کاهش ۱/۳۷ درصدی تعداد تراکنش‌های شاپرکی در اسفند ماه ۹۸/ رشد ۰/۸۳ درصدی تعداد ابزارهای شاپرکی

بولتن شاپرک شماره 57 منتشر شد؛

بر اساس جدیدترین گزارش شاپرک، در اسفندماه ۱۳۹۸، بیش از ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تراکنش به ارزش بیش از سه میلیارد و ۲۸۱ میلیون در شبکه شاپرک انجام شده که نسبت به بهمن‌ماه ۱/۳۷ درصد در تعداد کاهش داشته است.طبق پیش‌بینی‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش خریدها، برای اولین بار تعداد تراکنش‌های شاپرک در اسفندماه بر خلاف سال‌های گذشته کاهش یافته است.تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به بهمن ماه رشد ۰/۸۳ درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، افزایش ۰/۹۲ درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، گزارش اقتصادی شاپرک شماره 57 اسفند ماه 98 منتشر شد.بر اساس گزارش شاپرک ، در اسفندماه ۱۳۹۸، بیش از ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تراکنش به ارزش بیش از سه میلیارد و ۲۸۱ میلیون در شبکه شاپرک انجام شده که نسبت به بهمن‌ماه ۱/۳۷ درصد در تعداد کاهش داشته است. در جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در بهمن و اسفندماه ۱۳۹۸ و درصد تغییرات آن درج شده است.طبق پیش‌بینی‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش خریدها، برای اولین بار تعداد تراکنش‌های شاپرک در اسفندماه بر خلاف سال‌های گذشته کاهش یافته است.

بر اساس شکل زیر، تراکنش‌های اسفند ماه 98 به نسبت ماه مشابه سال 97 از نظر تعدادی 2/80 درصد و از نظر ریالی 11/65 درصد رشد داشته است.

عملکرد شبکه شاپرک در توزیع ابزار پذیرش

تعداد ابزارهای شاپرک ی در مجموع نسبت به بهمن ماه رشد ۰/۸۳ درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، افزایش ۰/۹۲ درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفند ۱۳۹۸ نسبت به بهمن‌ماه رشد ۰/۳۴ درصد کاهش داشته و تعداد ابزار پذیرش موبایلی در مدت مشابه با افزایش ۱/۲۶ درصدی همراه بوده است.

سهم شرکت‌های پی‌اس‌پی در تعداد و مبالغ تراکنش

شرکت "به‌پرداخت ملت" با سهم 22/48 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 23/78 درصدی از مبلغ آنها همچنان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و در جایگاه
نخست هر دو بازار قرار گرفته است. اختلاف سهم مبلغی بیش از 7 درصدی بین دو شرکت نخست بازار, نقش شرکت "به‌پرداخت ملت" را در میزان ارزش ریالی تراکنش‌های پرداخت کارت به روشنی نشان میدهد.

این در حالیست که شاخص فوق در مولفه تعدادی رقمی در حدود سه درصد است.

 


مقایسه دو شکل بالا با شکل‌های مشابه در گزارش بهمن ماه سال 98 , حکایت از آن دارد که نوسانات این سهم‌ها چندان قابل توجه نبوده و در هر دو مولفه سهم تعدادی و مبلغی تغییری در ترتیب شرکت‌ها بر حسب بیشترین میزان رخ نداده است.

سهم بانک‌ها در تعداد و مبالغ تراکنش

براساس آمار منتشرشده در این گزارش به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه، پارسیان و کشاورزی و بیشترین سهم پذیرندگی از کل تعداد تراکنش‌های شاپرک ی را در اسفندماه ۱۳۹۸ داشته‌اند.

 به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه، کشاورزی و تجارت بیشترین سهم پذیرندگی از کل مبلغ تراکنش‌های شاپرک ی را دراسفندماه ۹۸ داشته‌اند.

از دو شکل بالا ملاحظه می‌شود که بانک ملت با سهم ۲۲/۷۱ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۲۳/۲۴ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  1