کارایی توزیع کارتخوان های شرکت های پرداخت

شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی

زمانی که تعداد دستگاه و تعداد تراکنش های انجام شده در کارتخوان فروشگاهی شرکت های PSP مشخص باشد، می توان از شاخص اثربخشی استفاده کرد تا بتوان به میزان کارایی توزیع کارتخوان های فروشگاهی شرکت های پرداخت پی برد. این شاخص بیانگر آن است که هر کدام از شرکت ها تا چه اندازه توانسته اند تراکنش های بیشتری را در سیستم پرداخت خود جذب کنند و کاربران تا چه اندازه از دستگاه های کارتخوان این شرکت ها استقبال کرده اند. از این رو، در مقاله حاضر شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی شرکت های PSP بررسی می گردد.

 

لزوم استفاده از شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی بیانگر سهم هر شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (Payment Service Provider) از تراکنش های کارتخوان فروشگاهی (Point of Sale) به سهم آن شرکت از تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است. این شاخص به عبارتی همان متوسط تراکنش کارتخوان فروشگاهی هر شرکت PSP است که نسبت به کل نرمالایز شده است. 
عدد حاصل میزان اثربخشی کارتخوان های یک شرکت در شبکه پرداخت الکترونیک را نشان می دهد و مقدار آن بیانگر توانایی یک شرکت در جذب تراکنش ها است. در واقع چنانچه مقدار این شاخص برای شرکتی برابر با یک باشد، بدین معنی است که آن شرکت توانسته است دقیقاً به اندازه سهمی که در تعداد ابزارهای کارتخوان دارد، از بازار تراکنش به دست آورد. در مقابل، چنانچه مقدار شاخص بالاتر از یک باشد، یعنی شرکت بیشتر از سهمی که از ابزارها دارد، موفق به جذب تراکنش شده است.
بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی، کارایی توزیع کارتخوان های شرکت های PSP را بررسی می نماید. از این رو، شرکت ها به سبب کاراتر بودن توزیع، می بایست با جایابی مناسب کارتخوان ها در مناطق با تراکم جمعیتی بالا و مکان یابی مناسب برای جذب تراکنش های بیشتر، شاخص اثربخشی این ابزار پذیرش را بهبود بخشند. 

 

دلایل ارزیابی سهم شرکت های PSP از بازار تراکنش های کارتخوان فروشگاهی
شبکه پرداخت الکترونیکی کارت (شاپرک) با بررسی سهم شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت از بازار تراکنش های هر یک از ابزارهای پذیرش می تواند حوزه فعالیت و نحوه سرمایه گذاری هر یک از شرکت های PSP در ابزارهای پذیرش را شناسایی کند. 
این ارزیابی به شاپرک کمک می کند تا بدین وسیله بتواند در زمینه تعیین سیاست های توسعه بازار و نظارت بر آن، رصد وضعیت کنونی صنعت پرداخت الکترونیکی کارت کشور و ترسیم مسیر حرکت آتی بازار آن ها از دانش دقیق و اطلاعات به روز برخوردار باشد.

 

سهم شرکت های PSP از تراکنش های کارتخوان فروشگاهی با شاخص اثربخشی
با توجه با آمار شاپرک در شهریور ماه مشخص شد که شرکت های به پرداخت ملت، آسان پرداخت پرشین، پرداخت الکترونیک سامان، الکترونیک کارت دماوند و تجارت الکترونیک پارسیان به رقمی بالاتر از یک در شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی دست یافته اند. این رقم حاکی از آن است که شرکت های مذکور تراکنش های بیشتری نسبت به سهم تعداد کارتخوان خود جذب کرده و کارایی توزیع بالایی در بین سایر شرکت های PSP دارند. 
با مقایسه شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی شهریور ماه با ماه قبل می توان نتیجه گرفت که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان رشد بالایی در جذب تراکنش های این ابزار در بین سایر شرکت ها داشته است. این امر به دلیل افزایش سهم تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی این شرکت در مقابل کاهش سهم پایانه های کارتخوان فروشگاهی فعال آن ارزیابی می شود. 

 

دلایل تغییرات شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی
با توجه به متغیر بودن روند و مقدار رشد سهمی تعدادی تراکنش های کارتخوان فروشگاهی شرکت ها نسبت به سهم ابزار کارتخوان فروشگاهی آنها، شاخص مذکور در هر یک از شرکت های PSP ممکن است دچار کاهش یا افزایش شود.
همچنین در شبکه شاپرک، کارتخوان های فروشگاهی فعالی وجود دارند که فاقد تراکنش هستند. به این معنا که وضعیت آنها در شبکه فعال است ولی تراکنشی بر روی این ابزار ثبت نگردیده است.
چنین موضوعاتی سبب می شود تا شاخص اثربخشی برای برخی از شرکت های پرداخت تغییرات غیرقابل انتظاری در برخی ماه ها داشته باشد که با بررسی آمار تعداد ابزارها و همچنین تعداد تراکنش های ثبت شده در سیستم آنها در ماه های قبل می توان به منشاء این تغییرات پی برد. 

 

جمع بندی
با بررسی شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی در مقاله حاضر مشخص شد که این شاخص می تواند کارایی توزیع کارتخوان های فروشگاهی شرکت های PSP را در شهریور ماه ارزیابی نماید. به عبارتی مشخص می شود هر یک از شرکت ها با توجه به سهم ابزار خود، چه تعداد از تراکنش های کارتخوان فروشگاهی را جذب کرده اند. بر اساس این شاخص، شرکت های به پرداخت ملت، آسان پرداخت پرشین، پرداخت الکترونیک سامان، الکترونیک کارت دماوند و تجارت الکترونیک پارسیان توانسته اند تراکنش های بیشتری نسبت به سهم تعداد کارتخوان خود جذب کرده و کارایی توزیع بالایی در بین سایر شرکت های PSP دارند.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  56