اینترنت اشیاء، وعده ایجاد دنیایی جدید و هوشمند برای همه ما

آخرین پیشرفت‌ها در تکنولوژی IOT

اینترنت اشیاء در کنار هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و فناوری ابری، یکی از مهم‌ترین گرایش‌های فناوری پیشرفته طی دو سال گذشته بوده است. از زمان آغاز فعالیت خود با سرعت حیرت‌انگیزی در حال پیشرفت است و اغلب مسیر پیشرفت آن تغییر می‌یابد و به اشکال جدید و کاملاً غیرمنتظره ظاهر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، اینترنت اشیاء به بسیاری از اشیاء و وسایل محیط پیرامون ما اشاره دارد که به اینترنت متصل شده و توسط برنامه‌های موجود در تلفن‌های همراه هوشمند قابل کنترل و مدیریت هستند. در این گزارش به آخرین پیشرفت‌های این فناوری پرداخته‌ایم.

اینترنت اشیاء نامی است که  کارشناسان فناوری اطلاعات به میلیاردها دستگاه فیزیکی که در سراسر جهان به اینترنت متصل هستند، داده‌اند. این دستگاه‌ها نه‌تنها داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند بلکه آن‌ها را نیز به اشتراک می‌گذارند.

از طریق گسترش شبکه‌های بی‌سیم و همچنین پردازنده‌های ارزان‌قیمت، اکنون می‌توان تعداد زیادی اشیاء فیزیکی را به یک دستگاه اینترنت اشیاء تبدیل کرد. این موارد می‌تواند یک ترموستات هوشمند در خانه شما باشد که با تلفن هوشمند خود کنترل می‌کنید، و یا یک ماشین پیشرفته بدون راننده که مجهز به صدها سنسور بوده و برای اطمینان از کارآمد بودن آن داده‌ها را جمع‌آوری و انتقال می‌دهد.

دستگاه‌هایی که به‌عنوان بخشی از اینترنت اشیاء در نظر گرفته می‌شوند، دستگاه‌هایی هستند که ما معمولاً انتظار نداریم به اینترنت متصل شوند (برخلاف رایانه، لپ‌تاپ یا گوشی‌های هوشمند). آن‌ها چیزهایی هستند که می‌توانند به‌تنهایی و بدون دخالت انسانی با یک شبکه ارتباط برقرار کنند.

اینترنت اشیاء در کنار هوش مصنوعی ، یادگیری ماشینی و فناوری ابری، یکی از مهم‌ترین گرایش‌های فناوری پیشرفته طی دو سال گذشته بوده است. از زمان آغاز فعالیت خود با سرعت حیرت‌انگیزی در حال پیشرفت است و اغلب مسیر پیشرفت آن تغییر می‌یابد و به اشکال جدید و کاملاً غیرمنتظره ظاهر می‌شود.

درادامه به پیشرفت‌های کنونی در دنیای اینترنت اشیاء خواهیم پرداخت.

ظهور فناوری ۵G

شبکه‌های ۵G در صدر توسعه ارتباطات سیار تلفن همراه قرار دارند. تحولات اخیر تضمین می‌کند که گسترش آن‌ها به معنای چیزی بیشتر از یک اتصال سریع اینترنت به تلفن هوشمند شما خواهد بود. سرعت‌های بسیار زیاد آن‌ها مجموعه‌ای از امکانات جدید اینترنت اشیاء را فراهم می‌کند و راه را برای درجه‌ای از اتصال فراهم می‌کند که با استانداردهای فعلی غیرممکن است. از طریق ۵G ، داده‌ها می‌توانند به‌طور آنی و تقریباً بدون تأخیر جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و مدیریت شوند، برنامه‌های بالقوه اینترنت اشیاء را گسترده‌تر کرده و مسیرهای بیشتری را برای نوآوری در فناوری باز می‌کنند.

رایانش لبه‌ای

 رایانش لبه‌ای به معنای واقعی کلمه برخلاف رایانش ابری است ، فناوری‌ای که دقیقاً در پنج سال گذشته برجسته شده است.

رایانش لبه‌ای بدان معنی است که داده‌ها برخلاف فضای ابری در مراکز کوچک ذخیره می‌شوند و گزینه‌های جدید بسیاری برای اینترنت اشیاء ارائه می‌دهند. با ذخیره‌سازی داده‌ها به‌صورت محلی، یک روش ارزان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر برای پردازش داده‌ها ارائه می‌دهد. با این روش، داده‌ها می‌توانند بلافاصله در دسترس دستگاه اینترنت اشیاء مربوطه قرار گیرند و فشار روی شبکه و پهنای باند لازم را کاهش دهند.

فروشگاه‌های هوشمند

در سال ۲۰۱۹، دستگاه‌های روشنایی هوشمند، فید های ویدیویی و نرم افزار مانیتورینگ مواد غذایی به صاحبان فروشگاه‌ها این امکان را دادند تا اطلاعات مربوط به الگوهای ترافیک مشتری در فروشگاه را جمع‌آوری کنند، تا متوجه شوند مشتریان چقدر زمان در هر یک از راهروها صرف کرده و چگونه با محصولات تعامل برقرار می‌کنند.

پس از تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها، فروشگاه‌ها قادر به تغییر نحوه ارائه کالاهای خود هستند و تصمیم می‌گیرند چه مقدار از این محصولات را در معرض نمایش بگذارند یا حتی کل چیدمان فروشگاه خود را تغییر دهند تا مطابق با دانش به‌دست‌آمده در مورد رفتار مشتری، آن‌ها را تقویت کنند.

شهرهای هوشمند

در یک برنامه نسبتاً ساده، شهر کری در کارولینای شمالی از اینترنت اشیاء برای ردیابی وضعیت چراغ‌های راهنمایی خود استفاده می‌کند. در صورت بروز نقص، سیستم به شرکت‌های خدمات رسان اطلاع می‌دهد تا بتوانند سریعاً کارشناس فنی را برای حل مشکل بفرستند.

علاوه بر چراغ‌های راهنمایی، اینترنت اشیاء در ایجاد مناطق مشترک هوشمند در شهرهای سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گوگل، در حال ساخت یک محله هوشمند در تورنتو است. سنسورهای هوشمند در اطراف محله نصب شده‌اند که همه‌چیز را از استفاده مشترک خودرو، سکونت در ساختمان، جریان فاضلاب و درجه حرارت لازم را ضبط می‌کنند. هدف این است که این محله تا آنجا که ممکن است برای کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند ایمنی و راحتی را فراهم کند. با تکمیل این مدل، می‌تواند استانداردی را برای سایر محلات هوشمند و حتی درنهایت کل شهرهای هوشمند تعیین کند.

تولید و بهداشت‌و‌درمان

 اینترنت اشیاء تغییر تولید را آغاز کرده است. سنسورها، برچسب‌های دارای بارکد و برج‌های دیدبانی هوشمند برای چندین سال است که به کار گرفته شده‌اند. پیشرفت در این دستگاه‌ها باعث می‌شود صاحبان کارخانه‌ها قادر به جلوگیری از تأخیر، بهبود تولید محصول، کاهش خرابی تجهیزات و البته مدیریت موجودی شوند.

در دنیای مراقبت‌های بهداشت و درمان، بیش از نیمی از سازمان‌ها استفاده از فناوری ‌اینترنت اشیاء را پذیرفته‌اند. در این مورد تقریباً امکاناتی بی‌پایان وجود دارد؛ قرص‌های هوشمند، مراقبت در منزل به طور هوشمند، سوابق الکترونیکی درمانی و مدیریت مراقبت‌های درمانی و بهداشتی شخصی، همه اینها منجر به ایجاد درجات بالاتری از مراقبت از بیمار می‌شود.

اتومبیل‌های هوشمند متصل

مدل‌های فعلی اتومبیل نسبت به گذشته دارای گزینه‌های اینترنت اشیاء بسیار بیشتری هستند. همه‌چیز از فشار باد لاستیک، سطح روغن، مصرف سوخت و اختلال در موتور، اکنون از طریق اتصالWi-Fi  به تلفن هوشمند شما به‌راحتی در دسترس است. در سال های آینده پیشرفت‌های بیشتری در اینترنت اشیاء شاهد خواهیم بود. اپلیکیشن های متصل به اینترنت، جستجوی صوتی و اطلاعات مربوط به ترافیک آنلاین فقط تعداد معدودی از این پیشرفت‌ها هستند. اتومبیل‌های خودران نیز با استفاده از فناوری ‌اینترنت اشیاء با سنسورهای مختلفی که دارند هنگام حرکت در خیابان‌ها می‌توانند از راه دور کنترل شوند.

افزایش نگرانی‌های امنیتی

علیرغم قولی که اینترنت اشیاء در آسان‌تر کردن زندگی برای همه ما دارد، درعین‌حال شمشیر دو لبه‌ای است که ما در معرض حمله قرار می‌دهد. درگذشته، یک ویروس بدافزار به معنای از بین رفتن یا به خطر افتادن داده‌ها بود. ظهور اینترنت اشیاء بدان معنی است که ویروس یا بدافزار می‌تواند به‌راحتی عملکردها و خدمات حیاتی را غیرفعال کند. در شهر آتلانتا، در مارس ۲۰۱۸، بدافزارها سیستم‌های خدمات شهری و سیستم پرداخت بلیت را از کار انداختند.

در سال ۲۰۱۹، سازندگان سخت‌افزار مانندCisco ،HPE ،Dell  و… در حال ساخت زیرساخت‌های خاص برای مراکز کوچک هستند تا ایمن‌تر شوند و فروشندگان امنیتی نیز برای جلوگیری از ، از بین رفتن داده‌ها و ارائه پیشنهادات در مورد حفاظت از تهدید و سلامت شبکه، راه‌حل‌های امنیتی جدید و بهتری ارائه می‌دهند.

این موضوعات جدیدترین پیشرفت‌ها، برنامه‌ها و روندهای در حال تحول در فناوری‌ اینترنت اشیاء است؛ فناوری‌ای با وعده ایجاد دنیایی جدید و هوشمند برای همه ما. اما درعین‌حال باید مراقب سوءاستفاده های احتمالی از آن نیز باشیم تا خطری برای ما ایجاد نکند.

 

 

آنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  ⁄  43  =