کنترل فقط یک شرکت یا سازمان قرار ندارد. بلاک چین همچنین توزیع‌شده است، یعنی بر روی تعداد انبوهی از رایانه‌ها قرار دارد. بلاک چین همچنین غیرقابل‌ دستکاری است، یعنی از نظر تئوری نمی‌توان آن را تغییر داد، مگر اینکه تراکنش‌های آن را به عقب برگردانیم. بلاک چین دایمی هم هست و داده‌ها در آن برای همیشه پابرجا می‌ماند. با وجود اینکه بلاک چین در ابتدا برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به کار رفت، کاربردهای دیگری نیز دارد.

واکاوی سیستم عامل بلاک چینی
اگر گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ شما یک سیستم عامل (نظیر ویندوز، iOS‌ یا اندروید) دارند، پس سیستم عامل بلاک چینی چیست؟

شاید سئوال درست‌تر این باشد که «سیستم عامل مجازی مبتنی بر بلاک چین» چیست. این سیستم عامل که اولین بار برای گوشی‌های هوشمند عرضه شده امکان ترکیب ارتباط و تراکنش مالی را در یک پلتفرم واحد فراهم می‌کند. واژه «مجازی» به این معناست که پردازش‌های ضروری برای این قابلیت‌ها نه در خودِ گوشی، بلکه در پایگاه‌داده ابری روی می‌دهد.

پدیدار شدن این فناوری واحد به این معناست که کاربران می‌توانند خدمات مختلف مبتنی بر بلاک چین را بر روی گوشی‌ هوشمند خود نیز به کار گیرند، بدون اینکه چندان نگران موارد امنیتی و محرمانگی باشند.

 

سیستم عامل بلاک چینی برای گوشی هوشمند
استارتاپ نینجا (Nynja) که در وایومینگ ایالات متحده و هنگ‌ کنگ مستقر است، برنامه‌ای جامع برای توزیع «سیستم عامل مجازی نینجا» (Nynja virtual Operating System) بر روی گوشی‌های آماگو (Amagoo) در آمریکای لاتین دارد. استارتاپ نینجا با همکاری شرکت آماگو قصد همکاری با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مخابرات همراه در آمریکای لاتین را دارند تا بتوانند بلوک اولیه داده را به محض فعال‌سازی گوشی و سیم‌کارت در اختیار کاربر قرار دهند. این استارتاپ برنامه‌ای برای توزیع «سیستم عامل مجازی نینجا» در آمریکای شمالی و نیز سایر مناطق دنیا را نیز در پیش دارد.

 

سیستم عامل بلاک چینی نینجا آماگو

این استارتاپ در توضیح محصول خود می‌گوید که سیستم عامل مجازی و مبتنی بر بلاک چین نینجا دارای یک لایه ارتباطاتی و نیز یک لایه پرداخت امن است. همچنین یک کیف پول (والت) با قابلیت نگهداری ارزهای دیجیتال مختلف در این سیستم عامل وجود دارد. قرار است این سیستم عامل بلاک چینی هر ماه بر روی ۱۵۰ هزار گوشی نصب شود.

سیستم عامل مجازی نینجا امکان تماس صوتی، ارسال پیامک و ویدئو کنفرانس را به شکلی امن فراهم می‌آورد. همچنین قابلیت‌های دیگری نظیر مدیریت پروژه، تجارت الکترونیک و نیز قرارداد هوشمند نیز در این سیستم عامل وجود دارد. ابزارهایی ویژه توسعه‌دهندگان و نیز شرکت‌ها نیز از دیگر قابلیت‌های این سیستم عامل مجازی است.

نینجا همچنین یک بازار (مارکت پلیس) نیز دارد. در این بازار مجازی،‌ هر کاربری می‌تواند محتوای دیجیتال (نظیر موسیقی، تصویر، کد، قرارداد و …) و یا خدمت (نظیر ترجمه، طراحی، مشاوره و …) را به سایر کاربران بفروشد. در واقع بستری برای شناسایی راحت و سریع کارشناسان حوزه‌های مختلف و بهره‌گیری از تخصص آنها فراهم می‌شود.

 

سیستم عامل بلاک چینی و اشتغال
کاربران می‌توانند از این سیستم عامل مبتنی بر فناوری بلاک چین برای یافتن فرصت‌های شغلی و کسب درآمد استفاده کنند. استارتاپ نینجا به همین دلیل یک ارز دیجیتال ویژه با نام نینجاکوین (Nynjacoin) را نیز عرضه کرده است. این ارز دیجیتال در سیستم عامل مجازی نینجا به کار گرفته می‌شود. استفاده از چنین ارزی در کشورهای مختلفی نظیر کشورهای حوزه آمریکای لاتین اقدامی بجا و منطقی به شمار می‌رود.

 

سیستم عامل بلاک چینی نینجا گوشی هوشمند آماگو

این الگو ختی می‌تواند برای آزادکاران (فریلنسرها) در آمریکای شمالی، اروپا و سایر مناطق دنیا نیز جذاب باشد.

الک گرامونت (Alec Gramont) هم‌بنیانگذار و مدیر استارتاپ نینجا است. او می‌گوید: «این سیستم در میان انبوه افراد جویای کار در سراسر جستجو کرده و سپس به صورت خودکار، پروژه‌های موجود را به افراد متناسب با آن وصل می‌کند. این الگو درست همانند اوبر است که به صورت خودکار رانندگان با خودروی مورد نظر مسافران را به آنها متصل می‌کند. به این ترتیب، دیگر لازم نیست در خیابان به دنبال تاکسی باشد. نینجا نیز به همین صورت می‌تواند فردی کاربلد را به کارفرما متصل کند. دیگر نیازی به گذراندن فرآیند استخدام، مصاحبه، پر کردن رزومه و معرف نیست. سیستم همه اینها را برایتان به انجام می‌رساند.»

درهم‌آمیزی ارتباطات با بلاک چین در درازمدت به دمکراتیزه‌ شدن شیوه اجرای کسب‌وکارها در دنیا می‌انجامد. به نظر می‌رسد سیستم عامل بلاک چینی بتواند به چنین چشم‌اندازی دست یابد.

 

منبع: ارزنگار 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  3