درآمد مشاع نصیب ملت/ لکوموتیو سنتی

پیش بینی عملکرد بانک‌ها با توجه به کارنامه نه ماهه 98

یکی از تأثیرگذارترین اقلام درآمدی در صورت‌های مالی بانک‌ها، درآمدهای مشاع است که بخش عمده آن به خالص سود دریافتی از تسهیلات و سود پرداختی به سپرده‌ها مربوط است. آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد بانک ملت با اختلاف فراوان، بیشترین درآمد مشاع در میان بانک‌های مورد بررسی در دوره نه ماهه را از آن خود کرده است. در سوی مقابل سه بانک پارسیان، دی و شهر بیشترین زیان‌آوری از محل فعالیت‌های مشاع را داشته‌اند که در این میان رشد زیان گزارش‌شده در این حوزه از سوی بانک شهر قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، در نه ماهه نخست سال 98 ، امکان کسب سودهای مقطعی از محل تسعیر ارز یا فروش گسترده املاک چندان مهیا نبود؛ همچنین بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها نشان می‌دهد؛ هر بانک که بتواند فعالیت‌های خود در حوزة درآمدهای مشاع (ارائه تسهیلات و اخذ سپرده) را سودده کند برگ برنده را در اختیار دارد و می‌تواند به سودآوری امیدوار باشد.

نظام بانکداری در ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصاد به شمار می‌رود؛ بنابراین عملکرد بانک‌ها در اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار است. تورم گسترده و جهش‌های قیمتی در نرخ ارز و همچنین رشد قابل توجه قیمت املاک و مستغلات باعث شد برخی از بانک‌ها در سال 97 اندکی به شرایط خود سر و سامان دهند و از شرایط بحرانی ایجادشده در سال‌های 95 و 96 اندکی فاصله گیرند.

هر چند برخی از بانک‌ها از این شرایط به وجود آمده هیچ استفاده‌ای نکردند و به روند زیان‌آوری سال‌های 95 و 96 ادامه دادند. با فروکش کردن نسبی التهابات اقتصادی در سال 98، به نظر می‌رسد که تحولات بیرونی روی بانک‌ها کمتر تأثیر گذاشته و وزن تصمیمات مدیریت در رقم خوردن عملکرد بانک‌ها بیشتر شده است. این گزارش بر آن است با بررسی عملکرد بانک‌ها در نه ماهه نخست سال 98 و مقایسه آن به دوره مشابه سال قبل از آن به پیش‌بینی عملکرد هر یک از بانک‌ها در سال 98 و سال‌های بعد بپردازد. دامنه این بررسی تنها بانک‌هایی که صورت مالی نه ماهه آنها تا زمان نگارش این نوشتار در سامانه کدال بورس منتشر شده را در بر می‌گیرد.

یکی از تأثیرگذارترین اقلام درآمدی در صورت‌های مالی بانک‌ها، درآمدهای مشاع است که بخش عمده آن به خالص سود دریافتی از تسهیلات و سود پرداختی به سپرده‌ها مربوط است. آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد بانک ملت با اختلاف فراوان، بیشترین درآمد مشاع در میان بانک‌های مورد بررسی در دوره نه ماهه را از آن خود کرده است. در سوی مقابل سه بانک پارسیان، دی و شهر بیشترین زیان‌آوری از محل فعالیت‌های مشاع را داشته‌اند که در این میان رشد زیان گزارش‌شده در این حوزه از سوی بانک شهر قابل توجه است. رشد درآمدهای مشاع بانک‌های صادرات و تجارت در دوره نه ماهه سال جاری نسبت به سال قبل، از مهم‌ترین نکات نمودار مقایسه‌ای بانک‌ها در این بخش است.

جمع هزینه‌های دوره نیز از دیگر اقلامی است که مدیران بانک‌ها با کنترل آن، زیان خود را کاهش یا سود خود را افزایش می‌دهند. در دوره مورد بررسی، بانک ملت بیشترین مبلغ زیان را متحمل شده است؛ با وجود این میزان هزینه نسبت به درآمدهای آن قابل قبول است. قرار گرفتن بانک سرمایه در رتبه چهارم به لحاظ بیشترین ثبت بیشترین هزینه از نکات سؤال‌برانگیز در بررسی مقایسه‌ای جمع هزینه‌های بانک‌هاست. نکته قابل توجه دیگر آنکه در بین بانک‌های مورد بررسی، بانک‌های صادرات و شهر موفق به کاهش هزینه‌های خود نسبت به مدت مشابه سال قبل شده‌اند که این موضوع عمدتاً به کاهش هزینه‌های مالی و مطالبات مشکوک‌الوصول مربوط است.


 

بر اساس صورت‌های نه ماهه، بیشترین سود خالص حاصل‌شده در میان بانک‌ها از آن بانک ملت است و در نقطه مقابل بانک سرمایه زیان‌بارترین عملکرد را به ثبت رسانده است. بهبود عملکرد در بانک‌های صادرات، کارآفرین، رسالت، پست بانک و مؤسسه ملل و تبدیل شدن آنها از یک بانک زیان‌ده به یک بنگاه سودده در نه ماهه سال 98 از مهم‌ترین تحولات در عملکرد بانک‌ها در این دوره است.


 
در گزارش های بعدی با بررسی عملکرد هر یک از بانک‌ها در نه ماهه سال 98 و مقایسه آن با مدت مشابه سال 97 به پیش‌بینی عملکرد آنها در سال 98 و سال‌های بعد می‌پردازیم.

ادامه دارد…

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄  12  =