رئیس بانک مرکزی اروپا رویای استفاده مستقیم از ارز دیجیتال را در سر دارد

کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی اروپاگفت: بانک مرکزی اروپا در حال بررسی پتانسیل ارز دیجیتال است که می تواند تزریق مستقیم نقدینگی به مصرف کنندگان را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، کریستین لاگارد در اولین جلسه دادرسی خود در پارلمان اروپا به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا، این پیام را منتشر کرد که ممکن است بانک های مرکزی ارز دیجیتال ی را اتخاذ کنند.

لاگارد در دوران تصدی ریاست صندوق بین المللی پول با ایده ارزهای دیجیتال دوستانه بوده و این نگرش را به بانک مرکزی اروپا ارائه کرد.

با این وجود، موضع لاگارد آزمایشی بود و اظهار داشت تزریق مستقیم نقدینگی ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.

ارز دیجیتال بانک مرکزی به شهروندان این امکان را می دهد از پول بانک مرکزی مستقیماً در معاملات روزانه خود استفاده کنند. با این حال، بسته به طراحی آن، ارز دیجیتال بانک مرکزی می تواند خطراتی را ایجاد کند. به عنوان مثال، آنها می توانند شیوه انجام سیاست های پولی و انتقال به اقتصاد واقعی را تغییر دهند.

بانک مرکزی اروپا وظیفه دارد نقدینگی را درحالیکه تورم را تا حد ۲٪ از پیش تعیین شده مهار میکند، حفظ کند. برای رسیدن به این هدف، بانک نقدینگی را به بانکهای تجاری وام میدهد و در عین حال نرخ پایه بهره را نیز تعیین میکند. تزریق نقدینگی از طریق سیستم‎های الکترونیکی معمول انجام میگیرد، بگونه‎ای که پول از طریق وام دهی و سایر فعالیت‎های بانکی تجاری به اقتصاد و مصرف کنندگان میرسد.

بانک مرکزی همچنین آخرین مأمن بعنوان یک وام دهنده میباشد و از پرداخت بدهی بانک‎ها حمایت میکند. لاگارد پیشنهاد کرد، عجالتاً یک ارز دیجیتال ممکن است مستقیماً در دسترس مصرف کنندگان باشد. تاکنون این رویکرد برای هدایت اقتصاد مورد آزمایش قرار نگرفته است و فقط فرضی است.

بانک مرکزی هنوز نسبت به بیت کوین تردید دارد

بانک مرکزی اروپا بلاکچین و حتی بیت کوین را در گذشته مورد آزمایش قرار داده‌است و به این نتیجه رسیده‌است که سرعت و مقیاس این سیستم برای انجام معاملات در مقیاس سیستم مالی جهانی کافی نیست. با این حال، این بانک همچنین بر روی راهکار بلاکچین خودش و یا شکل دیگری از واحد پول دیجیتال متمرکز، کار کرده‌است.

لاگارد از استفاده از اصطلاح “کریپتوکارنسی” خودداری کرد و تمایزی بین دارایی‎های دیجیتال و ارز ایجاد کرد. در حالیکه بیشتر طرفداران کریپتو معنای بیت کوین و سایر کوین‎ها را در عرضه ثابت و تورم پایین‎شان میدانند. ایده بیت کوین در واقع نقطه مقابل سیاست پولی انعطاف پذیر است، که از پول به عنوان ابزاری برای تحریک یا عقب نشینی فعالیت اقتصادی استفاده میکند.

اکنون بانک مرکزی اروپا با هدف جلوگیری از رکود اقتصادی و ترس از نقدینگی، از نرخ بهره پایین و حتی منفی بهره میبرد. نرخ تسهیلات وام ناچیز و به میزان ۰٫۲۵٪ است و عملیات فاینانس مجدد و توسعه کسب و کار با نرخ سود ۰٪ است.

 

منبع: bitcoinist

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −  64  =