ثبت رکورد تراکنش های کارتخوان ها در شرایط کرونایی

آمار عملکردی شاپرک

شبکه پرداخت الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، آمار عملکردی خود از نظر تعداد و ارزش ریالی تراکنش ها را به صورت ماهانه ارائه می دهد تا با مقایسه این ارقام با ماه قبل و مدت مشابه در سال گذشته بتوان به عملکرد پایانه های پذیرش پی برد تا از این طریق رویکرد بانک ها برای گسترش و تقویت پایانه های کارتخوان فروشگاهی، درگاه های اینترنتی و همچنین اپلیکیشن های موبایلی مشخص شود. در این مقاله تلاش شده است تعداد و مبلغ تراکنش های انجام شده در شهریور ماه به تفکیک پایانه های پذیرش بررسی شود. همچنین مشخص شود عملکرد پایانه ها در شرایط کرونایی در مقایسه با سال گذشته به چه صورت بوده است.

 

تراکنش های ثبت شده در شهریور ماه
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در شهریور ماه 99 بیش از 2 میلیارد و 922 میلیون تراکنش روی پایانه های فروش (فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی) در کشور انجام شده است که ارزش ریالی این تراکنش ها حدود 4 بیلیارد و 875 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. 
آمار تعداد و ارزش تراکنش های ثبت شده در شاپرک در مقایسه با ماه قبل رشد قابل توجهی نداشته است. به طوری که تعداد و ارزش تراکنش های مرداد ماه به ترتیب 2 میلیارد و 898 میلیون تراکنش و 4 بیلیارد و 769 هزار میلیارد ریال بوده است. 
بررسی آمارهای مشابه در سال گذشته حاکی از آن است که تعداد تراکنش های شهریور 99 در مقایسه با شهریور سال گذشته حدود 27.03 درصد و ارزش تراکنش ها 94.59 درصد رشد داشته است. 

 

تراکنش های انجام شده به تفکیک پایانه ها
شبکه پرداخت الکترونیکی پرداخت کارت سه نوع پایانه شامل پایانه پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی را پشتیبانی می کند. بررسی تراکنش های شهریور ماه به تفکیک پایانه ها نشان داد که 89.87 درصد از تراکنش ها با استفاده از ابزار کارتخوان فروشگاهی (با 2 میلیارد و 625 میلیون تراکنش)، 6.16 درصد تراکنش ها به واسطه درگاه های اینترنتی (با 179 میلیون تراکنش) و 3.97 درصد از تراکنش ها با ابزارموبایل (با 116 میلیون تراکنش) انجام شده است.
آمارهای شاپرک حاکی از آن است که به ازای هر ابزار فروشگاهی 301 تراکنش، ابزار اینترنتی 132 تراکنش و ابزار موبایلی 83 تراکنش تخمین زده شده است. 

 

مبالغ ریالی جابجا شده به تفکیک پایانه ها
بررسی ارزش ریالی تراکنش های انجام شده در شهریور 99 نشان داد که 4 بیلیارد و 99 هزار میلیارد ریال از تراکنش ها با استفاده از کارتخوان های فروشگاهی انجام شده است. این رقم برای درگاه های اینترنتی 765 هزار میلیارد ریال و برای گوشی موبایل 9 هزار و 864 میلیارد ریال گزارش شده است. 

 

مقایسه رشد تراکنش ها و ارزش ریالی آنها به تفکیک پایانه ها
مقایسه تراکنش های شهریور 99 با ماه گذشته نشان داد که سهم تعدادی و مبلغی تراکنش های کارتخوان فروشگاهی در شهریور 99 نسبت به ماه گذشته به ترتیب 0.32 و 4.52 درصد افزایش داشته است. 
تعداد و ارزش تراکنش های ثبت شده در درگاه های اینترنتی نسبت به مرداد ماه به ترتیب کاهش 0.19 و کاهش 4.52 درصدی را تجربه کرده است. 
همچنین تراکنش های انجام شده با استفاده از گوشی موبایل نسبت به ماه گذشته 0.13 درصد کاهش نشان داد. ارزش تراکنش های شهریور ماه نسبت به ماه قبل تغییر چندانی نداشته است. 

 

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که ارزش تراکنش های انجام شده در شهریور ماه 99 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 94.59 درصد رشد داشته است که می توان آن را شاهدی برای افزایش استقلال عمومی از پرداخت الکترونیک تفسیر کرد. همچنین مشخص شد که بیشترین سهم بازار تراکنش های شاپرکی در شهریور ماه در اختیار ابزار کارتخوان فروشگاهی بوده است که می توان بی نیاز بودن این ابزار از اینترنت (بر خلاف ابزار پرداخت موبایلی و اینترنتی)، تعداد بالای کارتخوان فروشگاهی، عدم وجود محدودیت در پرداخت ها و فراگیر بودن آن را عامل اصلی بر این موضوع دانست.  

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  58  =  60