چند نوع ویروس کرونا در جهان وجود دارد؟

محققان دانشگاه کمبریج تاریخ ژنتیکی ویروس کرونا را از ماه دسامبر تا مارس تخمین زده اند و سه نوع متفاوت از این ویروس، اما بسیار نزدیک به را هم پیدا کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از دیلی میل، سه نوع ویروس کرونا در جهان وجود دارد، در حالی که اپیدمی چین با جهش اولیه‌ای به سرعت در انگلستان در حال گسترش است و ویروسی که هم اکنون در ایالات متحده وجود دارد از یک تغییر اصلی برخوردار است.

محققان دانشگاه کمبریج تاریخ ژنتیکی ویروس کرونا را از ماه دسامبر تا مارس تخمین زده اند و سه نوع متفاوت از این ویروس، اما بسیار نزدیک به را هم پیدا کردند.

نوع (A) که نزدیک‌ترین نوع به گونه یافت شده در خفاش‌ها و مورچه‌خوار‌های پولک‌دار است و دو زیرشاخه دارد. یکی از زیرشاخه‌های آن مربوط به شهر ووهان بوده و دیگری در ایالات متحده و استرالیا رایج است.

نوع (B) که از نوع A منشاء گرفته و در ووهان شایع‌ترین بوده است.

نوع (C) در اصطلاح «دختر» نوع B است و از طریق سنگاپور در اروپا پخش شده است، دیلی میل گزارش داد، ایالات متحده آمریکا گونه‌ای از این ویروس را از چین وارد کرده است.

بررسی گونه‌های مختلف این ویروس نشان داد که نوع A ویروس اصلی که از خفاش‌ها و مورچه‌خوار‌های پولک‌دار به انسان منتقل شد، شایع‌ترین نوع در چین نیست. در عوض، نخستین ابتلای این همه‌گیری بیشتر مرتبط به نوع B بوده که از کریسمس به این سو شیوع داشته است.

تحقیقات نشان داده که نوع A بیشترین شیوع ویروس کرونا را در استرالیا و ایالات متحده دارد که بیش از ۴۰۰ هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است. دو سوم از نمونه‌های آمریکایی از نوع A بودند، اما بیماران آلوده بیشتر از ساحل غربی بودند نه خود نیویورک.

به گفته دکتر پیتر فورستر و تیم تحقیقاتی، انگلیس بیشتر در معرض موارد آلوده به ویروس کرونا از نوع B قرار دارد.

دانشمندان معتقدند که ویروس کرونا برای غلبه بر مقاومت سیستم ایمنی بدن در جمعیت‌های مختلف دائماً در حال جهش است.

عکسی که از این نوع ۳ ویروس در مجله PNAS منتشر شد، در ابتدا نشان داد که که نوع C رایج‌ترین نوع در بین موارد آلوده به ویروس کرونا در اروپا است، اما داده‌ها اکنون نشان می‌دهد که نوع B ویروس کرونا به صورت گسترده‌ای پخش می‌شود.

دکتر فورستر به MailOnline گفت: در اصل نوع A به نوع B در داخل چین جهش یافته، اما نوع C که به اصطلاح دختر B است در خارج از کشور تکامل پیدا کرد.

گفتنی است در یکی از مطالعات، هفت گونه ویروس جداگانه که به منطقه نیویورک رسیدند، کشف شده و محققان انتظار دارند اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنند.

مطالعه محققان دانشگاه کمبریج به این یافته عجیب رسیده که نوع A ویروس در غرب آمریکا بیشتر شیوع پیدا کرده که از نوع شایع‌تر در چین، یعنی نوع B نیست، با این حال هر دو گونه در ماه ژانویه، زمانی که آمریکا نخستین مورد ابتلا را پیدا کرد، وجود داشته است.

پیش از این محققان گفته بودند که ویروس کرونا بسیار آهسته با تفاوت‌های کوچک بین جمعیت‌های مختلف جهش می‌یابد، اما این مطالعه جدید توسط دانشگاه کمبریج نشان داد که این ویروس ۳ نوع اصلی دارد که ممکن است برای غلبه بر سیستم ایمنی جمعیت‌های سراسر جهان جهش یافته باشد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  1