هشدار رئیس ناظر بانک مرکزی اروپا به تاثیر بحران اقتصادی بر بانک‌ها

بانک مرکزی اروپا روز سه‌شنبه ارزیابی اخیر خود را از 86 بانک منطقه یورو منتشر کرد، و اظهار کرد که بانک‌ها می‌توانند با چالش‌های ناشی از ویروس کرونا کنار بیایند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک مرکزی اروپا روز سه‌شنبه ارزیابی اخیر خود را از 86 بانک منطقه یورو منتشر کرد، و اظهار کرد که بانک‌ها می‌توانند با چالش‌های ناشی از ویروس کرونا کنار بیایند.

اما در همان روز بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای جداگانه از وام‌دهندگان اروپایی خواست تا سود سهام خود را پرداخت نکرده و تا ژانویه 2021 سهام خود را بازخرید نکنند.

آندره انریا، رئیس هیئت نظارت بر بانک مرکزی اروپا، در گفت‌وگویی با «سی‌ان‌بی‌سی» اظهار داشت که بانک‌های منطقه یورو ممکن است به زودی با مشکل روبرو شوند و موقعیت‌های سرمایه آنها را از بین برود.

نظام مالی تاکنون جلوی رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را گرفته، و محققان و سیاستگذاران معتقدند که برخلاف بحران مالی جهانی، اکنون وام‌دهندگان می‌توانند بخشی از شوک اقتصادی را مهار کنند.

انریا همچنین با اشاره به این موضوع که بخش بانکداری اروپا در شرایط بسیار قدرتمندی قرار دارد و می‌تواند شوکی غیرقابل‌پیش‌‌بینی را نیز تحمل کند، هشدار داد كه اگر بحران رو به وخامت برود، برخی از بانک‌ها "در حفظ تعادل خود با حداقل (سرمایه) مورد نیاز" با مشکل روبرو خواهند شد.

اظهارات وی اندکی پس از انتشار گزارش بانک مرکزی اروپا از ارزیابی 86 بانک در منطقه یورو مخابره شد که نتیجه‌گیری کرده بود بانک‌های این منطقه قادر هستند با چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا کنار بیایند. به هر حال، اگر بحران اقتصادی ادامه یابد‌، کاهش سرمایه بانکی می‌تواند امری غیرقابل‌اجتناب باشد.

بانک‌ها تحت دو سناریو مورد آزمایش قرار گرفتند: یکی بر اساس پیش‌بینی اولیه بانک مرکزی در انقباض تولید ناخالص داخلی 8.7 درصد در سال 2020؛ و وضعیتی وخیم‌تر که کاهش 12.6 درصدی از تولید ناخالص داخلی را در سال 2020 تخمین زده است.

بانک مرکزی اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این سناریو، چندین بانک برای حفظ انطباق با حداقل نیازهای سرمایه خود باید اقدامات لازم را انجام دهند، اما کسری کلی پول و بودجه همچنان به قوت خود باقی است.

بانک مرکزی همچنین از وام دهندگان اروپایی خواست تا ماه ژانویه سال 2021 سود سهام پرداخت نکرده و سهام خود را بازخرید نکنند و خواستار "تعدیل شدید" درامدها شد. هدف از این مراحل این بود که بانک‌ها بتوانند جایگاه سرمایه خود را تا حدودی ثابت نگه دارند.

مترجم: فرزانه اسکندریان
منبع: CNBC

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄    =  24