دستورالعمل ضد پولشویی اتحادیه اروپا و ارتباط آن با ارزهای دیجیتال

پنجمین دستورالعمل ضد پولشوییِ اتحادیه اروپا (5AMLD)، روز گذشته دهم ژانویه (۲۰ دی) اجرایی شد. این مقررات در روز ۹ جولای ۲۰۱۸ به عنوان قانون تصویب شد و گفته می‌شود هدف آن تلاش برای افزایش شفافیت در تراکنش‌های مالی برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریست در سراسر اروپا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، برای اولین بار، دستورالعمل 5AMLD قلمرو قانون‌گذاری خود را به خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال گسترش داده است. خدماتی مانند صرافی ‌های ارز رایج (فیات) – ارز مجازی یا ارائه‌دهندگان کیف پول‌ها روی بستر وب، تحت پوشش این دستورالعمل هستند. هدف این دستورالعمل شناسایی آسان افرادی است که در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال دخیل هستند تا به گفته اتحادیه اروپا بتوان با پولشویی و تأمین مالی تروریست مبارزه کرد.

طبق یک گزاره‌برگ از دستورالعمل 5AMLD، این قانون:

    این حقیقت که چه کسی واقعاً در پشت اشخاص حقوقی قرار دارد را شفاف خواهد کرد تا از پولشویی و تأمین مالی تروریست از طریق سازمان‌های غیرشفاف جلوگیری شود. به زبان ساده مشخص می‌کند که مالک و گرداننده حقیقی یک شرکت خاص چه کسی است.

    از طریق اسناد ثبت‌شده در حساب بانکی متمرکز، به قانون‌گذاران مالی اروپایی دسترسی بهتری به اطلاعات می‌دهد.

    همکاری و تبادل اطلاعات بین بازرسان ضد پولشویی را بهبود می‌بخشد و با همکاری بانک مرکزی اروپا ضوابط لازم برای برخورد با کشورهای دارای ریسک را گسترش می‌دهد و حراست‌های سطح بالایی را در مورد جابه‌جایی پول به این کشورها یا از این کشورها تضمین می‌کند.

عواقب عدم اجرا به این دستورالعمل، جریمه است. به عنوان مثال در اتریش، خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال که به این دستورالعمل پایبند نباشند تا سقف ۲۰۰,۰۰۰ یورو جریمه خواهند شد. به همین دلیل کسب‌وکارهای حوزه ارزهای دیجیتال در صورت پرداخت جریمه نمی‌توانند مدت زیادی دوام بیاورند و مجبور به قبول آن هستند.

تاثیر این قوانین بر شرکت‌های اروپایی حوزه ارزهای دیجیتال چیست؟

شرکت‌های اروپایی حوزه ارزهای دیجیتال برای عمل به این قوانین جدید درگیر مشکلات زیادی هستند. به دلیل اجباری بودن احراز هویت از مشتریان (KYC) و رویه‌های ضد پولشوییِ گسترده، تعدادی از کسب‌وکارهای این حوزه در آستانه تعطیلی هستند.

به عنوان نمونه شرکت بریتانیایی و ارائه‌دهنده کیف پول «Bottle Pay» اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در پایا ن سال ۲۰۱۹ متوقف می‌کند. در پست ی وبلاگ این شرکت نوشته شده است:

    از آنجایی که ما یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات امانت‌داری کیف پول بیت کوین در بریتانیا هستیم، مجبور به پذیرش مقررات 5AMLD خواهیم بود که در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ اجرا می‌شود. مقدار و نوع اطلاعات شخصی اضافه‌ای که ما باید از کاربرانمان جمع‌آوری کنیم، تجربه کاربری فعلی را به‌شدت دگرگون و منفی می‌کند و ما مایل نیستیم که این را به کاربرانمان تحمیل کنیم.

تعطیلی Bottle Pay در حالی اتفاق میفتد که این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۹ در اولین مرحله جذب سرمایه خود ۲ میلیون دلار سرمایه بدست آورد. این استارتاپ که فقط سه ماه قبل از جذب سرمایه و در ژوئن ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده بود، خدمات پاداش‌دهی را به کاربرانش ارائه می‌داد و کاربران می‌توانستند مبالغ کوچک ارزهای دیجیتال را در رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها انتقال دهند و به محتوای خوب در شبکه‌های اجتماعی پاداش پرداخت کنند.

به طور کلی به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت: اتحادیه اروپا توجه ویژه‌ای به ارزهای دیجیتال دارد و اولین مجموعه قوانین خود را برای تغییر رفتار شرکت‌های این حوزه تصویب کرده است. حالا این بستگی به شرکت‌ها دارد که مقررات جدید را بپذیرند یا با ریسک جریمه به کار خود ادامه دهند.

 

 

منبع: cointelegraph

arzdigital

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2