سرويس‌دهي به مشتريان بزرگ مالي با سامانه «محب»

گفت‌وگو با علیرضا بیجار؛ قائم مقام شرکت شقایق

شرکت شقایق یکی از شرکت های فعال در حوزه بانکداری خرد و شرکتیِ بانک ملت است که توانسته با شعار “مشتری و دیگر هیچ” اقدامات بزرگی در جهت گسترش پیام رسان های اجتماعی انجام دهد و بانکداری مبتنی بر پیام رسان اجتماعی را هدف اصلی خود می داند. یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بزرگ مالی وجود سامانه ای برای پاسخگویی به نیازهای اصلی آنها می باشد که شرکت شقایق توانسته در این خصوص سامانه ای را ارائه دهد که در ادامه مقاله با جزئیات این طرح بیشتر آشنا می شویم.

به گزارش پايگاه خبري بانكداري الكترونيك، یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بزرگ مالی، وجود سامانه ای برای پاسخگویی به نیازهای اصلی آنها می باشد که شرکت شقایق توانسته در این خصوص سامانه ای را ارائه دهد که در ادامه مقاله با جزئیات این طرح بیشتر آشنا می شویم.

* نگاهی به اقدامات مهم شرکت شقایق در سال 98 

سال 98 در شرکت شقایق یک اتفاق بزرگ افتاد و آن تغییر فضای عملکردی از یک فضای پشتیبانی، بازاریابی و مراقبتی از محصولات بانکی، به فضای جدید بود. این اتفاق به واسطه اعتماد مجموعۀ آی‌تی بانک ملت به شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق و واگذاری پروژه «بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی» به این شرکت محقق شده است. 

* محصول نهایی پروژه بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه شرکت شقایق

به موجب درخواست بانک، ترکیبی از خدمات بانکی و نیازمندی‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی برای ارائة محصولی متمایز در دستور کار قرار دارد. این اپلیکیشن موبایلی بر اساس تجربه کاربری مشتریان و آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه بانکی و پیام‌رسانی مراحل نهایی خود را می‌گذراند و پس از تست‌های مربوطه و اخذ تأیید به بازار عرضه خواهد شد. 

* دلیل از سرگیری پروژه های پیام‌رسان اجتماعی در شرکت شقایق

آغاز این پروژه در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال (Digital Banking) در بانک ملت کلید خورد. از یک سو رشد فزایندة فین‌تک‌ها در بازار خدمات کشور و از سوی دیگر حرکت بانک‌ها از جمله بانک ملت در مسیر بانکداری باز موجب شد تا توجه به استفاده از تکنولوژی‌های روزآمد از اولویت بالایی در بازار رقابتی برخوردار شود؛ اما ذکر این نکته ضروری‌ست که هدف بانک ملت، ایجاد یک پیام‌رسان صرف نیست؛ بلکه ایجاد محصولی بانکی با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و خدمات قابل ارائه در حوزة پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون؛

Push Notification, Chat, Group, Chanel و مواردی از این دست که به عنوان تجربۀ مطلوب مورد درخواست کاربران بوده است، می‌باشد؛ البته چگونگی ترکیب اینها با خدمات بانکی خود نکته بسیار مهمی است که باید در محصول نهایی مشاهده کرد. 

اما در مورد شکست یا موفقیت‌های پیشین پیام‌رسان‌ها در کشور باید از جوانب مختلف به موضوع نگاه کرد. به طور کلی بومی‌سازی هر تکنولوژی موضوعی زمان‌بر و نیازمند کسب تجربیات متفاوتی‌ست؛ به ویژه حوزه پیام‌رسان که از نظر زیرساخت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی متخصص با همة تجربیات قبلی کشور در بخش تراکنش‌های بانکی یا تبادل پیام بسیار متفاوت است. 

* رقابت سامانه "سکه" و "همراه بانک" از نظر قائم مقام شرکت شقایق

«سکه» متعلق به شرکت به‌پرداخت ملت است که یک شرکت بورسی و مستقل محسوب می‌شود. این شرکت، اپلیکیشن سکه را در بازار رقابتی خود با توجه به نیاز بازار برای کاربران خود عرضه کرد تا نیازهای کسب و کاری حوزه تخصصی خود به عنوان یک شرکت PSP را پشتیبانی کند و در این اپلیکیشن، خبری از خدمات تخصصی بانکی و ارتباط مستقیم با حساب‌های بانکی وجود ندارد. سامانه همراه بانک ملت، یک سامانة بانکی است که بخشی از خدمات بانکی قابل ارائه در شعب را از طریق موبایل و با سهولت بیشتر عرضه می‌کند. 

همان‌طور که اشاره شد هیچ یک از این محصولات رقیب یکدیگر نیستند؛ بلکه هر کدام در بخش‌بندی محصولات بازار به گروهی از مشتریان سرویس‌دهی می‌کنند. ممکن است در برخی خدمات شباهت‌هایی داشته باشند؛ اما نحوة ارائة خدمات، تفاوت معناداری خواهند داشت. 

در محصول جدید بانک، اتفاق اصلی، تلفیق خدمات بانکی و سرویس‌های مالی با خدمات پیام‌رسانی متناسب با شبکه‌های اجتماعی و با یک رابط کاربری متناسب با تجربة کاربری این‌گونه محصولات است و به طور حتم جایگاه مشخص خود را در بازار رقابتی هدف گرفته است.

 * شرکت شقایق سامانه ای برای مشتریان بزرگ مالی ارائه می دهد

پروژه دیگری در شرکت شقایق در دست داریم که جزو پروژه‌های اساسی ما محسوب می‌شود و آن سامانه «محب» است که یک محصول ویژه بازار مشتریان شرکتی بانک ملت محسوب می‌شود و عموماً به مشتریان بزرگ مالی سرویس ارائه می‌دهد. این پروژه مهم‌ترین سامانه بانکی گروه مشتریان شرکتی است که از ویژگی‌های خاصی نیز برخوردار است. این نرم‌افزار از همان ابتدای تولید توسط تیم‌های فنی زیرمجموعه این شرکت طراحی و تولید شده و تا به امروز پشتیبانی و توسعه یافته است و سال گذشته حدود هفت پروژه توسعه‌ای برای ارتقاء محصول داشتیم؛ همچنین با همکاری شرکت فرابوم به دنبال ایجاد یک سوپرمارکت بانکی برای مشتریان گروه شرکتی هستیم و مقدمات تولید این محصول نیز فراهم شده و در دست اقدام است.

* دورنمای طراحی محب از دیدگاه شرکت شقایق 

این سامانه یک دریچه بانکداری شرکتی نزد مشتری ایجاد می‌کند و با اتصال به زیرساخت‌های مالی و سامانه‌های حسابداری شرکت، مدیریت مالی شرکت را ارتقاء می‌دهد؛ به عبارت دیگر یک سامانه مدیریت حساب بانکی که از ابتدای شکل‌گیری یک هدف اصلی را دنبال کرده است و آن این مهم است که محصول برای شرکتِ متقاضی، شخصی‌سازی می‌شود. در این نرم‌افزار همه موارد اعم از سطوح دسترسی، نحوة تأیید تراکنش‌های مالی، حد هر فرد برای تأیید، انواع گزارش‌ها و بسیاری موارد دیگر بر اساس نیاز و ساختار سازمانی هر مشتری طراحی و تحویل ایشان می‌شود. 

جمع بندی

بر اساس مصاحبه حاضر مشخص می شود که بانکداری مبتنی بر پیام رسان اجتماعی به عنوان ابرپروژه شرکت شقایق محسوب می شود. شرکت شقایق نیازهای مختلف کاربران بانکی اعم از نیاز کسب و کاری، نیازهای مشتریان به خدمات بانکی قابل ارائه در شعب و امثال آن را شناسایی کرده و پلتفرم های تخصصی برای پاسخگویی به هر کدام از این نیازها فراهم کرده است. 
 

ماهنامه بانكداري آينده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  +    =  20