کرونا؛ استارت‌اپ هایی که از بحران کووید-۱۹ سود می‌برند

همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر دنیا کسب‌و‌کارهای مختلف را دچار چالش‌ها و مشکلات جدی کرده است. مواجهه با چنین بحران‌هایی برای استارت‌آپ‌های تازه‌کار طبیعتا کار بسیار سختی خواهد بود و به همین دلیل است که بعضی از آنها برای حفظ نقدینگی و سرمایه خودشان دست به اقداماتی مانند تعدیل نیرو یا تعطیل کردن فروشگاه‌هایشان می‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همان‌طور که انتظار می‌رود استارت‌آپ‌هایی که محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند که در روزهای شیوع ویروس کرونا می‌توانند کاربردی و مفید باشند، پیروز این رقابت خواهند بود. این موضوع بهانه‌ای شده است تا مجله بیزینس اینسایدر از کارشناسان و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر درباره استارت‌آپ‌هایی بپرسد که در وضعیت موجود همچنان روند رشد خودشان را ادامه می‌دهند و حتی انتظار می‌رود که در روزهای آینده موقعیت بهتری هم داشته باشند.

نباید فراموش کرد که بسیاری از استارت‌آپ‌های تک‌شاخ امروز یا شرکت‌هایی که به تازگی وارد بازار بوس شده‌اند، درست در دوره رکود اقتصادی سال‌های گذشته تاسیس شدند و شکل گرفتند. با این اوصاف حالا باید از خودمان بپرسیم تک‌شاخ‌های فردا که در کوران بحران اقتصادی این روزها رشد می‌کنند، کدام‌ها هستند؟ سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر شاید بهترین گزینه برای یافتن پاسخ این سوال باشند، چون طبیعتا مسیر فعالیت استارت‌آپ‌ها – به‌خصوص استارت‌آپ‌هایی که خودشان در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند- را با دقت دنبال می‌کنند. برای آنکه بررسی دقیق‌تری انجام شود، استارت‌آپ‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که در آخرین مرحله جذب سرمایه‌شان، چیزی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار به‌دست آورده‌اند. جالب آنکه اغلب این استارت‌آپ‌ها بسیار کوچک‌تر از این هم بوده و حتی کمتر از ۳۰ میلیون دلار جذب سرمایه کرده‌اند.

مبارزه با حملات فیشینگ در دوران شیوع کرونا: شرکت Abnormal Security که در آخرین روزهای سال گذشته میلادی توانست ۲۴ میلیون دلار سرمایه جذب کند، راهکار ابری مبتنی بر هوش مصنوعی را برای امنیت ایمیل‌ها ارائه می‌دهد تا حملات فیشینگ شناخته یا ناشناخته را متوقف کند. «سام معتمدی» سرمایه‌گذار این شرکت معتقد است که حتی تا پیش از شیوع ویروس کرونا هم انتظار می‌رفت Abnormal Security در سال جدید میلادی رشد خوبی را تجربه کند اما حالا با توجه به افزایش میزان دورکاری افراد و حضور مستمر آنها در فضای مجازی، چنین راهکارهای امنیتی اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کنند. معتمدی می‌گوید: «تعداد حملات سایبری مرتبط با کووید-۱۹ به سرعت در حال افزایش است و بعضی کارشناسان امنیتی هم انتظار دارند چنین حملاتی در ماه‌های آینده هم ادامه داشته باشد.»

ابزارهای نرم‌افزاری آنلاین برای دورکاری: Clubhouse تولیدکننده نرم‌افزارهای آنلاینی است که برای تمرکز و دورکاری روی پروژه‌های توسعه نرم‌افزاری کمک می‌کند. این شرکت ۴۵‌میلیون دلار سرمایه دارد که ۲۵ میلیون دلار آن را در اولین ماه سال جدید میلادی جذب کرده است. «سارا گوئو» سرمایه‌گذار این شرکت معتقد است: «با گسترش ویروس کرونا در دنیا و افزایش میزان دورکاری افراد، در حال حاضر هزاران شرکت از Clubhouse استفاده می‌کنند. این ابزار برای مدیران، مهندسان و همکارانی مناسب است که می‌خواهند در این روزها بیشتر و بهتر با یکدیگر هماهنگ شوند.»

یافتن بهترین گزینه‌ها برای استخدام: Flux هنوز شرکت کوچکی است که میزان سرمایه جذب شده آن هم مشخص نیست، اما انتظار می‌رود روزهای روشنی را پیش رو داشته باشد. Flux به شرکت‌ها کمک می‌کند برای مشاغل خالی خود گزینه‌های بهتری پیدا کنند و همچنین به کارجویان هم کمک می‌کند مرتبط‌ترین کار را پیدا کرده و در نهایت رضایتمندی بیشتری داشته باشند. «نائومی ایونیتا» از شرکت سرمایه‌گذاری Menlo Ventures در این مورد می‌گوید: « Fluxپلت‌فرمی است که نیازهای کارجویان و کارفرمایان را به خوبی مرتفع می‌کند. این ابزار در روزهای بحران کرونا که باعث بیکاری افراد زیادی شده و شرکت‌ها را هم برای انتخاب فرد مناسب مشاغل خالی خود دچار چالش کرده است، اهمیت بیشتر پیدا می‌کند.»

پلت‌فرم بررسی سلامت افراد از راه دور: Hawthorne Effect همان چیزی است که این روزها بسیاری از ما دنبال آن هستیم. این شرکت پلت‌فرمی برای بررسی شرایط سلامتی، تکمیل و پیگیری آزمایش‌های کلینیکی از راه دور و از خانه را ارائه می‌کند. Hawthorne Effect در آخرین دور جذب سرمایه توانسته است ۱۳ میلیون دلار سرمایه به‌دست بیاورد. «کریس فارمر» سرمایه‌گذار این شرکت معتقد است: «در این روزها که به خاطر شیوع ویروس کرونا رفت‌وآمد به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای بسیاری از مردم سخت یا حتی غیرممکن شده است، وجود چنین پلت‌فرمی اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.»

آموزش آنلاین کارمندان: Hone پلت‌فرمی است که امکان آموزش آنلاین و زنده کارمندان به کمک اساتید را فراهم می‌آورد. این شرکت اخیرا توانسته ۶/ ۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند و انتظار می‌رود روزهای بهتری در انتظار آن باشد. «آیلین لی» سرمایه‌گذار این شرکت می‌گوید: «علاوه بر اینکه استفاده از چنین ابزاری در این روزها بسیار کاربردی و مفید است، این پلت‌فرم امکان دسترسی به اساتید باتجربه برای آموزش کارمندان و افزایش انگیزه آنها برای تعامل با دنیای دیجیتال را هم ایجاد می‌کند.

ثبت وقت مجازی برای ویزیت پزشک: Solv امکان رزرو و ثبت وقت ویزیت پزشک در سریع‌ترین زمان ممکن را فراهم می‌کند و همچنین امکان ویزیت مجازی را هم به کاربرانش می‌دهد. این شرکت ۲۳ میلیون دلار سرمایه دارد که ۱۷ میلیون دلار آن را در آخرین مرحله جذب سرمایه، به‌دست آورده است. «جیمز سالوت» سرمایه‌گذار معتقد است که این استارت‌آپ امسال رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد و این به خاطر شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ خواهد بود. او می‌گوید: «این پلت‌فرم درمان از راه دور مبتنی بر ویدئو است و برای ویزیت‌های اورژانسی امکان خوبی به حساب می‌آید. در این روزها که مردم نگران شیوع ویروس کرونا هستند، استفاده این ابزار به‌عنوان راهکاری امن افزایش پیدا خواهد کرد، تا جایی که میزان استفاده از Solv در طول یک ماه گذشته تا ۳۴۰۰‌درصد رشد داشته است.»

ارسال سریع کالا برای شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک: ShipBob به شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در حوزه تجارت الکترونیک کمک می‌کند تا کالاهایشان را در اسرع وقت ارسال کرده و به دست مشتریان برسانند. این شرکت ۶۴ میلیون دلار سرمایه دارد که ۴۰ میلیون دلار آن را اخیرا جذب کرده است. «شاون کارولان» یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت می‌گوید: «این شرکت به تازگی تاسیس نشده، اما شیوع ویروس کرونا فرصت خوبی برای فعالیت و رشد آن ایجاد کرده است. ShipBob می‌تواند نقش آمازون پرایم را برای شرکت‌های نه چندان بزرگ تجارت الکترونیک بازی کند و در این روزها که بسیاری از مردم در خانه‌هایشان می‌مانند، اهمیت آن بیشتر و بیشتر هم می‌شود.»

ابزار مدرن و سریع برای مراکز درمانی: Notable Health تولیدکننده نرم‌افزارهای مدرن مدیریت مراکز درمانی و مبتنی بر صدا، هوش مصنوعی و کاملا خودکار است. این ابزار بیشتر به خاطر اپلیکیشن مبتنی بر صدایی شناخته می‌شود که به پزشکان امکان افزودن موارد مهم به پرونده بیماران را تنها از طریق صحبت با ساعت هوشمندشان می‌دهد. این ابزار همچنین برای یادآوری قرار ملاقات با پزشک، جمع‌آوری سوابق پزشکی و ارائه اسناد به سازمان‌های بیمه‌گذار هم مفید است. Notable Health تا حالا ۵/ ۱۶ میلیون سرمایه جذب کرده که ۵/ ۱۳ میلیون دلار آن را در آخرین مرحله به‌دست آورده است. «جری چن» یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت معتقد است که این ابزار در بحران همه‌گیری ویروس کرونا اهمیت بیشتری هم پیدا خواهد کرد و به همین دلیل انتظار می‌رود رشد خوبی را در سال میلادی جدید تجربه کند.

سفر ایمن و بدون همسفر با اسکوترهای برقی: Unagi Scooters شاید همان ابزاری را در اختیار ما می‌گذارد که این روزها بیشتر از همیشه نیاز به آن را احساس می‌کنیم. اسکوترهای برقی و قابل حمل این شرکت می‌توانند مسیری طولانی را تنها با یک بار شارژ طی کنند. این شرکت در اولین دور جذب سرمایه خود در اواخر سال میلادی گذشته توانسته است ۴ میلیون دلار به‌دست بیاورد. «شاون کارولان» سرمایه‌گذار Unagi Scooters می‌گوید: «این روزها اغلب مردم نگرانی‌های زیادی برای رفت و آمد در سطح شهرها دارند و این اسکوترها می‌توانند گزینه خوبی برای آنها باشند. ساختار قابل حمل و امکان استفاده انفرادی از این اسکوترها، آنها را در روزهای شیوع ویروس کرونا محبوب‌تر هم می‌کند.»

 

 

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  −  78  =