تراکنش های شهریور به ازای نوع خدمت

بررسی آمار تراکنش های انجام شده در شهریور ماه نشان داد که ارزش ریالی تراکنش ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تقریباً دوبرابر شده است. حال این سوال پیش می آید که این مبالغ عمدتاً در چه زمینه هایی دارای تراکنش بوده اند؟ در این مقاله تلاش داریم عملکرد شاپرک به ازای نوع خدمت را بررسی کرده و سهم هر کدام را در تراکنش های روزمره افراد نشان دهیم.

 

تعداد تراکنش ها به ازای نوع خدمت
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شبکه پرداخت الکترونیکی کارت (شاپرک) سه نوع خدمت شامل "خرید کالا و خدمات"، "پرداخت قبض و خرید شارژ" و "مانده گیری" را به جامعه ارائه می نماید. 
آمارهای گزارش شده از ابزارهای پرداخت (پایانه های کارتخوان فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی و ابزار موبایلی) نشان داد که از مجموع 2 میلیارد و 922 میلیون تراکنش ثبت شده در شهریور ماه 99 حدود 86.99 درصد از تعداد تراکنش های انجام شده مربوط به خرید کالا و خدمات بوده است.
همچنین 8.30 درصد از تعداد تراکنش ها برای پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و 4.71 درصد از تعداد تراکنش ها برای مانده گیری از حساب صورت گرفته است.

 

ارزش ریالی تراکنش ها به ازای نوع خدمت
ارزش ریالی تراکنش های شهریور ماه که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تقریباً دو برابر (94.59 درصد) افزایش داشته و به 4 بیلیارد و 875 هزار میلیارد رسیده است، عمدتاً در بخش خرید کالا و خدمات با 97.55 درصد متمرکز بوده است. همچنین 2.45 درصد از ارزش تراکنش های ثبت شده در شهریور ماه نیز مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه می باشد. 
لازم به ذکر است که برای مانده گیری هیچ نوع ارزش ریالی گزارش نشده است زیرا این بخش از خدمات شاپرک هیچ نوع اثری بر مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت ندارد. 

 

تفاوت تراکنش ها به ازای نوع خدمت در دو ماه
مقایسه تعداد و ارزش ریالی تراکنش های ثبت شده در شهریور ماه و ماه قبل نشان داد که سهم تعدادی خدمات خرید کالا و خدمات از کل تراکنش ها با افزایش همراه بوده و نسبت به مرداد ماه 0.10 درصد افزایش داشته است. در مقابل، سهم تعداد تراکنش های انجام شده برای پرداخت قبض و خرید شارژ در شهریور ماه کاهش 0.08 درصدی و مانده گیری کاهش 0.02 درصدی داشته است. 
مبلغ تراکنش های انجام شده در شبکه پرداخت برای خرید کالا و خدمات در شهریور ماه با کاهش 0.08 درصدی همراه بوده است. در مقابل، همین میزان یعنی 0.08 درصد به سهم ارزش تراکنش هایی که برای پرداخت قبض و خرید شارژ در شهریور ماه انجام شده، افزوده شده است. 

 

مقایسه نقطه به نقطه تعداد تراکنش های انجام شده در شهریور ماه 99 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نشان داد که تعداد تراکنش های انجام شده برای خرید کالا و خدمات 5.25 درصد و مبلغ این تراکنش ها 0.25 درصد رشد داشته است. 
همچنین تعداد تراکنش های پرداخت قبض و خرید شارژ در مقایسه با شهریور 98 کاهش 3.06 درصدی و مانده گیری نیز کاهش 2.19 درصدی را تجربه کرده است. 
بررسی آمار ارزش ریالی تراکنش های انجام شده برای پرداخت قبض و خرید شارژ در شهریور 99 و مقایسه آن با مبلغ تراکنش های شهریور سال قبل، افزایش 0.25 درصدی را گزارش کرده است.

 

جمع بندی
بررسی آمار تراکنش های انجام شده در شبکه پرداخت الکترونیکی کارتی نشان داد که بیشترین سهم تعداد و ارزش ریالی تراکنش ها مربوط به خرید کالا و خدمات بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل افزایش داشته است. در صورتی که پرداخت قبض و خرید شارژ و همچنین تراکنش های مربوط به مانده گیری نسبت به سال قبل کاهش داشته اند.
pay.google.com
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  ⁄    =  22