رسیدگی به پرونده های قضایی با کمک بلاکچین و هوش مصنوعی

تحولی شگرف در چین؛

دادگاه های هوشمند چین از انواع فن آوری های نوآورانه از جمله blockchain و هوش مصنوعی (AI) برای تصمیم گیری در مورد میلیون ها پرونده حقوقی استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، دولت چین با بهره گیری از بلاکچین و هوش مصنوعی توانسته است طی چند ماه اخیر با ارجاع بیش از 3 میلیون پرونده قضائی به دادگاههای تماما هوشمند خود، با کارآمدی هر چه تمام تر آنها را حل و فصل نماید.

در این روش که شهروندان حتی لازم نیست در دادگاه حضور یابند از طریق تماس تصویری در مقابل یک قاضی روباتیک مجازی و هوشمند قرار گرفته و به اقامه دعوی می پردازند و از دیگر سو بررسی و ساماندهی مدارک و شواهد و دسته بندی آنها با بهره گیری از بلاکچین و امضاهای دیجیتال صورت می گیرد.

بنا به گزارشات این روش نه تنها از لحاظ کارآئی، نظم و هزینه ها بسیار به صرفه بوده است بلکه صحت قضاوتها نیز به شکل چشمگیری نسبت به قضاوت هایی که توسط قاضی انسان صورت می گرفته اند بهبود یافته اند.

در سپتامبر سال گذشته ، دیوان عالی چین این حكم را صادر كرد كه مدارك معتبر با فناوری blockchain در مشاجرات حقوقی الزام آور است. دیوان عالی کشور اعلام كرد كه "دادگاههای اینترنتی داده های دیجیتالی را كه به عنوان شواهد ارائه می شوند در صورت احزاب مرتبط با جمع آوری و ذخیره این داده ها از طریق blockchain با امضاهای دیجیتالی ، زمان سنجهای معتبر و تأیید مقدار هش یا از طریق بستر رسوبگذاری دیجیتال ، می شناسند و می توانند صحت این امر را اثبات كنند.

 

منبع: cointelegraph

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  40