محبوب ترین شرکت PSP در تمامی استان های کشور

سهم شرکت های پرداخت از تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی استان ها

کارتخوان فروشگاهی سهم بالایی از تعداد و مبلغ تراکنش ها را شامل می شود؛ به طوری که با مطالعه آمار مربوط به تعداد تراکنش های انجام شده در کارتخوان فروشگاهی می توان کارتخوان های کم تراکنش و یا فاقد تراکنش مالی شرکت های PSP را شناسایی کرد. با شناسایی کارتخوان های فروشگاهی با تراکنش بسیار پایین می توان عملکرد و وضعیت کنونی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در زمینه کارتخوان فروشگاهی را مورد بررسی قرار داد. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی شرکت های PSP به تفکیک استان ها بررسی شود.

 

دلیل ارزیابی تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کارتخوان فروشگاهی (Point of Sale) در مجموعه سخت افزارهای بانکی و سیستم پرداخت قرار گرفته و از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه ای به سیستم بانکی، امکان انتقال خودکار مبلغ خرید به حساب فروشنده را فراهم می سازد. به همین دلیل است که کارتخوان فروشگاهی به سبب تعداد ابزار و نیز تعداد و مبلغ تراکنش های انجام شده در آن، اهمیت ویژه ای نسبت به سایر ابزارهای پذیرش (ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی) در شبکه پرداخت الکترونیک کارتی (شاپرک) دارد.
از ویژگی های کارتخوان فروشگاهی می توان به قابل حمل بودن و عدم محدودیت مکانی و همچنین سرعت بالای تراکنش و باطری های قابل شارژ اشاره کرد.
دستگاه های کارتخوان فروشگاهی علاوه بر امکان پرداخت، دارای عملکردهای مختلفی از جمله اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است. به عبارت دیگر، امکانات یک شعبه کوچک بانکی را به صورت غیر حضوری برای صاحبان کارتخوان فراهم می سازد. 

 

تعداد و مبلغ تراکنش های کارتخوان فروشگاهی در شهریور ماه
بررسی تراکنش های شهریور ماه به تفکیک پایانه ها نشان داد که 89.87 درصد از تراکنش ها با استفاده از ابزار کارتخوان فروشگاهی با 2 هزار 625 میلیون تراکنش انجام شده است. به طوری که، به ازای هر ابزار فروشگاهی 301 تراکنش تخمین زده می شود. 
همچنین بررسی ارزش ریالی تراکنش های انجام شده در کارتخوان فروشگاهی نشان داد که 4 بیلیارد و 99 هزار میلیارد ریال از تراکنش ها با استفاده از این ابزار ثبت شده است. 
مقایسه تراکنش های شهریور 99 با ماه گذشته نشان داد که سهم تعدادی و مبلغی تراکنش های کارتخوان فروشگاهی در شهریور 99 نسبت به ماه گذشته به ترتیب 0.32 و 4.52 درصد افزایش داشته است. 

 

سهم شرکت های PSP از تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی
بررسی سهم هر یک از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت (payment service provider) از تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی به تفکیک استان های کشور در شهریور ماه نشان داد که در مجموع شرکت های به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان بیشترین سهم از تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی را در اکثر استان های کشور دارند. 
شرکت به پرداخت ملت تقریباً در تمامی استان ها از جمله استان های ایلام با 39.43 درصد، زنجان با 33.53 درصد، خراسان جنوبی با 32.84 درصد، خراسان شمالی با 28.05 درصد و قم با 27.81 درصد، از تراکنش های کارتخوان فروشگاهی پشتیبانی می کند.
بیشتر تراکنش های انجام شده در کارتخوان های فروشگاهی استان های کردستان با 29.74 درصد، سیستان و بلوچستان با 29.36 درصد، مرکزی با 27.28 درصد، یزد با 26.46 درصد، خراسان رضوی با 19.82 درصد و گیلان با 18.77 درصد در ابزارهای شرکت پرداخت الکترونیک سامان ثبت شده است.
همچنین کارتخوان های فروشگاهی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز عمده تراکنش های کارتخوان فروشگاهی استان های کرمان با 21.51 درصد، گلستان با 21.81 درصد و همدان با 20.80 درصد را پشتیبانی می کند. 

 

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که بررسی آمار تعدادی تراکنش های کارتخوان فروشگاهی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت می تواند شاخص بسیار با ارزشی برای شبکه پرداخت الکترونیک کارتی محسوب شود، چرا که با شناسایی کارتخوان های کم تراکنش یا فاقد تراکنش می تواند به عملکرد شرکت های PSP در استان ها پی ببرد. آمار تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی شرکت های پرداخت در شهریور ماه نشان داد که شرکت به پرداخت ملت تقریباً در تمامی استان های کشور از تراکنش های کارتخوان فروشگاهی پشتیبانی می کند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3