بیمه نامه های صندوق ضمانت جایگزین «ال سی» در بازارهای مالی شده اند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات:

دکتر افروز بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در حاشیه برگزاری نشست ” استراتژی صنعت معدل و صنایع معدنی” گفت: صندوق ضمانت صادرات در سال ۱۳۵۲ تاسیس شده است که مشخصا در شرایط تحریمی کنونی می تواند کارساز باشد و امروز بیمه نامه های ما می توانند جایگزین ال سی باشند و خیال صادرکنندگان را در رابطه با بازگشت منابعشان راحت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، دکتر افروز بهرامی ، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در حاشیه برگزاری نشست" استراتژی صنعت معدل و صنایع معدنی" در پاسخ به این سوال که چرا از قابلیت صنعت بیمه در پوشش ریسک های موجود در بازار سرمایه استفاده نمی شود؟ پاسخ داد: یکی از نگرانی های صادرکنندگان در همه جای دنیا پوشش ریسک های تجاری و سیاسی است که در صورت اتفاق افتادن، بازپرداخت منابع از خریداران خارجی را با مشکل مواجه کند. مصادره کشتی، مصادره اموال در کشورهای هدف، از جمله ریسک های سیاسی و مسدود شدن حساب های کشورهای هدف، نمونه هایی از ریسک های تجاری هستند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات افزود: برای پوشش این ریسک ها در سراسر جهان موسسات بیمه اعتبار صادراتی ایجاد شده اند، موسساتی چون سایناشور در چین، هرمس آلمان، کوفاس فرانسه و بسیاری دیگر.

در ایران هم صندوق ضمانت صادرات در سال ۱۳۵۲ تاسیس شده است که مشخصا در شرایط تحریمی کنونی می تواند کارساز باشد و امروز بیمه نامه های ما می توانند جایگزین ال سی باشند و خیال صادرکنندگان را در رابطه با بازگشت منابعشان راحت کنند.

بهرامی ادامه داد: این اقدام می تواند همراه با فاینانس باشد و همزمان خرید دین صادراتی هم انجام شود که در این صورت برای صادرکنندگان تامین نقدینگی نیز صورت بگیرد.

وی در رابطه با روند استفاده از این بیمه نامه ها برای صادرکنندگان گفت: شرکت صادرکننده، در ابتدا شرکت خریدار را به ما معرفی می کند و ما با استفاده از سیستم اعتبارسنجی ای که اطلاعات مالی چند صد میلیون شرکت بین المللی را در اختیار دارد، پرووایدرهایی که داریم و …اعتبار شرکت خریدار را رتبه بندی می کنیم و بر اساس دوره بازگشت سرمایه و… حق بیمه مختصری را دریافت کرده و ضمن تعیین یک سقف اعتباری برای آن، بیمه نامه را صادر می کنیم.

 

گزارشی از: مریم نبی پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  3