کسب درآمد از اوراق بهادار با پشتوانه دارایی دیگران

جریان قانونی معاملات ABS

اوراق بهادار با پشتوانه دارایی ها یکی از معتبرترین تامین کننده منابع مالی در بازار سرمایه محصوب می شود. به طوری که نهادهای صادرکننده کارت اعتباری با فروش اوراق متکی بر دارایی‌های خود می‌توانند به مشتریان خود خدمات ارائه کنند بدون آنکه خود نقدینگی مورد نیاز کارت اعتباری را تأمین کنند. از این رو در این مقاله تلاش شده است پروسه انتشار اوراق بهادار و نهادهای اصلی این جریان معرفی شوند و مشخص شود سرمایه گذاران چگونه می توانند اوراق بهادار با پشتوانه دارایی را دریافت کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اوراق بهادارسازی فرآیندی است که طی آن دارایی‌های مالی غیر نقدشونده (مانند وام‌های رهنی) از طریق یک واسطه مالی تجمیع شده و جریان‌های نقدی ناشی از آن دارایی‌ها مجدد دسته‌بندی می‌شود و اوراق بهادار به پشتوانه این جریان‌های نقدی منتشر می‌شود. این فرآیند به صاحبان دارایی اصلی این امکان را فراهم می سازد تا دارایی را از ترازنامه خارج کنند و بتوانند به طور مجدد به وام‌دهی بپردازند و در نتیجه نقدینگی بیشتری برای تأمین مالی ایجاد می‌شود.

جریان قانونی اوراق بهادار با درآمد ثابت با تضمین دارایی‌ها (Fixed income asset-backed securities) (ABS) پروسه ای است که اسنادی را که از طریق نهادهای مختلف به جریان می‌افتد، حین پیشرفت در چرخه تشکیل اوراق بهادار تعریف می‌کند. 

در شکل زیر جریان اوراق بهادار از بانک بارکلیز آمریکا به سمت سرمایه‌گذاران ارائه شده است. این فرآیند برای اوراق بهادارسازی بانک بارکلیز روی ABSهای 2018-x انجام شده است که نشان‌دهنده درگیر بودن چهار نهاد در فرآیند انتشار اوراق تا دریافت آن توسط سرمایه‌گذار است که به ترتیب شامل بانک (بانی، حامی یا فروشنده)، صندوق بانک (ناقل)، امین صدور اوراق (نهاد صادر کننده) و بانک ثالث (امین قرارداد) می باشد.

با توجه به نمودار، حساب‌ها از واحد صادرکننده شروع می‌شود که در اینجا از نظر قانونی صادرکننده بانک بارکلیز است که همچنین به عنوان حامی معامله، مبدأ وام‌های کارت اعتباری و فروشنده دریافتنی‌ها فعالیت می‌کند. مطالبات و اسناد وام‌های مناسب به صندوق بانک (Barclays Drydock) منتقل می‌شود که توافق‌نامه نقل و انتقال را اضافه می‌کند تا به امین صدور اوراق (نهاد صادر کنند) (Barclays Drydock Issust Trust) اجازه صدور اوراق بدهی و موافقت‌نامه‌های وام را که توسط بانک ثالث در ایالات متحده اعمال می‌شود، اضافه می‌کند. این بانک به عنوان متولی امین قرارداد عمل می‌کند. مرحله آخر در روند قانونی، فروش دریافتنی‌ها به سرمایه‌گذاران است.

در طول مدت اوراق بهادارسازی، گزارش‌های استاندارد سرمایه‌گذار صادر می‌شود؛ مانند اعلان‌های مربوط به رویدادهای مهم با فرم SEC 8-K، فرم SEC 10-D برای اطلاع SEC از توزیع سرمایه، و فرم SEC 10-K به عنوان بررسی عملکرد مالی اوراق بهادار.

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که اوراق بهادار با پشتوانه دارایی ها می تواند یکی از با ثبات ترین نوع محصولات اوراق بهادارسازی باشد زیرا سرمایه در گردش آن از طریق دریافتنی های کارت اعتباری تأمین می شود. انتشار اوراق بهادار با پشتوانه دارایی ها به نحوی است که در آن مجموعه ای از دارایی های حامی یا فروشنده به منظور انتشار اوراق بهادار قابل عرضه به سرمایه گذاران جمع آوری شده و به نهادی که به همین منظور تشکیل شده است، واگذار می شود.  

 

ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −    =  87